Vapaa-ajattelijan
liiton liittovaltuuston (LV) tämänvuotinen,
sääntömääräinen
kokous pidetään ensi lauantaina 25.11.2006
Helsingissä. Tässä kirjoituksessa
arvioidaan liittohallituksen mennyttä toimintaa ja hallituksen
kokoukseen tuomia esityksiä ja arvioita.
Kokouskutsu
Esityslistaehdotuksen kohdassa 13 mainitut
liittohallituksen selityspyyntö
Pääkaupunkiseudun ateistit ry:lle (PAT) ja PAT:n
antama selitys eivät sisältyneet kutsuaineistoon,
vaikka ne mainitaan liitteinä. Miksi hallitus
jätti nämä asiakirjat pois? Vaikea
asioista on keskustella, jos asiakirjoja ei lähetetä
valtuutetuille etukäteen.
Toimintakertomusesitys 2005
Vuoden 2005 toimintakertomusesityksessä
sanotaan Aki Räisäsen toimineen liittohallituksen
varapuheenjohtajana vuoden 2003 joulukuuhun saakka ja sen
jälkeen varapuheenjohtajana olisi toiminut Tauno
Lehtonen. Tämä ei pidä
paikkaansa. Vaihdos tehtiin liittohallituksen kokouksessa
5.10.2003.
Edelleen kerrotaan, että "Uusi pj toimi liiton
pääsihteerinä vuosina 1996-2000."
Tämä ei pidä paikkaansa. Uusi
puheenjohtaja, siis Robert Brotherus, toimi
pääsihteerinä vuoden 1997 liittoneuvoston
kokouksesta (25.10.1997) kevääseen 1999
saakka. Liittoneuvoston
ylimääräisen kokouksen 24.4.1999 aikoihin
Brotherus vielä oli
pääsihteerinä. Myöhemmin,
liittokokouksen alla, hän lähti
käpykaartiin. Brotherus oli jo eronnut
pääsihteerin toimesta tullessaan liittohallituksen
kokoukseen 29.5.1999. Tuossa kokouksessa hän ei
enää pitänyt pöytäkirjaa
ja poistui kesken kokouksen.
Juha Kukkonen toimi tuolloin puheenjohtajana. Hän
pyysi minua ja sen jälkeen ketä
hyvänsä muuta pitämään
pöytäkirjaa. Kaikki
kieltäytyivät osoittaen epäluottamustaan
Kukkoselle. Kukkonen joutui itse laatimaan
pöytäkirjan.
Robert Brotherus oli myös saanut valtakirjan edustaa Helsingin
Vapaa-ajattelijoita tulevassa kesäkuun
liittokokouksessa. Hän ei kuitenkaan ruvennut
edustusta hoitamaan eikä tullut liittokokoukseen vastaamaan
toiminnastaan pääsihteerinä.
Brotherus toimi pääsihteerinä
25.10.1997-kevät 1999, noin vuoden ja seitsemän
kuukautta, ei viittä vuotta, kuten hallitus
esittää. Kun Brotherus vuonna 2005 pyrki
liiton puheenjohtajaksi, hän ilmoitti vaalipropagandassa
toimineensa aiemmin liiton pääsihteerinä
kolme vuotta. Nyt hallitus puhuu viidestä
vuodesta. Asia on syytä korjata, ettei seuraavaksi
puhuta seitsemästä vuodesta.
Hallituksen toimintakertomusesitys ei kerro, ettei liitto
ylläpidä www.eroakirkosta.fi -sivustoa,
vaan ylläpitäjä on Tampereen
Vapaa-ajattelijat ry.
Vuoden 2005 toimintaa ja taloutta on arvioitu aiemmin laajemmin
kirjoituksessa http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti90.html
.
Talousarvion arvioitu toteuma 2006
Vuoden 2006 talousarvio meni monin osin pahasti
metsään. Kutsuin hallituksen
esityksiä 26.11.2005 julkaistussa kirjoituksessa (http://www.dlc.fi/~etkirja/Valtuusto.htm)
optimistiseksi huuhaaksi. Vuonna 2005 LV:n kokous pidettiin
27.11.2005, mutta liittohallitus oli kiirehtinyt jo
tätä ennen, 23.11.2005,
jättämään
opetusministeriölle vuoden 2006 valtionapuhakemuksen, jonka
liitteinä oli vain hallituksen esityksiä.
Miksi hallitus hätiköi asiassa
tällä tavalla?
Hallitus haki opetusministeriöltä valtionavustusta
vuodelle 2006 45.000 euroa, vaikka hallituksen esityksessä oli
30.000 euroa, minkä LV vahvisti. Miksi hallitus
toimii epäjohdonmukaisesti? Sanottu toiminta
inflatoi haettavaa valtionavustuksen
määrää, eikä
jää ministeriön virkamiehiltä
huomaamatta. Liitto toimitti "19.1.2005" (virheellinen vuosi;
p.o. 2006) ministeriölle LV:n hyväksymän
talousarvion vuodelle 2006.
Opintotoimintaan budjetoituja, saatavia avustuksia (4.000,00 euroa), ei
näy missään. Missä ne
ovat?
Internet- ja EUnet-kulut eivät jääneet
budjetoituun 800,00 euroon; arvio onkin nyt 1.358,66 euroa.
Kulttuurilehtitukiarvio (6.000,00 euroa) sen sijaan ylittyi 500,00
eurolla. Arvioin, että hallitus oli
tässä ylen optimistinen, mutta tuki on kuin onkin
kasvanut.
Lehden painatukseen budjetoitiin 4.500,00 euroa ja toteumaksi
arvioidaan 3.999,00 euroa. Jos tämä
pitää paikkansa, hallitus teki hyvän
arvion. Tämä on niitä harvoja
kohtia, joissa hallituksen on onnistunut hieman leikata kuluja.
Puhelin- ja telekopiokulut budjetoitiin liian alhaisiksi (1.000,00
euroa), kuten arvasin. Nyt arvio toteumasta on 1.686,95
euroa.
Hallitus on tekemässä 3.300,00 euron
"Liittokokousvarauksen" vuonna 2006. Liittokokous on vuonna
2008. Näin suuren varauksen tekeminen on
epäasiallista. Vuoden 2005 liittokokous maksoi noin
4.500,00 euroa. 1.500,00 euron vuosittainen varaus olisi
hyväksyttävissä.
Kirjanpitoon budjetoitiin 2.000,00 euroa, mutta arvio toteumasta on
0,00 euroa. Miksi näin?
Liittomaksutulo budjetoitiin 20.000,00 euroksi. Nyt arvio
toteumasta on vain 15.000,00 euroa. Liittomaksutulo vuonna
2005 oli 14.736,00 euroa. Hallitus kertoo, että
vuonna 2005 maksavia jäseniä
olisi ollut noin 1 650. Liitto ei ole halunnut julkaista
tilastoja maksavista jäsenistä
yhdistyksittäin. Tilastoja julkaistiin siihen aikaan, kun
minä toimin liiton toimiston- ja taloudenhoitajana.
En jaksa uskoa, että hallituksen esittämä
luku olisi oikea. Lisäksi
arvioin, että liittomaksutulo jää kuluvalta
vuodelta alle 15.000,00 euron. Maksut tulee
tilittää 31.1.2007 mennessä.
Arvioin siis, että hallitus on tässäkin
tehnyt ainakin 5.000,00 euron arviointivirheen.
Tämän suuruiset virheet ovat suuria.
Hallitus arvioi usein tulot toteutuvia tuloja suuremmiksi ja menot
toteutuvia menoja pienemmiksi. Se on uusi, tuhlaajien
toimintatapa ja tulos tiedetään: liitto
köyhtyy.
Valtion yleisavustuksen budjetoiminen 30.000,00 euroksi oli
itsepetosta. Sellaiseksi sitä nimitin
26.11.2005. Hallitukselta puuttuu realismia.
Jo tässä kappaleessa käsitellyt luvut
kertovat, että kuluvana vuonna hallitus arvioi tulot noin
14.500,00 suuremmiksi kuin ne tulevat olemaan. Toteutuvat
menot taas alittavat budjetoidut menot vain 2.500,00 eurolla.
Alijäämäksi tulee -12.000,00
euroa!
Toiminnan toteuma 2006
Liittokokous hyväksyi 11.6.2005
kolmivuotistoimintasuunnitelman vuosille 2006-2008, jossa mainittiin
mm. alla olevat tavoitteet. Esitän
kysymyksiä hallitukselle koskien vuotta 2006:
1. Liiton suunnittelema ja yhdistysten kanssa toteuttama
jäsenhankintakampanja. Missä
tämä kampanja on?
2. Iltapäivätoiminta ja uskonnoton
päiväkotitoiminta. Missä
tällaista toimintaa on ollut ja minkälaista se on
ollut?
3. Liittohallituksen selkeä vastuunjako.
Missä tämä vastuunjako on esitetty?
4. Nuoriso- ja opiskelijatoiminnan tehostaminen.
Missä tällaista toimintaa on ja miten sitä
on "tehostettu"?
5. Sääntöuudistuksen
tarkkailuryhmä. Keitä
tähän tarkkailuryhmään kuuluu?
6. Yhdistysten hautausmaiden perustaminen Helsinkiin, Turkuun
ja Tampereelle. Onko nämä hautausmaat
perustettu ja missä ne sijaitsevat?
7. Yhdistysten perustaminen maakuntakeskuksiin.
Mihin maakuntakeskuksiin vuonna 2006 on perustettu yhdistyksiä?
8. Osallistuminen kirjamessuille. Millä
paikkakunnilla liitto osallistui kirjamessuille?
9. Helsinkiin perustetaan kunnallinen hautausmaa.
Missä tämä hautausmaa sijaitsee?
10. Tiedotteen lähettäminen
hautaustoimistoille näiden liiton
välityksellä. Minkälainen
tämä tiedote on?
11. Vuoden 1973 tutkimuksen uusiminen. Onko
tutkimus uusittu ja minkälainen se on?
12. Järjestetään em. tutkimuksen
jatkotutkimus. Minkälainen tämä
jatkotutkimus on?
13. Uskontokritiikkityöryhmän
perustaminen. Keitä tähän
työryhmään kuuluu ja mitä
työryhmä on tehnyt?
14. Omakehutyöryhmä.
Ketkä kehuvat hallituksen työtä vai
kehuvatko sitä kaikki hallituksen jäsenet?
15. Lobbaustyöryhmä (eduskunta).
Keitä tähän
lobbaustyöryhmään kuuluu? Miten
työryhmä on toiminut?
16. Lobbaustyöryhmä
(valtioneuvosto). Keitä tähän
lobbaustyöryhmään kuuluu? Miten
työryhmä on toiminut?
17.
Hartaustilaisuuksien poistaminen yhteiskunnan
laitoksista. Onko nämä tilaisuudet
poistettu yhteiskunnan laitoksista? Mitä hallitus on
asiassa tehnyt?
18. Suvivirren poistaminen. Onko Suvivirsi
poistettu? Mitä hallitus on asiassa tehnyt?
19. Kirkollisveron poistaminen. Onko kirkollisvero
poistettu? Mitä hallitus on asiassa tehnyt?
20. Kristillisten opistojen ja koulujen valtionavun
lakkauttaminen. Onko mainittu apu lakkautettu?
Mitä hallitus on asiassa tehnyt?
21. Seurakuntien yhteisöveron
lopettaminen. Onko mainittu vero lopetettu?
Mitä liiton hallitus on asiassa tehnyt?
22. Korkeakoulujen sekularisoiminen. Onko
korkeakoulut sekularisoitu? Mitä hallitus on asiassa
tehnyt? Kirjoitin tällaisesta Helsingin yliopiston
uskonnollisia menoja vastaan suunnatusta mielenosoituksesta uutisen
11.9.2006 (http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti100.html).
Tässä mielenosoituksessa ei ollut
yhtään hallituksen
jäsentä. Miksi ateistinen toiminta
keskellä Helsinkiä ei kiinnosta hallituksen
jäseniä?
23. Koululaitoksen sekularisoiminen. Onko
koululaitos sekularisoitu? Mitä hallitus on asiassa
tehnyt?
24. Hautausmaiden siirto kunnille. Onko hautausmaat
siirretty kunnille? Tämä tavoite on
sikäli kummallinen, että se on liiton aiemman,
opetusministeriölle 2.1.2001 annetusta lausunnosta (http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kannanottoja/liitonlausunto.html)
ilmenevän toimintalinjan vastainen.
25. Viisivuotissuunnitelman tekeminen taloudesta.
Missä tämä suunnitelma on?
26. Ei hankita pörssiosakkeita.
Tämä kohta on tietääkseni
toteutunut. Jo kauan Vajaa-ajattelijain liitossa on
vastustettu yhtä jyrkästi erityisesti listattujen
yhtiöiden osakkeiden hankkimista kuin valtiokirkkoa.
Jotain peruspahaa pörssissä on, mutta mitä,
se ei ole minulle selvinnyt.
Lahjoittajien, jotka mahdollisesti ovat lahjoittamassa liitolle
pörssiosakkeita, kannattaa huomata tämä
kohta. Mikä olisikaan heidän
lahjoittamiensa osakkeiden kohtalo, jos ne joutuisivat liiton haltuun?
Talousarvio 2007
Mitä hallitus tarkoittaa esityslistaehdotuksen
kohdan 9 "vastuuhenkilöistä"
päättämisellä?
Eivätkö hallituksen jäsenet kannakaan
vastuuta?
Muiden opintotoiminnan kulujen arvio on pudotettu 9.750,00 eurosta
400,00 euroon. Miksi näin?
Hautausmaa-avustuksiin on budjetoitu aivan
riittämättömästi 2.400,00
euroa. Tämä vahvistaa sen, että
hallitus rikkoo Koivistojen rahaston
käytöstä annettua
testamenttimääräystä, josta olen
aiemmin kirjoittanut (http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti67.html).
Hallitus on ryhmitellyt liiton omat 70-vuotisjuhlat
palvelutoimintaan. Onko juhliminen palvelua?
10.000,00 euron budjetoiminen juhlimiseen on mauton esitys.
Juhliin ei ole aihetta.
Helsingin Vapaa-ajattelijain vuokraa ehdotetaan nostettavaksi 20,00
euroa/kk, kun sitä tulisi nostaa 100,00 euroa/kk.
Tämä kertoo siitä, että hallitus
samanaikaisesti suosii toisia jäsenyhdistyksiä, kun
se syrjii toisia. Nämä ovat uusia
menettelytapoja, joita arvostelen.
Liitto
1. luopui jaosta ns. A- ja B-jäseniin (ei Vapaa Ajattelija -lehteä);
2. käytti testamenttimääräysten
vastaisesti Koivistojen rahaston varoja; ja
3. kieltäytyi tukemasta jäsenyhdistysten toimintaa
avustuksin (toiminta-avustukset vuonna 2005 yhteensä vain
200,00 euroa).
Näin liittohallitus tuhosi liittomaksumoraalin.
Liittomaksutulo on ollut yhtämittaisessa laskussa vuodesta
2001 alkaen. Jäsenyhdistysten toiminnan tukemiseksi
liittomaksuja on alennettava 12,00 eurosta/jäsen 6,00
euroon/jäsen vuosina 2007-2008.
Tämän alennuksen jälkeen
jäsenmaksuista noin kaksi kolmannesta jäisi
jäsenyhdistyksen käyttöön ja yksi
kolmannes menisi liitolle.
Vuonna 2005 bruttovuokratuottoja saatiin 52.452,86 euroa.
Arvio vuokratuottojen toteumasta 2006 on 54.654,05 euroa ja vuodelle
2007 on budjetoitu näitä tuloja 64.200,00
euroa. Miksi tuotot kasvaisivat 17 prosenttia
vuodessa? Vuonna 2005 tuotoista siirrettiin rahastoihin vain
6.338,49 euroa. Vaikka rahastoihin ei siirrettäisi
tuottoja ollenkaan vuonna 2007, 64.200,00 euroon ei
päästä.
Liitto ei ole kyennyt kasvattamaan asuntokantaansa, eikä
vuokria voida korottaa kuin 2-3 prosenttia vuodessa.
Asiallinen arvio bruttovuokratuloista olisi 56.000,00 euroa.
Liittovaltuuston ei pidä hyväksyä sellaisia
arvioita, jotka ovat selvästi epärealistisia.
Lahjoituksia liitto odottaa saavansa vuonna 2007 30,00 euroa.
En moiti arviota. Sen jälkeen, kun liitto vuonna
2002 sai 13.5.2001 kuolleen Erik Helinin perinnön haltuunsa,
liitto ei ole saanut yhtään isompaa lahjoitusta
eikä yhtään testamenttiakaan ole
realisoitunut. Liitto on menettänyt
jäsentensä ja yleisön luottamuksen
varallisuuden hoitajana.
Talousarviossa on sotkua ja vanhoja vippaskonsteja. Miksi
purut Koivistojen rahastosta ja saatavat KELA-korvaukset on merkitty
tuloslaskelmaan miinusmerkkisiksi? Miksi Koivistojen
rahastoon aiotaan siirtää vain 3.000,00 euroa, kun
sinne pitäisi testamenttimääräyksen
mukaan siirtää yli 11.000,00 euroa ja
liittohallituksen
testamenttimääräystä rikkovankin
päätöksen mukaan yli 5.000,00
euroa? Syy lienee se, että hallitus kuluttaa varat
mieluummin vaikka juhlimiseen kuin avustaa niillä
uskonnottomien hautausmaiden ylläpitoa tai uusia
investointeja. On merkillistä, jos liittovaltuutetut
sallivat hallituksen rikkoa testamentin tekijöiden antamia
määräyksiä,
eivätkä ohjaa varoja jäsenyhdistysten
oikeisiin tarpeisiin.
Kun liittomaksut on arvioitu 4.000,00 euroa ja bruttovuokratuotot
8.200,00 euroa liian suuriksi, 1.500,00 euron liittokokousvaraus
jätetty tekemättä ja Koivistojen rahastoa
kasvatettu 2.000,00 euroa liian vähän, joudutaan
menoja karsimaan tasapainon saavuttamiseksi 9.300,00 eurolla
vielä sen jälkeen, kun purut rahastoista ja pieni
KELA-korvaus on korjattu positiivisiksi.
Tämä on liittovaltuutettujen
tehtävä.
Toimintasuunnitelmaesitys 2007
Hallituksen toimintasuunnitelmaesityksessä on
kokonaan unohdettu liittokokouksen kolmivuotistoimintasuunnitelma
2006-2008, jota pitäisi toteuttaa. Juhlimisen
asemesta hallituksen tulisi toteuttaa vuoden 2006 suunnitelmaa
laiskanläksynä.
Toimiston "uusien sisustusjärjestelyjen" asemesta toimistossa
tulisi siivota. Pöly ja hiekka, joka puolella
hajallaan olevat toimistotarvikkeet ja toimistotyökalut,
paperipinot ja kirjat, liika tavaramäärä ja
ahtaus, valaisimien kuupien repiminen pois yms. ovat tehneet
toimistosta epämiellyttävän
ympäristön.
Hallituksen esitys tehdä positiivinen
tilinpäätös on hyvä.
Hallitus mainitsee, että Tampereen yhdistys hallinnoi
eroakirkosta.fi-sivustoa ja että sivuston tavoite on
pitää kirkosta eroaminen suurena. Liiton
kannattaa tukea tätä sivustoa.
Toimintasuunnitelmaesitys unohtaa jäsenyhdistysten
taloudellisen avustamisen.
Yleisesti toimintasuunnitelma on aika lattea, joka vastannee tulevan
vuoden toteutuvaa toimintaa.
Kimmo Sundström
|