|
KÄRÄJÄHARTAUS. SEINÄJOKI. KANTELU OIKEUSKANSLERILLE. (8.2.2012) |
Kantelukirjoitus Seinäjoen Vapaa-ajattelijat ry kanteli oikeuskanslerille siksi kun
Seinäjoen käräjäoikeudessa oli tammikuussa 2009 järjestetty
käräjähartaus. Yhdistys viittasi sanomalehti Ilkassa olleeseen uutiseen.
Apulaisoikeuskansleri teki päätöksen, eli arvioi käräjähartauden
toiminnan 17.1.2012. Vapariyhdistys katsoo, että monikulttuurisen maamme vahvistuva
uskontokirjo ja nopeasti kasvava uskonnottomien määrä huomioon ottaen
käräjähartaudet eivät enää sovi nykypäivään. Oikeusvaltiossa tulee
tuomioistuinten puolueettomuuden, riippumattomuuden ja
oikeudenmukaisuuden olla rikkumaton. Oikeuslaitoksen tulee myös ulospäin
näyttää puolueettomalta. Aatteellisten, poliittisten tai uskonnollisten
yhteisöjen markkinoinnin ei tule näkyä tuomioistuinten toimintaan
kytkeytyneenä. Kysymys on tuomareiden esteettömyydestä ja
ennakkoasenteista. Käräjähartaudet on jo 1971 lainsäädännöllä poistettu
oikeuslaitoksen toiminnasta. Niiden pitäminen uhmaa lainsäätäjän tahtoa.
Yhdistys pyytää oikeuskansleria puuttumaan asiaan. Laamannin selvitys Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden laamanni Markku Latva-Teikari kertoo
vastineessaan, eli selvityksessään, että käräjäoikeuksien yhdistelyssä
1.1.2010 on Seinäjoen käräjäoikeus tullut osaksi Etelä-Pohjanmaan
käräjäoikeutta. Ennen laamanni Latva-Teikarin virkakautta on Seinäjoella järjestetty
vuosittain lautamiehille ja herastuomareille avajaistilaisuuksiksi
kutsumiaan tapaamis-, informaatio- ja koulutustilaisuuksia.
Tilaisuuksissa oli myönnetty herastuomarin arvot. Tilaisuuksissa oli
pidetty käräjähartaus. Tilaisuudet olivat odotettuja ja arvostettuja. Laamanni Latva-Teikari on virkakautenaan järjestänyt tammikuussa 2008 ja
2009 istuntokauden avajaiset käräjähartauksineen. Tilaisuuksiin on
kutsuttu yhteistyötarkoituksessa myös asianajajien, oikeusavustajien ja
syyttäjien edustajat ja lehdistö, niin myös viraston alemmat tuomarit ja
kansliahenkilökunta. Laamanni ei lausu oliko pappi paikalla. Avajaiset on järjestetty virka-aikana oikeustalossa, eikä niiden aikana
oltu järjestetty käräjäjuttujen istuntoja. Muita hartaustilaisuuksia ei
ole järjestetty hänen virka-aikanaan kuin mainitut kaksi. Osallistuminen
avajaistilaisuuteen on ollut kaikille vapaaehtoista. Laamanni on lopettanut käräjähartaudet tuomiopiirissään 1.1.2010.
Lopettanut ne siksi kun piirejä järjesteltiin tuolloin. Laamanni arvioi selvityksessään, ettei osa suomalaista kulttuuria oleva
käräjähartausperinne ollut horjuttanut tuomioistuimen puolueettomuutta,
ei myöskään ulkoapäin tarkasteltaessa. Asianosaisten kirkkoon kuuluminen
tai kuulumattomuus ei edes tule oikeudenkäynnissä esille, joten huoli
puolueettomuuden vaarantumisesta on tästäkin syystä turha. Selvityksen arviointia Laamanni ei mainitse osallistujaluettelossaan keskeistä henkilöä,
pappia. Oliko pappi läsnä avajaisiksi kutsumissaan tilaisuuksissa? Eikä
myöskään apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen (AOK) ole sitä
erikseen kysynyt. Ettei lukija jää kokonaan oman arvuuttelunsa varaan
tämän seikan suhteen, niin lausun puolestani näkemyksenäni, että pappi
oli läsnä kuten tuon tapaisissa tilaisuuksissa yleensä. Avajaistilaisuuksien ohjelmaksi seuloontuu näin käräjähartaus, koulutus,
informointi, arvonimien jakaminen, varmaankin kahvin juonti, täytekakun
syönti ja rattoisa yhdessäolo. Kenties hartausosuus oli ensiksi ja muu
ohjelma sitten. Selvitystä ei ole, onko vapaaehtoisuudesta eli
osallistumattomuusoikeudesta nimenomaan ilmoitettu ennakolta vai onko
kutsuttujen oletettu oikeudenhoidon ammattilaisina tietävän sen
korostamattakin. Ilmeisesti mainintaa ei ollut. Velvollisuus
osallistumattomuusoikeuden ilmoittamisesta on käytössä erityisesti
koulumaailmassa koska lapset ja vanhemmat ovat heikommin puolustautuvaa
väkeä ja pakkolaitoksessa armeijassa. Kantelun ja laamannin selvityksen päivämääristä ilmenee, että laamannin
ilmoittama käräjähartauksien lopettamisperuste on oikea. Tosin
aatteellinen ja asiallinen yhteys käräjäoikeusjärjestelyn ja hartauksien
lopettamisen väliltä puuttuu. Vaparin tajuntaan hiipii ajatus, että
jospa Seinäjoella toimi joku epävirallinenkin kanava ja jospa
vapariyhdistyksen tekemä kantelu on saanut laamannin lopettamaan
hartauden. Kohtuullinen epäilyksen valmius pitää säilyttää aina kun
ollaan uskonnollisen väen kanssa tekemisissä. Kantelutapauksissa on
suorastaan sääntönä, että kannellut virheet korjataan kantelun aikana ja
kantelun johdosta ja saadaan siten valvovalta viranomaiselta
anteeksianto tai lievempi tukkapölly. Käsite "avajaistilaisuus" oikeustoiminnan yhteydessä mainittuna on uusi.
Kenties käsite on otettu käyttöön vasta Seinäjoella tämän kanteluasian
vaiheilla tarkoituksin häivyttää tilaisuuksiin liittyvä hartailu.
Keski-Suomessa tunnetaan "käräjäsaarna". Laissa ei ole mainintaa
avajaistilaisuuksien tai käräjähartauden tai käräjäsaarnan
järjestämisestä. Vuoteen 1970 saakka laissa mainittuiin samassa
merkityksessä "jumalanpalvelus". Nykylaissa ei ole kielletty "avajaistilaisuuden" järjestämistä
kutsuttiinpa sitä millä nimikkeellä tahansa. Uskontojen ja kaikkien
muidenkin aatteiden tuputtaminen oikeuslaitoksen vaiheilla on sopimatonta. Laamanni pyrkii tässä yhteydessä ikään kuin siirtämään huomion ja painon
pois hartausosuudesta. Toisaalta hän mainitsee niinkin, että
käräjähartaus on ollut odotettu ja arvostettu tapahtuma. Yleiskuva laamanni Latva-Teikarista on, että hän on uskonnollisuuteen
kallistuva henkilö ja vetää kotiin päin sen verran kuin minkä arvelee
menevän täydestä. Laamannin selvitys on aukollinen. Papinkin läsnäolo käräjähartaudessa on
varmentamatta. Aukot pitää tässä täyttää. Myös uusia reunatäydennyksiä
on lupa tehdä. Täyttöihin sisältyy epävarmuustekijä, jonka ilmaisen
"varmaankin / kenties" -varauksella. Tuomioistuimen
riippumattomuudesta, puolueettomuudesta ja käräjähartausperinteestä
sekä yhdenvertaisuudesta ja uskonnonvapaudesta AOK (tai esittelijä) kirjoittaa tämän otsikkoryhmän alla neljä tiheää
liuskaa perusteluaineistoa. Kirjoitus luotaa valtiovallan
kolmijako-oppia ja tuomarin virassapysymisoikeutta myöten. Kirjoitus on
yleissivistävä. Suosittelen lukijaa lukemaan sen alkuperäistekstistä
itse ja ajatuksen kanssa. Viittaan hakusanoihin google, käräjähartaus,
kantelu, 17.1.2012. Joitakin helmiä kerään tekstistä tähän. "Tuomarin tulee voida käsitellä ja ratkaista asia ennakkoluulottomasti
ja vapaana epäasiallisesta ulkopuolisesta vaikutuksesta." Pelkkä
puolueettomuuden horjumisen vaara aiheuttaa esteellisyyden. "...poliittinen tai uskonnollinen katsomus tai muu vastaava ideologia ei
yleensä aiheuta esteellisyyttä. Mikäli tuomari on kuitenkin sitoutunut
erityisen vahvasti tai julkisesti johonkin ryhmään ja asianosainen
kuuluu samaan ryhmään tai edustaa yhtä vahvasti täysin vastakkaista
ideologiaa, tuomarin puolueettomuus voidaan asettaa kyseenalaiseksi.
Ilman erityistä toisen suuntaista näyttöä tuomari katsotaan
puolueettomaksi." "Käytettävissäni (AOK) olevan selvityksen perusteella käräjähartauksien
järjestäminen Seinäjoella ei vallinneissa olosuhteissa ole yleisesti
horjuttanut tuomioistuinten puolueettomuuden uskottavuutta, eikä ole
syytä epäillä, että tuomioistuimen jäsenten mahdollinen osallistuminen
niihin olisi aiheuttanut esteellisyyttä." Hallituksen esityksen (HE 62/1969 vp. s. 4) ja lakivaliokunnan mietinnön
mukaan jumalanpalvelusta koskevan määräyksen säilyttämistä yleisessä
laissa ei voida pitää nykyaikaisen (1969) käsitystavan mukaisena.
Määräys poistettiin laista 1.1.1971, niin myös määräys käräjärauhasta.
Käräjäjumalanpalveluksen / käräjähartauden pitämistä ei kielletty.
Vähemmistö olisi halunnut pitää jumalanpalveluksen edelleen pakollisena. Jokaisella on oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Tuomarin tulee lähestyä asiaa ikään kuin ulkopuolisen kannalta. Tämän jälkeen AOK tarkastelee tilannetta lähemmin nykyisen oikeustilan
valossa. AOK:nkin mielestä oikeustila on muuttunut. Julkisella vallalla on aktiivinen velvollisuus turvata perusoikeudet. Negatiiviseen uskonnonvapauteen sisältyy myös oikeus olla ilmaisematta
vakaumustaan millään tavalla, ei välillisestikään käyttäytymisellään. Euroopan valtioilla on liikkumavara hoitaessaan suhteitaan uskontoihin. Toiminnan tai tilaisuuden järjestäjä vastaa järjestelyjen aatteellisesta
lainmukaisuudesta. Vielä AOK lausuu, että ev.lut. ja ort kirkoilla on Suomessa
erityislaatuinen suhde valtiovaltaan. Tätä erikoissuhdetta on kuitenkin
tarkasteltava suhteessa uskonnonvapauteen ja erityisesti sen
negatiiviseen ulottuvuuteen. Esimerkiksi valtiopäivien, koulujen,
sosiaali- ja terveydenhuollon laitostaen ja puolustusvoimien toiminnot
ja juhlatilaisuudet tulee järjestää siten, että kukaan ei joudu vastoin
tahtoaan osallistumaan itselleen vieraan uskonnon harjoittamiseen. Perustelujen arviointia Kysymys on siis siitä, oliko laamanni tai joku alempi tuomari tai
lautamies tai syyttäjä Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeudessa siinä määrin
uskonnollinen / lestadiolainen, että hän oli esteellinen käsittelemään
uskonto- tai uskonnottomuuspitoista juttua, jos sellainen juttu olisi
tullut käräjäoikeudessa esille. Käräjähartauden järjestäminen ja siihen
osallistuminen antaa aiheen olettaa, että perusteltuja epäilyjä siihen
suuntaan oli. Oikeudenkäymiskaari 13 luku 6 § 1 momentti 2 kohta. Tuomari on
esteellinen, jos tuomarilla on palvelussuhteen perusteella tai muuten
asianosaiseen sellainen suhde, että se, erityisesti käsiteltävänä olevan
asian laatu huomioon ottaen, antaa perustellun aiheen epäillä tuomarin
puolueettomuutta asiassa. Oikeudenkäymiskaari 13 luku 7 § 2 ja 3 momentti: Tuomari on esteellinen
käsittelemään samaa asiaa tai sen osaa uudelleen samassa
tuomioistuimessa, jos on perusteltua aihetta epäillä hänellä olevan
asiaan ennakkoasenne hänen asiassa aikaisemmin tekemänsä ratkaisun tai
muun erityisen syyn vuoksi. Tuomari on esteellinen myös, jos jokin muu tässä luvussa tarkoitettuun seikkaan rinnastettava seikka antaa perustellun aiheen epäillä tuomarin puolueettomuutta asiassa. Euroopan ihmisoikeussopimus lupaa kaikille oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin. Se on enemmän kuin mitä oikeudenkäymiskaaren 13 luku
lupaa. Oikeudenhoidon tulee myös näyttää hyvältä. Seinäjoella ei
näyttänyt. Ihmisoikeustuomioistuin on antanut Suomen oikeudenhoidosta
lukuisia huomautuksia erityisesti oikeudenkäytön hitaudesta ja liian
tiukasta sananvapaudesta. Myös muutamia uskontoihin liittyviä asioita on
ihmisoikeustuomioistuimessa käsitelty. Käräjäsaarnan pitäminen on edelleen mahdollista vaikka se on
nykyaikaisemman käräjäoikeusperinteen kanssa vieläkin enemmän
ristiriidassa puolueettomuusvaateen kanssa. Hallituksen esityksessä (HE 309/1993 vp. s. 55) mainitaan, että ketään
ei saisi velvoittaa osallistumaan omantuntonsa vastaisesti
jumalanpalvelukseen tai "muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen".
Osallistumattomuusoikeus esitettiin näin koskemaan myös "muita
uskonnollisia tilaisuuksia". Eduskunta ulotti osallistumattomuusoikeuden
koskemaan vasta "Uskonnon harjoittamista". "Muu uskonnollinen tilaisuus"
edustaa pienempää uskonnollisuutta kuin "uskonnon harjoittaminen". Näin
perustuslain osallistumattomuusoikeuslausuma vapauttaa osallistumisen
vasta "uskonnon harjoittamisesta". Näin "muuhun uskonnolliseen
tilaisuuteen" pitää osallistua myös pakollisesti ja omantunnon
vastaisesti. Mainitsen esimerkkinä pakollisesta ja omantunnon
vastaisesta osallistumisesta "muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen"
uskonnon opetuksen yhteydessä tapahtuvan rukoilun ja virren veisuun. Seinäjoen tapauksessa ei ole syntynyt kiistaa käräjähartauksien
uskonnollisesta luonteesta ja uskonnollisuuden määrästä. Ne ovat
kaikkien mielestä uskonnon harjoittamista ja osallistumattomuusoikeus on
ollut voimassa. Aineistossa ei mainita, miten kauan Seinäjoen käräjähartaudet kestivät,
puoli tuntia vai tunnin. Missään ei ole mainittu, että ketään ei saisi vastahoukutella jäämään
pois käräjähartauksista tai muista, jos sellaisia vielä jossain
järjestetään Seinäjoen opetuksen jälkeenkin. Mahdollinen vastahoukuttelu
ei saa olla rankempaa ja härskimpää kuin houkuttelu ja painostaminen
hartailuun päin on. AOK kutsuu päätöstään tai ohjeistustaan arvioinniksi. "Arviointi Saadun selvityksen mukaan käräjäoikeudessa tammikuussa 2009
istuntokauden avajaisten yhteydessä järjestetty käräjähartaus oli jäänyt
lajissaan viimeiseksi. Muita hartaustilaisuuksia ei ole järjestetty,
myöskään virka-ajan ulkopuolella. Laamannin selvityksen mukaan
käräjähartausperinteen jatkumisen sallimisessa oli ollut kysymys pitkän
paikallisen perinteen arvostamisesta. Tilaisuuksiin osallistuminen oli
ollut vapaaehtoista. Olen edellä jo arvioinut, ettei käräjähartauksien järjestäminen ollut
horjuttanut käräjäoikeuden puolueettomuuden uskottavuutta.
Uskonnonvapauden toteutumisen näkökulmasta tilaisuuksien käytännön
järjestelyjen toteuttamisesta saatuun selvitykseen perehdyttyäni
tiedossani ei ole, että tilaisuuksiin osallistuneet olisivat vastoin
vakaumustansa joutuneet osallistumaan uskonnon harjoittamiseen. Hartaudet oli järjestetty kuitenkin siten, että ne liittyvät läheisesti
muuhun virkatoimintaan. Myös hartauksien näyttäytyminen osana
paikallista oikeudenhoidon perinnettä on omiaan luomaan siihen
osallistumiseen painostuksellisen elementin. Vaikka asia ei ole
selvityksissä tullut esille en pidä poissuljettuna sitä, etteivätkö
hartaustilaisuudet olisi voineet näistä syistä tosiasiallisesti
vaarantaa käräjäoikeuden henkilökunnan tai tilaisuuksiin kutsuttujen
sidosryhmien edustajien negatiivista uskonnonvapautta. Sekä positiivisen että negatiivisen uskonnonvapauden kannalta
ongelmattomampaa olisi ollut, jos kyseessä oleva uskonnollinen tilaisuus
olisi järjestetty sille erikseen varatussa tavanomaisessa paikassa ja
virastoajan ulkopuolella, kuin sijoitettuna osaksi muuta virkatoimintaa
- kuten koulutus-, tiedotus tai viranhoitoon liittyvää juhlatilaisuutta
- virka-aikana, viraston tiloissa ja viraston kutsusta. Näkemykseni mukaan oikeuslaitoksessa järjestettävät, tuomioistuimen
itsensä järjestämät ja koolle kutsumat uskonnolliset tilaisuudet ovat
ongelmallisia julkisen vallan neutraalisuuden sekä yhdenvertaisuuden
edistämisvelvollisuuden näkökulmasta. Näin on etenkin silloin, kun niitä
on järjestetty käsillä olevan tapauksen tavoin. Vaikka perinteiden noudattaminen sinänsä voi olla arvokasta,
laillisuusvalvonnassa lähtökohdaksi on otettava se, mikä on perinteen
sisältö muun muassa perusoikeuksien näkökulmasta. Tässä tapauksessa
perinteessä on ollut kysymys uskonnon harjoittamisesta, jolla on tässä
yhteydessä oikeudellinen merkityksensä. Julkisen vallan tulee
perustuslain 22 §:n mukaan turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien
toteutuminen, joihin kuuluvat muun muassa yhdenvertaisuus ja
uskonnonvapaus. Tämä julkiselle vallalle kuuluva turvaamisvelvoite menee
perinnesyiden edelle. Johtopäätökset ja toimenpiteet Saatan edellä lausumani käsitykset laamannin tietoon.
Ratkaisu lähetetään tiedoksi myös oikeusministeriöön.
Kantelu ei anna aihetta muihin toimenpiteisiin." Arvioinnin arviointia Perusasetelma on, että AOK:n mielestä Seinäjoella tuomarin
puolueellisuuden vaara on uhannut, vaan vaara ei ole toteutunut. Arviointi on sovittelevaa, mutta kohtuullisen tiukkaa tekstiä. Arviointi
ei lyttää laamannia kertaläimäyksellä maan rakoon. Arviointi huomioi
seinäjokelaisten myönteisetkin piirteet. Arvioinnissa AOK ikään kuin
tikulla kaivaa uutterasti esiin kaikki seikat, joista hänellä on jotain
sanottavaa. Arviointi johtaa käräjähartauksien päättymiseen tässä maassa. Oikeudenhoidon sektorilla on saavutettu merkittävä edistysaskel. Kiitokset Seinäjoen vapareille. Tiedossa on, että Helsingin käräjäoikeuden laamanni Eero Takkunen on järjestänyt hartailua viime aikoihin saakka. Arvioinnissa mainitaan, että negatiivisen uskonnonvapauden loukkausta ei
ole tullut AOK:n tietoon. Ilmaisu jättää auki rakosen, että mainittu
loukkaus on kuitenkin saattanut tapahtua, se vain ei ole tullut AOK:n
tietoon. Lukutaitoiselle lukijalle selviää minkälaisesta
todennäköisyyden asteesta on kysymys. AOK esittää sanomisensa selostamalla miten eräät keskeiset toimet
hartaustilaisuudessa olisi hoidettu ongelmattomammalla tavalla. AOK
tarkoittaa, että selostamansa ongelmattomampi menettelytapa on sekin
vielä jonkin verran ongelmallinen. Laamannilla on tilaisuus ottaa
käyttöön täysin ongelmaton menettelytapa. En pidä poissuljettuna sitä, että apulaisoikeuskansleri Mikko
Puumalainen on ateisti. Tämä vaikuttaa hänen virkansa hoitoon samalla
tavoin paitsi eri suuntaan, kuin laamanni Latva-Teikarin uskonnollisuus
vaikuttaa hänen virkansa hoitoon. Kumpikin ovat yleisesti esteettömiä
hoitamaan virkojaan. Meikäläisen ateistin vinkkelistä Latva-Teikarin
uskonnollisuus häiritsee. Erikoisen tyyppistä hallintoa on se, kun AOK ei ole antanut Seinäjoen
vapareille tilaisuutta lausua laamannin vastineesta. Uutta on myös se,
kun Seinäjoen vapareille ei mainita lähetettävän kappaletta AOK:n
arvioinnista. Tosin alkupuolen tekstin mukaan laamannin selityskopio
lähetetään arviointiasiakirjan mukana vapareille. Minulla on ennestään
kokemusta OK:n ja EOA:n typistetystä prosessikäytännöstä. OK:lla ja
AOK:lla on lupa hoitaa asiat haluamallaan tavalla. Asian käsittely AOK:lla kesti yli 2 vuotta. Siellä on valtava ruuhka.
Enimmät asiat ovat tällaisia pienehköjä periaatteellisia juttuja. OK
tai AOK ohjaa virkamiehen korvasta taluttaen oikealle polulle. Hyvä
näin. Ankarimmillaan OK:lta rapsahtaa syytemääräyskin tai
rikostutkintamääräys. Tuomarin uskonnollinen tai uskonnoton vakaumus tekee kantajastaan
esteellinen vasta jos ominaisuus on kantajassaan hallitseva. Tavallinen
tusinauskovainen ja tusina-ateisti ei ole ilman muuta esteellinen. Raja
on veteen piirretty viiva. Tuomari ei voi mennä todistamaan jehovien
telttaan tai rähmistelemään islamistien moskeijaan tai kaatumaan
Nokialle riskeeraamatta esteettömyyttään. Tuomarillakin on tavanomainen uskonnonvapaus virkansa ulkopuolella. Hän
voi käydä joka sunnuntaiaamu tusinamaallistuneessa ev.lut. kirkossa
riskeeraamatta esteettömyyttään. Seuraava porras tästä eteenpäin on pohtia miten pitäisi suhtautua
kuviteltuun tapaukseen, kun laamanni, käräjätuomari tai lautamies
osallistuu tulevaisuudessa käräjähartaudeksi kutsuttuun tilaisuuteen,
jonka järjestää seurakunta omissa tiloissaan virka-ajan ulkopuolella.
Pelkkä osallistuminenkin voi vaarantaa alttiin tuomarin
puolueettomuuden. Tämä on rajatapaus. Selostettu kuviteltu tapaus
edellyttää toteutuessaan yhden kantelun OK:lle. Tuomari voi
puolustuksekseen väittää, että hän sai sieltä jotain ammatillisesti
tarpeellista tietoa ja henkilötuntemusta altistumatta puolueellisuuteen. Oikeuskäytännöstä ei löydy kotimaasta kohtuullisella hakemisella juttuja
aatteellisesta esteellisyydestä. Hakusanalla "ennakkoasenne" löytyy
jotain sinne päin. Lähinnä on tapaus, jossa vapaamuurarilooshiveli oli
esteellinen tuomitsemaan toisen veljen tekemisiä. Käräjähartailua Keski-Suomessa Jämsään valmistui 1999 komea valtion virastotalo komeine
käräjähuoneistoineen. Laamanni Hannu Rajalahti järjesti huoneiston
avajaissiunaustilaisuuden. Papin poika ja säästöpankkimies Pohjanmaalta.
Paikalla olivat ministerit Koskinen ja K. Häkämies, omat tuomarit ja
kansliaväki, lautamiehet, syyttäjät, lehdistö ja pappi. Keski-Suomen
asianajajien puheenjohtaja oli kenties kutsuttu, meitä rupuasianajajia
ei. Kenties juuri minua, julkiateistia, ei haluttu kutsua.
Tasapuolisuuden säilyttämiseksi ei silloin voitu kutsua muitakaan. Minä mielsin, että käräjähuoneiston siunaus oli sopimatonta siten kuin
myöhemmin käräjähartaus Seinäjoella. Minä en kuitenkaan kannellut
siunauksesta OK:lle. Rajalahti siirtyi Jämsästä korkeimpaan oikeuteen
oikeusneuvokseksi ja sai 2011 tasavallan presidentiltä Suomen Valkoisen
Ruusun komentajamerkin. Laamanni Kalevi Särestö piti aikoinaan käräjäsaarnan Jämsän
käräjäoikeudessa. Hän kutsui saliin kaikki läsnä olevat. Minä en mennyt.
Oven läpi kuulin kun pappi soitti ja lauloi ja puhui jotakin. Sitten
tuli ensimmäinen juttu ja Särestö muljautteli minuun päin. Säästöpankki velkoi aikoinaan Jämsän käräjäoikeudessa saataviaan. Salin
seinällä oli säästöpankin lahjoittama mainoskello, jonka taulussa oli
säästöpankin silloinen logo, mallia "Eino Poutiainen". Vaadin kelloa
poistettavaksi seinältä asian käsittelyn ajaksi, koska sen saantotapa ja
logo vaarantaa laamannin ja lautamiesten puolueettomuuden. Jumalinen
laamanni Särestö piti neuvottelutauon. Kello pysyi seinällä ja Särestö
loukkaantui. Jämsäläiset veljekset olivat tapelleet kotipihallaan. Särestö sekoitti
veljesten etunimet ja kysyi minulta jotain sekavaa. Minä en korjannut
Särestön erehdystä, vaan sanoin, että minä en ymmärrä kysymystä. Särestö
heitti minut ja puolustamani veljen ulos miettimään vastauksia.
Oikeudenkäymiskaari ei tunne tuollaista ulosheittoperustetta. Hetken
päästä meidät kutsuttiin sisään ja asian käsittelyä jatkettiin ikään
kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tulkitsen tämän Särestöltä
uskonnolliseksi vihan ilmaisuksi minua, ateistia kohtaan. Laamanni Särestö piti 1990-luvulla pitkään käräjäsaarnoja Kuhmoisten
käräjäoikeudessa. Kihlakunnantuomari Herva tuli Jämsään 1971. Hän piti ravintolassa
virka-aikana tuliaisjuhlan lautamiehille, auskultanteille,
kansliahenkilökunnalle, lehtimiehille ja suurelle joukolle asianajajia.
Jotakin siinä puhuttiin, syötiin, vaan ei hartailtu eikä dokattu.
Kenenkään riippumattomuus ei vaarantunut. Ehkei hyvävelikerhojakaan
syntynyt. Tuomareilla ja asianajajilla oli tapana kokoontua Jyväskylässä myös
iltaiseen aikaan, jolloin dokattiinkin asianajajien maksaessa viulut.
Silloin saattoi ainakin asianajajien palkkioiden arviointi suuntautua
puolueellisille raiteille. Yllättäen 1980-vuosikymmenen lopulla tuomarit
eivät enää ilmestyneet yhteisiin pippaloihin, vaan kenties ryystivät
parempaa konjakkia hienommassa kapakassa hienommalla porukalla ja jopa
omaan laskuunsa. Jyväskylän ev.lut. seurakunta järjesti aikoinaan kirkossa yhden
hartauden Keski-Suomen tuomioistuin- ja hallintoväelle mukaan lukien
asianajajat. Minä menin sinne. Sali oli puolillaan miehiä. Paikalla oli
muutamia virkapukuisia komisarioita. Tuntemiani tuomareita ja
asianajajia ei ollut. Pappi piti puheen. Ei rukoiltu eikä laulettu
virsiä. Jotain musiikkia saattoi olla. Kaikki kuunneltiin istualtaan.
Minä ja kukaan muukaan, paitsi pappi, emme käyttänyt puheenvuoroja.
Tilaisuus kesti puoli tuntia. Tässä ei ollut häiritsevää imua mihinkään
suuntaan, kun tuomareita ei näkynyt. Mikkelin panttivankidraamassa syytettiin poliisipäällikköä virkavirheestä ja kahdesta kuolemantuottamuksesta. Käräjäsalin hyllyllä oli poliisin viiri. Asianajajat vaativat viiriä poistettavaksi tämän asian käsittelyn ajaksi koska se vaarantaa käräjäoikeuden riippumattomuuden suhteessa poliisipäällikköön. Aasiasta piti neuvotella pitkään ennen kuin viiri poistettiin, poistettiin kuitenkin, niin kuin lehdissä kerrottiin. Raimo Toivonen
|
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |