|
SUKUTUTKIMUS. TIETOJEN SAANTI KIRKKOHERRANVIRASTOISTA (16.1.2012) |
Sukututkijoiden ja ev.lut. kirkkoherranvirastojen välinen riita koskee
sukututkimustietojen luovuttamistapaa. Sukututkijat vaativat saada
edelleenkin tutkia (omatoimisesti) kaikkia kirkonkirjoja.
Kirkkoherranvirastot kieltävät tämän tutkimustavan alle satavuotiaiden
tietojen osalta. Riitaa ei ole esim. siitä, mitä tietoja
kirkkoherranvirastoista pitäisi saada, vaan siitä, millä tavoin tietoja
pitäisi saada. Kirkkoherranvirastojen tulee valvoa toimintaansa siten, ettei
henkilöiden ja vainajien arkaluontoisia tietoja eikä edes pyytäjille
tarpeettomia tietoja vuodeta virastosta ulos. Tämä on ehdoton laki eikä
toivomus ja siitä on yksityiskohtaisia menettelytapasäännöksiä
sivukaupalla. Laeista löytyy myös pykälä siitä, miten tietoja annetaan
omatoimisesti tutkien. Arkaluontoiset ja julkiset tiedot ovat
kirkonkirjoissa sekaisin. Vastakkain ovat perustuslailliset oikeudet toisaalta saada tietoja ja
toisaalta arkaluontoisten tietojen tietosuoja. Tämä lainsäädännön ala
sisältää erinäisiä ristiriitoja ja ongelmia. Tilannetta sekoittaa se,
että säännökset on siroteltu jopa neljään eri lakiin. Tietosuoja ja tietojen luovutusrajoitukset päättyvät nykylain mukaan kun
henkilön kuolemasta on kulunut 50 vuotta tai kun poissa olevaa henkilöä
koskevan viimeisen merkinnän tekemisestä on kulunut 100 vuotta. Tämän
aikataulun puitteissa arkaluontoiset tiedot muuttuvat julkisiksi. Jos kirkonkirjasta (kirjasta) tai irtolehdeltä löytyy yksikin määräaikaa
nuorempi arkaluontoinen tieto, niin koko kirja tai sivu laitetaan
takaisin kassakaappiin omatoimisen sukututkijan ulottumattomiin.
Aikarajoitukset voivat näin olla mainittua aikamääriä pitemmätkin. Kirkonkirjat ovat seurakuntien omaisuutta, hallussa ja vastuulla.
Kirkkoherranvirastot päättävät, miten ne hoitavat ja hyödyntävät
omaisuuttaan ja miten toteuttavat tietosuojan. Eräs hoitotapa on kieltää
arkaluontoista aineistoa sisältävän aineiston omatoiminen tutkinta
kokonaan. Tämä hoitotapa suosii ja helpottaa kirkkoherranvirastoja ja
sortaa sukututkijoita. Kompromissivaihtoehto olisi sallia omatoiminen tutkintatapa luotettavien
sukututkijoiden toimittamana, jolloin silloinkaan tietovuotoja
luultavasti ei tapahdu. Tämä hoitotapa huomioi sukututkijoiden tarpeet.
Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätöksen mukaan omatoimisen
tutkinnan sisältävä vaihtoehto ei ole mahdollinen. Jaettaessa kirkonkirjoihin kohdistuvaa omistus- ja määräämisoikeutta
valtion ja seurakuntien kesken on huomattava, että "Valtio korvaa
seurakunnille tietojen ylläpitämisestä aiheutuvat kustannukset lukuun
ottamatta tietojen ilmoittamisesta aiheutuvia kustannuksia"
(Väestötietojärjestelmälaki VTJL 71 §). Niin kuin tiedetään, niin
kirkkotaho perustelee yhteisövero-osuuttaan noin 120 miljoonaa euroa
sillä, että se hoitaa oman väestörekisteritoimensa ja hautaustoimen.
Väestötietojen luovuttamisen seurakunnat ovat säilyttäneet omana
rahasamponaan. Yleispaimenkirjeessään 10.3.2011 ev.lut. "Kirkkohallitus suosittaa
yhtenäiseksi käytännöksi ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
edellyttämän henkilötietojen suojan toteuttamiseksi, että jatkossa
kaikki seurakunnat ja keskusrekisterit antaisivat lupia ainoastaan sataa
vuotta vanhempien kirkonkirjojen (omatoimiseen RT) tutkimiseen."
Kirkkoherranvirastot noudattavat suositusta kuuliaisesti siten
tulkittuna, että ne epäävät kaiken sataa vuotta nuorempaa arkaluontoista
tietoa sisältävän arkistoaineiston omatoimisen tutkimisen. Kirkkotaho on
valinnut laajan kiellon. KHO on hyväksynyt laajan kiellon. Paimenkirjeessä jää omatoiminen tutkintavaihtoehto vähälle huomiolle. Sukututkijat ovat kirkkotahoon enemmän äkeissään kuin vapaa-ajattelijat. Kirkon tiedotuskeskus pehmentää omassa paimenkirjeessään myöhemmin, että
kirkkohallituksen suositus jättää kirkkoherranvirastoille mahdollisuuden
harkita onko mahdollista myöntää lupa alle satavuotiaiden tietojen
omatoimiseen tutkimiseen. Kirkkohallitus ja kirkon tiedotuskeskus ovat
eri linjoilla. Arkistolaitos sallii omatoimisen tutkimisen valvotusti. Toisaalta
arkistolaitos ja toisaalta ev.lut. kirkkotaho ja KHO ovat
ohjeistuksissaan ja päätöksissään eri linjoilla. Tietosuojavaltuutettu
myötäilee kirkkotahon ja KHO:n näkemyksiä. KHO:n päätös on kummallinen. Ensiksi tulee mieleen, että kirkkotaho ja
KHO ovat hyvävelikerhossa keskenään. Kirkkohallitus puolustautuu, että kirkkoherranvirastojen henkilökunta
antaa virkatyönä kaikki sukututkimuksessa tarvittavat luovutuskelpoiset
tiedot, maksullisina tosin. Sukututkijat eivät luota virkailijoiden
asiantuntemukseen. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että kirkkoherranvirastot vaikeuttavat
tietojen omatoimista tutkintaa saadakseen suureen rahan puutteeseensa
paljon tutkimustehtäviä ja runsaasti palkkiotuloja. Jäsenten erotessa
ev.lut. kirkosta suurin joukoin vararahastot uhkaavat vajentua. Tutkimus
maksaa virkatyönä tehtynä 33 euroa tunti. Vähimmäismaksu on 11 euroa
aloitetulta 20-minuuttiselta. Seurakunta laskuttaa sukututkijaa
virkailijan kuuden tunnin työpäivästä 198 euroa. Maksu ylittää
omakustannushinnan. Maksut ovat samat, niin kuin pitääkin olla,
riippumatta siitä onko tutkija ev.lut. kirkon jäsen tai ei. Hieman kauempaa etsien löytyy kirkkotahon suosittamalle ja noudattamalle
sadan vuoden rajoitukselle lisäolettamusperuste: Kirkkoherrat haluavat
estää pääsyn tutkimaan esikollegojensa tekemisiä kansalaissodassa
valkoisten aateveljinä. Lisäolettamus koskee valkopappeja, jotka ovat
kuolleet viimeistään vuonna 1961 ja joiden arkaluontoiset tiedot ovat 50
vuoden säännön mukaisesti julkisia. Valkopappeja koskevat julkiset
tiedot ovat sellaisia, että kirkkoherranvirastojen papit ovat kaikkein
suurimmassa kiusauksessa antamaan virkatyönä vääriä tietoja tai
jättämään tiedot kokonaan löytämättä. Tältä osin olisi erityisen tärkeää
saada tutkia tiedot omatoimisesti. Todettakoon kuitenkin, että
valkopappeja koskevat tiedot eivät ole keskeisiä sukututkijoiden kannalta. Korostetaan, että vuosina 1912 - 1961 kuolleitten pappien tiedot ovat
julkisia. Kirkkotahon omaksuman sadan vuoden säännön mukaan nämäkin
tiedot ovat omatoimisen tutkinnan ulkopuolella. Arkaluontoisia ovat 1962 ja sen jälkeen kuolleitten henkilöiden eräät
tiedot niin myös vuonna 1912 ja sen jälkeen kadonneiden henkilöiden
eräät tiedot. Laissa on siis sadan vuoden pykälä, jonka mukaan poissa olevan henkilön
arkaluontoiset tiedot ovat salaisia 100 vuotta merkinnän tekemisestä, On
myös kirkkotahon tekaisema sadan vuoden sääntö, joka kieltää kaikkien
alle sata vuotta vanhojen tietojen omatoimisen tutkimisen. Nämä saman
nimiset säännöt pitää erottaa toisistaan. Minkälaisia arkaluontoisia henkilötietoja kirkonkirjoissa sitten on ja
kuinka paljon? Siellä on rangaistustietoja siihen saakka kunnes
rikosrekisteri perustettiin. On sairaustietoja siihen saakka kunnes
sairaalat rupesivat tallentamaan potilastietoja. On tietoja pappien
tekemisistä kansalaissodassa. On tietoja vakaumuksista. On
henkilötunnukset ja monia muita tietoja. Tiedot ovat yleisesti vanhoja.
Papille tehtyjen synnintunnustusten salaaminen on ymmärrettävää. Samoin
henkilötunnusten pääte. Sukututkimuksia ja sukukirjoja on tehty aikaisemmin omatoimisesti paljon
eikä niissä ole esiintynyt arkaluontoisia tietoja. Tästä päätellen
sukututkijat ovat kunnollista väkeä ja tietosuoja toimi ja piti silloin
hyvin. Ei ole syytä epäillä, etteikö se pitäisi myös jatkossa. Tietojen
vuotaminen ei ole ongelma. Toisaalta olisi toivottavaa, että sukukirjoissa mainittaisiin yli 50
vuotta sitten kuolleitten henkilöitten arkaluontoisia, mutta nyt jo
vapaita tietoja, uskonnollisiakin. Voi, mikä ryyti lisää
sukututkimussuolle. KORKEIN HALLINTO-OIKEUS SUKUTUTKIMUSSUOLLA Herra J:n hakemuksen saada tutkia kirkonkirjoja omatoimisesti hylkäsivät - kirkkoherranvirasto, Koko prosessi vei aikaa 4 vuotta. KHO:n päätös ei ole vuosikirjaratkaisu eikä sitä ole julkaistu
vuosikirjaratkaisujen luettelossa, vaan muualla Finlexissä. Päätöksellä
on vain tavallinen ennakkotapausarvo. Herra J:n asiamies, varatuomari Sjöblom kertoo KHO:lle sellaistakin
syvällistä lakitietoa, jonka KHO hallitsee jo ennestään. Minä olen
joiltakin osin eri mieltä Sjöblomin kanssa. Sjöblom ei ole asianajaja. Prosessi käytiin vanhan väestötietolain ja henkilötietolain mukaan
loppuun saakka, vaikka uusi väestötietojärjestelmälaki oli jo tullut
voimaan prosessin aikana. Internetin mukaan herra J. on päätoiminen sukututkija vuosikymmenten
kokemuksella ja varmaankin tunnettu ja luotettu henkilö Suomen
kirkkoherranvirastoissa. KHO:n päätöksestä ilmenee, että herra J. ei ole
pitänyt lippalakkia päässään kirkkoherranviraston sisätiloissa eikä
tehnyt mitään muutakaan, mikä nakertaisi hänen kansalaiskuntoaan ja
luotettavuuttaan ja estäisi häntä tämän puolesta saamasta tutkia
kirkonkirjoja omatoimisesti. Kun KHO:n päätös on omituinen, niin herra
J:täkin on pitänyt epäillä. Jos herra J. ei ole kirkon jäsen tai on jopa aktiivi jyrkkä ateisti,
niin sekään ei ole este antaa hänen tutkia kirkonkirjoja omatoimisesti
jos vaan kaikki muutkin tutkintaluvan saamisen edellytykset täyttyvät.
Olemme näin selvittäneet sukututkimussuota pitkävartisilla saappailla
muutaman harppauksen verran. KHO
mainitsee päätöksensä pykäläluettelossa erityisesti julkisuuslain 10
§:n, kirkkolain, (vanhan) väestötietolain 25.1 §:n, (vanhan)
väestötietoasetuksen 31 §:n, henkilötietolain, ja hallituksen esityksen
(HE 192/1998 vp). KHO lausuu, että "Kirkonkirjat sisältävät yksityisyyden suojaa koskevia
arkaluontoisia henkilötietoja, joita ei voi erottaa muista tiedoista."
Luovutuksen ehdot eivät täyty. KHO ei muuta HaO:n päätöksen
lopputulosta. Valitus hylätään. Herra J. ei saa lupaa tutkia
kirkonkirjoja omatoimisesti. Herra J. kertoo blogissaan asioineensa aikaisemmin eräässä toisessa
kirkkoherranvirastossa ja tulleensa heitetyksi sieltä ulos. Maistraatti
määräsi kirkkoherranviraston antamaan tiedot. Tämä vaihe osoittaa, että
kysymys omatoimisesta tutkinnasta on tulkinnanvarainen. Väestötietojärjestelmälaki on ainakin nimeltään ja ilmaisuiltaan hieman
muuttunut. Silmäilen seuraavaksi tarkemmin mitä olisi tehtävissä
omatoimisen tutkintamenettelyn saamiseksi ja vakiinnuttamiseksi
sukututkijoiden käyttöön tai mitä muita keinoja kenties olisi
käytettävissä tai toivottavissa. Hyödynnän KHO:n päätöksen antaman
kokemuksen. KOKONAAN UUSI SUKUTUTKIMUSSUO Suomen perustuslaki 12 §. Viranomaisten hallussa olevat asiakirjat ovat
julkisia eräin poikkeuksin. Julkisuuslain 10 §. "Kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä,
tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista
niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon." (Uusi) Väestötietojärjestelmälaki (VTJL) 661/2009 28 §. Tietoja
voidaan luovuttaa. Tämä tarkoittaa, että tiedot luovutetaan tai ei
luovuteta sen mukaan täyttyvätkö kaikki luovutuksen ehdot.
Kirkkoherranvirastot harkitsevat tapaus kerrallaan täyttyvätkö kaikki
ehdot. Mielivalta ei saa ohjata virkailijaa päätöksen teossa.
"Voidaan"-ilmaisu ei oikeuta mielivaltaan. Tietoja ei saa luovuttaa, jos luovuttamisen voidaan perustellusta syystä
epäillä loukkaavan henkilön yksityiselämää ym. tai vaarantavan valtion
turvallisuutta. Pelkkä perusteltu epäilykin riittää estämään
luovutuksen. Luovutusten nihkeyttä kuvastaa se, että vain hakijalle
tarpeellisia tietoja luovutetaan. Luovutettuja tietoja saa käyttää vain
ilmoitettuun tarkoitukseen. Juorueukot ja urkkijat eivät saa tietoja,
vaikka kaikki tiedonsaannin ehdot täyttyisivät. Yleinen nihkeys ja
epäluulo tulevat esiin myös, kun joku haluaa tutkia kirkonkirjoja
omatoimisesti. Halutaan välttää tietovuotoja kaikin keinoin. Tämä on
pelin henki. VTJL 33 §. Sukututkimusta varten tietoja voidaan luovuttaa, mutta
niitäkin tietenkin vain, jos kaikki luovutuksen ehdot täyttyvät.
Henkilötietolain 18 erityispykälässä on luettelo niistä tiedoista, joita
sukututkijoille voidaan antaa. Sukututkijat saavat joitakin tietoja,
joita muut eivät saa. Sukututkimustietoja ei voi nykylain mukaan saada sillä perusteella, että
sukututkimus rinnastuu tieteellisen tutkimukseen tai muuhun vastaavaan
tarkoitukseen tai markkinointiin. Näin siksi, kun sukututkimuksesta on
olemassa oma pykälänsä. VTJL 45 §. 50 vuoden ja sadan vuoden kieltoajat ovat olemassa. 50 vuoden
määräaika tarkoittaa, että henkilöä koskevat tiedot ovat tuon ajan
arkaluontoisia henkilön kuolemasta. Sadan vuoden kieltoaika tarkoittaa,
että kadonneen henkilön tiedot ovat arkaluontoisia sata vuotta viimeisen
kirkonkirjamerkinnän tekemisestä. Suojellaan henkilöitä elinaikanaan ja
kuolemansa jälkeen. Suojellaan omaisia henkilön kuoleman jälkeen. VTJL 46 § 2. "Rekisterihallinnon viranomainen voi tässä laissa säädetyin
edellytyksin antaa henkilölle oikeuden tutkia (omatoimisesti RT)
valvonnassaan väestötietojärjestelmään kuuluvia asiakirjoja ja muita
vastaavia tietoaineistoja, joita ei ole otettu digitaalisessa muodossa
automaattisen tietojenkäsittelyn avulla pidettävään tietojärjestelmään." Mainitun pykälän mukaan joitakin tietoja pitää kirkkoherranviraston
antaa sukututkijalle omatoimisesti. Ilmassa on seuraavaksi kysymys,
tarkoittako lausuma myös kiistanalaisia, alle 100-vuotiaita vapaita
tietoja vai ainoastaan sitä vanhempia vapaita tietoja. Tulkitsen, että
lausuma koskee myös alle 100-vuotiaiden ja alle 50-vuotiaiden vapaiden
tietojen antamista luotettaville omatoimisille sukututkijoille. Niin
selvästi omatoiminen tutkinta mainitaan. Huomioin tässä, että lakien ja
oikeusjärjestyksen tulee palvella suurta yleisöä eikä toisin päin. KHO
on toista mieltä. Tässä palataan kysymykseen, toteutuuko tietosuoja
omatoimisessa tutkinnassa vai ei. Ja siis ovatko sukututkijat yleensä
luotettavaa väkeä vai ei. Tässä palataan myös seurakuntien todelliseen
perusteeseen, rahan keräämiseen. Vanhan väestötietolain 28 § ja uuden väestötietojärjestelmälain 46.2 §
myöntävät omatoimisen tutkinnan samalla tavalla ja yhtä laajasti
vaikkakin eri sanakääntein. Digiaineisto Eli siis digitaalisessa muodossa olevaan aineistoon sukututkijaa ei
päästetä tutkimaan omatoimisesti. Näin ankara ja haitallinen
demokraattisen eduskunnan säätämä rajoitus perustuu pelkoon, että
sukututkijoiden joukossa sittenkin on pettureita, jotka saattavat
läpäistä kirkkoherranviraston tiheän seulan ja jotka anastavat
kirkkoherranvirastosta, korkeaa tietotekniikkaa käyttäen, suuren määrän
arkaluotoista aineistoa. Pitänee tulkita, että omatoimisen tutkinnan kielto koskee vain
arkaluontoista aineistoa sisältäviä digejä, eikä siis yli satavuotiaita
tietoja. Näin kielto ei koske kaikkea digiaineistoa. Jostain kummasta syystä riitakumppanit, kirkkotaho ja sukututkijat,
kumpikaan eivät hiisku digiaineiston käyttökiellosta mitään. Kenties
kirkkotaho perustaa kulisseissa asenteensa sukututkijoihin tähänkin
momenttiin. Vahingonkorvaus Virhe ja vahinko voi kohdistua myös rekisteröityyn henkilöön tai hänen
seuraajiinsa. Vaadittava huolellisuustaso määräytyy sen mukaan, mitä
normaalisti voidaan virkailijalta vaatia. Omatoimisen sukututkijan vilpillinen tai virheellinen toiminta voi
aiheuttaa seurakunnalle vahingonkorvausvastuun. Tämä on omiansa
terävöittämään kirkkoherranviraston virkailijoiden huolellisuutta ja
epäluuloisuutta. Kun sukututkija aiheuttaa omatoimisessa tutkinnassa vahingon itselleen,
niin hän kärsii vahingon nahoissaan. Sukututkija vastaa toiselle aiheuttamastaan vahingosta ja siis joskus
yhdessä seurakunnan kanssa. Seurakunnan vastuu ei poikkea tavanomaisesta vahingonkorvauslain
mukaisesta julkisyhteisön vastuusta. Vapaiden sukutietojen antamatta jättämisestä omatoimihalukkaalle
tutkijalle ei seurakunnalle aiheudu vahingonkorvausvelvollisuutta, koska
seurakunta voi vedota KHO:n päätökseen, kirkkohallituksen suositukseen
ja tarjoamaansa virkatoimiseen tietojen luovutukseen. Vahingonkorvauspuoli on saanut aiheettoman suuren huomion tässä
riitelyssä. Kirkkotaho käyttää sitä tekohevosenaan ja pelotteluperusteena. Rikoslaissa on luettelo vakavista tietorikoksista, jotka eivät tule
tässä yhteydessä mainittaviksi. Henkilötietolaissa uhkaa sakko mm. sitä,
joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo vaikkapa tietojen
luovuttamista koskevia säännöksiä aiheuttaen siten toiselle vahinkoa.
Tämäkin on etäisen luontoinen asia. Tietosuojavaltuutettu korostaa parissa lausunnossaan
kirkkoherranvirastojen vahingonkorvausvastuuta. Sukututkijoiden antama
vaitiolovelvollisuus ei hänen mielestään juurikaan vähennä vastuuta.
(Eli siis sukututkijat ovat valtuutetun mielestä kelvotonta sakkia. RT)
Valtuutettu pohjustaa yleisesti hallinto-oikeuksien kannanottoja.
Tietosuojavaltuutetun toimenkuvaan kuuluu huolehtia tietosuojasta.
Sukututkijoiden tarpeet jäävät hänellä taustalle. Kenties valtuutettu ja
kirkkotaho ovat hyvävelikerhossa keskenään. Tosin on valtuutettu
esiintynyt myös sovittelijana riidassa. Terminologiaa Tietojen terminologista luovuttamista ei ole mainittujen tietojen
kuljettaminen salaa taskun pohjalla tiskin ohi. Se on varastamista. Lain
vastaista käsittelyä on sekin, kun tutkija laittaa
kirkkoherranvirastossa taskun pohjalle paperipalalle ym. luvattomasti
keräämiään arkaluontoisia tietoja tarkoituksin kuljettaa ne myöhemmin
salaa pois. Käry voi käydä jo tuossa vaiheessa. Luovuttaminen ja
varastaminen ovat eri asioita. Varkaus ei tuota omistus- ja käyttöoikeutta. Luovuttamista ja käsittelyä ei ole se kun itsetoiminen sukututkija näkee
kirkonkirjassa arkaluontoista tietoa ja lukee sitä puolen virkkeen verran. Luovuttamista ja käsittelyä ei ole sekään kun sukututkija kuljettaa
muistissaan puoli virkettä arkaluontoista tietoa ja kirjoittaa sen
kirkkoherranviraston pysäköintipaikalla paperille. Ajatuksen vapaus on
sallittua ylitse muiden perusoikeuksien. Kunnollinen sukututkija ei
kuljeta tietoja muistissaan. Luovuttamisen ja varastamisen käsite on keskeinen harkittaessa
omatoimisen tutkinnan käyttömahdollisuutta. Tässä esitetyn käsitteistön
mieltäminen saattaisi johtaa toisenlaisiin lopputuloksiin. Kirkkoherranvirasto ei voi kieltäytyä luovuttamasta tietoja
omatoimisesti pelkästään siksi, että sillä ei ole toimeen sopivaa
huonetilaa. Ainakin kirkkosalit ovat melkein aina tyhjinä. Valvojien
puute ei myöskään ole este. Kilpailun rajoitus HYVÄÄ KARPALOPAIKKAA EI LÖYDY - Karpalopaikka n:o 1. Sukututkijat pyytävät ja saavat
kirkkoherranvirastoilta virkatyönä kerätyt tiedot ja maksavat vaaditut
maksut. Tutkijat pyrkivät itse huomaamaan ja korjaamaan tietojen
virheet. Sukututkijat pohtivat kannattaako maksaa sukututkimusmaksujen
lisäksi kirkollisverotkin. Säät ovat suotuisat. Tämä karpalopaikka tuottaa runsaan sadon, jonka
sukututkijat keräävät. Koko sato luovutetaan kirkkoherralle. - Karpalopaikka n:o 2. Kirkkohallitus, kirkkoherranvirastot ja
koko kirkkotaho muuttaa heti suhtautumistaan ja korkeimmasta kädestä
sallii valikoimiensa luotettavien sukututkijoiden tutkia arkistoja
omatoimisesti kuten vanhaan sopuisaankin aikaan. Tiukentuva valvonta ja
epäluuloinen ilmapiiri hyväksytään. Sitten kun tällä karpalopaikalla tapahtuu jotain edistystä, niin
sukututkijat toimittavat kirkkohallitukseen heti kiitollisuuden
osoituksena kapallisen karpaloita. - Karpalopaikka n:o 3. Herra J. hakee KHO:n päätöksen purkua. Säät ovat suotuisat. Paikkakunnan uskovaiset nuoret ovat keränneet tältä
karpalopaikalta vuoden sadon raakana. Sukututkijat poistuvat
karpalopaikalta tyhjin tuokkosin. - Karpalopaikka n:o 4. Sukututkija, rouva K. virittää
oikeusprosessin sukututkimustietojen saamiseksi kirkkoherranvirastosta
omatoimisesti tutkien. Asian hoitaa asianajaja U. Sukututkimusseura ei
paljoksu asianajajan laskua. Asianajaja hyödyntää tässä kirjoituksessa
esitetyt vinkit. Säätieto ennustaa suotuisaa säätä ja runsasta karpalosatoa neljän vuoden
kuluttua. Säätieto ennustaa sään joskus oikein. Tavallista suurempi
joukko sukututkijoita valmistautuu tavallista suuremmin toivein
lähtemään tälle karpalopaikalle. Jos mennään, niin rouva K. ja
asianajaja U:n tulevat mukaan. Jos mennään, niin kerätään runsas
karpalosato. Valmistaudutaan luovuttamaan KHO:lle kapallinen karpaloita. - Karpalopaikka n:o 5. Sukututkimusseuran puheenjohtaja ja
toimitusjohtaja odottavat, että sisäministeriksi tulee joku muu kuin
kristillis-demokraattinen poliitikko. Sitten he ottavat salkkunsa ja
pyytävät sisäministeriä ryhtymään toimenpiteisiin lakien muuttamiseksi
siten, että maistraatit valitsevat taitavia, luotettavia ja suostuvia
henkilöitä tutkimaan virkavastuulla omatoimisesti kirkonkirjoja
sukututkimustietojen saamiseksi kysynnän mukaan. Mallina käytetään
kaupanvahvistajia, tilintarkastajia ja asianajajia koskevista laeista
saatavia toiminta- ja luottamusmalleja. Maistraatti vastaa valintojen
onnistumisesta. Pyydetään samalla, että myös digitalisoitu aineisto
voidaan luovuttaa omatoimiseen tutkintaan. Tai pyydetään toissijaisesti, että kirkkoherranvirastot velvoitetaan
luovuttamaan kirkonkirjat vuotta 2000 edeltäneeltä ajalta
arkistolaitokselle korvauksetta. Hallinnon alan siirtyessä
julkisyhteisöltä toiselle ei siirretystä omaisuudesta ja etuuksista
makseta käytännön mukaan korvauksia. Jos tällä karpalopaikalla tapahtuu jotain edistystä, niin sukututkijat
toimittavat sisäministerille kapallisen karpaloita. - Karpalopaikka n:o 6. Sukututkimusseura tai joku yksittäinen
sukututkija kiinnittää kilpailuviraston huomiota siihen, että ev.lut
kirkkotaho epää sukututkijoita tutkimasta kirkonkirjoja omatoimisesti
aiheuttaen vahingollisen kilpailun rajoituksen silloin kun todellista
tietovuotojen vaaraa ei ole olemassa. Ammattimaisten sukututkijoiden
yritystoiminta vaikeutuu. Seurakunnat myös perivät virkatyönä tekemiensä
sukututkimustietojen luovuttamisesta kohtuuttomia monopolihintoja.
Sukututkijat eivät vaadi seurakunnilta korvausta aikaisemman käytännön
aikana kärsimistään vahingoista. Jos tällä karpalopaikalla tapahtuu jotain edistystä, niin sukututkijat
toimittavat kilpailuasiamiehelle kapallisen karpaloita - Karpalopaikka n:o 7. Televisiossa käydään vielä pari
homokeskustelua ministeri Räsäsen ja kansanedustaja Toivolan toimiessa
päätähtinä. Ev.lut. kirkon jäsenmäärä laskee edelleen. Kirkon taholla
huolestutaan lopulta ja jäsenkadon hidastamiseksi kirkkohallitus
suosittaa, että kirkkoherranvirastot sallittavat omatoimisen tutkinnan
tai antavat virkatoimisesti kerätyt sukututkimustiedot ilmaiseksi. Vielä
kirkkohallitus päättää, että ev.lut kirkko eroaa valtiosta. Tällä karpalopaikalla ei sada vettä eikä tule karpaloita 15 vuoteen.
Karpalokasvien juuristot selviävät hengissä korpivaelluksen ajan. - Karpalopaikka n:o 8. Taitepäivänä 1.10.1999 ja sen jälkeen
syntyneiden henkilöiden tiedot ovat maistraateissa saatavissa.
Kolmen--neljän sukupolven kuluttua kaikki alle 100-vuotiaat tiedot saadaan
maistraateista oikeata nappia painamalla ja riitelemättä tietokoneen
kanssa ja asetuksen mukaista kohtuullista korvausta vastaan. Omatoiminen
tutkinta ei ole mahdollista eikä tarpeellista. Säät ovat suotuisat. Tämä karpalopaikka tuottaa joka vuosi karpaloita
kohtuullisesti. Sukututkijat vievät maistraattiin joka vuosi puoli
kapallista karpaloita vuoteen 2100 saakka ja sen jälkeen toistaiseksi
joka vuosi täyden kapallisen. - Karpalopaikka n:o 9. Sukututkijat vaipuvat masennukseen,
lopettavat harrastuksensa ja rupeavat pelaamaan angry birdsiä. Sukututkijoita ei enää kiinnosta tietää mitä tällä karpalopaikalla
tapahtuu. Papit keräävät karpalosadon. Siis näköpiirissä ei ole mitään nopeaa ja varmaa keinoa saada
lähitulevaisuudessa kirkkoherranvirastoista sukututkimustietoja
omatoimisesti tutkien. Varovaisia toiveita sopii kiinnittää
salkkuprosessiin, uuteen hallinto-oikeusprosessiin, ja
kilpailuvirastoprosessiin. Karpalopaikat ovat niin erilaisia, ettei
niitä voi laittaa oikeasti mihinkään juridiseen huonommuusjärjestykseen. Huumorista ja sen aiheuttamasta tyylirikosta huolimatta tässä
kirjoituksessa esitetty juridiikka tarkoittaa olla vakavasti otettavaa.
Myötäelän sukututkijoiden kärsimykset. KANADALAISELLA KARPALOSUOLLA Tarjoan vielä sukututkijoiden, vapaa-ajattelijoiden ja ateistien
mielialan kohottamiseksi totuuspohjaisen kertomuksen ajan kulumisen
merkityksestä sukututkimustietoja kerättäessä. Kunnioitettu tätini syntyi Jämsässä 1910. Hän muutti Kanadaan 1929.
Hänen arkaluontoiset tietonsa ajalta 1925 - 1929 olivat nykylain ja
nykykäytännön mukaista 100 vuoden sääntöä soveltaen salaiset vuoteen
2029 saakka. Täti kuoli Kanadassa 2007. Tuhka haudattiin minun tekemässä
tuohisessa uurnassa uskonnottomasti Jämsän ev.lut. seurakunnan
hautausmaahan sukuhautaan. Tieto tädin kuolemasta tuli näin Jämsän
kirkkoherranvirastoon. Tädin arkaluontoiset tiedot ovat nykylain 50
vuoden säännön mukaisesti salaiset vuoteen 2057 saakka. Jos Jämsän
seurakunta noudattaa tekaistua 100 vuoden itsetutkintakieltoa pitempään,
niin se kielto on voimassa vuoteen 2107 saakka. Jos lapsenlapsenlapsenlapsenlapseni ryhtyvät tutkimaan Toivosen sukua,
niin he tarvitsevat sitä varten myös kunnioitetun isoisoisoisoisotätinsä
tiedot vuosilta 1925 - 1929. Kun he haluavat välttämättä tutkia asian
omatoimisesti ilmaiseksi ja saadakseen luotettavammat tiedot, niin he
voivat pistäytyä Jämsän kirkkoherranvirastossa vuonna 2108. He tulevat
muun ohella tietämään, että heidän kunnioitettu isoisoisoisoisotätinsä
oli kastettu, oli Jämsän ev.lut. seurakunnan jäsen ja käynyt
rippikoulun. Tosin suku tietää nämä asiat jo ennestään koska tädin
rippikuva vuodelta 1925 on minunkin albumissani. Lisäksi kirkonkirjasta
saattaa löytyä merkintöjä tädin poissaoloista lukusilta.
Torppariyhteisössä eläen täti oli työteliäs ja vakavaluontoinen. Tuskin
mihinkään äpäröinteihin tai muihin esiaviollisiin hirvittäviin synteihin
ja ripittäytymisiin tädiltä oli jäänyt aikaa ja mielenkiintoa
tarkastelukautena 1925 - 1929. Kunnioitetun tädin arkaluontoiset
tekemiset tulevat kunnolla julkisiksi vasta 178 vuoden kuluttua siitä
kun täti on mahdollisesti jotain arkaluontoista tehnyt. LOPPULAUSE Tässä kirjoituksessa esitetyt pohdinnat ja ennustukset ovat kaikkien
vapaasti käytettävissä ja kopioitavissa, sensuroimattomana tietenkin. Sukututkimus kiinnostaa minua vain tämän kirjoituksen verran. Se kiinnostaa minua vapaa-ajattelijan ja ateistin ominaisuudessa. Tässä kirjoituksessa on tarkoitus simputtaa kirkkotahoa enintään saman verran kuin se simputtaa sukututkijoita. Raimo Toivonentäysinpalvellut asianajaja Lähteet Perustuslaki
Julkisuuslaki 621/1999 Väestötietolaki 507/1993 Väestötietojärjestelmälaki 661/2009 Henkilötietolaki 523/1999 Eduskuntavastaus. Wallin. 10.2.2011 Kirkkohallituksen paimenkirje 10.3.2011 Kirkon tiedotuskeskuksen paimenkirje 3.10.2011 Tietosuojavaltuutetun lausuntoja Arkistolaitoksen kirjoituksia Vetoomus. Marjatta Väänänen ym. 9.3.2011 Herra J:n valituskirjelmä KHO:een 16.4.2009 KHO:n päätös 16.11.2010 Herra J:n internetsivusto Toimitusjohtaja Kuusiluoma. Kirjoituksia Mielipidekirjoituksia |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |