|
KOULUPASTORI. JÄMSÄ (17.12.2011) |
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto Hallintokantelu koulupastorin vastaanotosta Seppolan koulussa.
Raimo Toivonen vastaan Jämsän sivistyslautakunta Kantelukirjoitus (Alkuperäinen kantelukirjoitus sisältyy aluehallintoviraston (jäljempänä
AVI) aineistoon sanatarkasti, muutettuna vain siten, että minä
-kerrontamuoto on muutettu "Toivonen kertoo" -muotoon. RT) Aluehallintovirastolle 6.10.2010 saapuneessa kirjoituksessaan on Raimo
Toivonen esittänyt seuraavaa: Jämsän ev.lut. seurakunta ilmoittaa Jämsän Seudussa ja Vekkarissa
viikoittaisesta koulupastorin vastaanotosta yläasteen opinto-ohjaajan
huoneessa. Ilmoitukset olivat Jämsän Seudussa 13.9.2010 ja Vekkarissa
9.9.2010. Vastaanotto on keskiviikkoisin klo 10.45 - 12.15. Lehdissä on
ollut samanlaisia ilmoituksia myös kahtena edellisenä syksynä koulujen
aloittamisen aikoihin. Vastaanottopaikasta päätellen ilmoittelu on
suunnattu lähinnä yläasteen oppilaille. Katson, että tällainen toiminta ei ole sallittua kunnallisen koulutoimen
yhteydessä, tiloissa ja aikana. Pyydän ryhtymään tarpeellisiin toimiin
Jämsän kouluviranomaisia kohtaan. Kyseessä on sivuoven kautta tapahtuva ylimääräinen uskonnollinen
vyörytys tai tuputtaminen tai rönsyily. Uskonnonvapauden kehityksen nykyvaiheessa peruskouluissa opetetaan
uskontoa, jonka on määrä olla tunnustuksetonta. Kukaan ei tiedä mitä
tunnustukseton uskonnon opetus käytännössä on. Jos se on
tunnustuksetonta, niin se on tietoon perustuvaa eikä siten ole uskonnon
opetusta. Jos se on uskonnon opetusta, niin se on uskoon perustuvaa ja
siten tunnustuksellista. Perustuslakivaliokunta lausui niinkin, että
opetuksessa ei tapahdu muutosta kun siirrytään aikaisemmasta
tunnustuksellisesta uskonnon opetuksesta uuteen tunnustuksettomaan
uskonnon opetukseen. Tulkintaa haetaan perustuslakivaliokunnan ja
sivistysvaliokunnan kannanotoista saakka. Ateistisen käsityksen mukaan
tunnustuksettomuutta on se kun uskonnollisia perusväittämiä kuten
jumalaa ja kuolemanjälkeistä olemassaoloa ym. ei esitetä tosiasiana vaan
satuina. Väittämät ovat satuja ja humpuukia. Uskonnon harjoittaminenkin on kouluissa valvotusti sallittua. Näistä
tilaisuuksista pitää ilmoittaa ennakolta. Osallistumattomuusoikeutta
pitää korostaa. Huoltajiin on pidettävä yhteyttä. Uskonnon opetuksen ja
hartauden harjoittamisen raja on epäselvä ja kiistelty. Jämsän opetussuunnitelmassa ei varmaankaan ole mainintaa tällaisesta
uskonnollisesta toiminnasta. Vastaanottoa vetää Jämsän ev.lut
seurakunnan palkkaama pappi. Hän valvoo seurakunnan aatteellista ja
taloudellista etua eikä kaupungin, kaupunkilaisten, oppilaitten ja
huoltajien etua. Kohteena ovat lapset. Maksaako seurakunta huonetilan
käytöstä vuokraa? Kaiketi seurakuntapastorin vastaanotolla harjoitetaan
myös uskontoa. Piispat valvovat paikallisten pappien tekemisiä. Koulun
puolesta ei ole mahdollista valvoa toimintaa. Miten tunnustuksettomuus, ennakkoilmoittaminen, osallistumattomuusoikeus
ja yhteydenpito huoltajiin toteutuu? Lehti-ilmoituksissa näitä
menettelytapasäännöksiä ei selosteta. Tiedossani ei ole onko koulun
käytävätaululla yksityiskohtainen mainos tai ilmoitus
menettelytapasäännöksineen. Mahdollinen mainos varmaankin esitetään
tämän prosessin valmistelussa. En ole perehtynyt tätä varten Jämsän peruskoulun opetussuunnitelmaan
koska se ei ole internetissä jostain kummasta syystä
kontrolloimattomasti kaikkien helposti saatavissa. Opetussuunnitelma
varmaankin esitetään valmistelussa. Opetushallituksen opetussuunnitelman
perusteisiin olen perehtynyt koska se on internetistä helposti saatavissa. Tiedossani ei ole miten paljon koululaisia ja muita henkilöitä
koulupastorin vastaanotolla käy. Onko siellä jatkuva virta yläasteelta,
ala-asteelta, lukiosta, ammattikoulusta ja muualta keväiseen suvivirren
laulamiseen saakka? Vai onko vastaanotto lopetettu joka syksy siksi kun
sinne ei ole tullut ketään ilmoitusten kutsumana? Oli niin taikka näin,
niin lehti-ilmoittelusta ilmenee, että Jämsän kouluviranomaiset sallivat
seurakuntapastorin vastaanoton ja menettelevät siten virheellisesti.
Vastaanoton suosio varmaankin selvitetään valmistelussa. Uskonnollisella vaikuttamisella on taipumus olla hovikelpoisella tavalla
agressiivista ja ovelaa. Kenties pöydän kulmalla on suklaalevy.
Kristilliseen toimintaan ja edunvalvontaan pitää yleisesti suhtautua
suurimmalla epäluulolla kun huomioidaan kristillinen lähetyskäsky,
henkilökohtaisen taivasosuuden varmentaminen ja kirkkoväen luja usko
uskonnollisten perusväittämien totuudellisuuteen. Kirkollinen osapuoli mieltää koulun merkityksen jäsenten säilymisen ja
verotulojen kertymisen kannalta. Huoli jäsenkadosta on suuri. Kirkko
turvautuu epätoivoisiin keinoihin jäsenkadon pysäyttämiseksi. Tiedossa
on toisaalta, että uskonto on koulujen inhotuin oppiaine. Tampereen
vapaa-ajattelijayhdistyksen ylläpitämässä eroakirkosta.fi
-palvelussa on havaittavissa eroamispiikki 18 - 20 -vuotiaiden kohdalla.
Uskonnollinen tuputtaminen aiheuttaa myös vastareaktion. Mitä muuta uskonnollista tuputusta kouluissa tapahtuu julkisuudelta
piilossa? Jämsänkin seurakunnassa on koulupastorin virkanimikkeellä
oleva pappi. Mitä kaikkea koulupastori tekee? Koska koulun piirissä ollaan, niin kaiketi koulupastorin toiminta on
jonkinlaista opetusta ja on siis julkista toimintaa. Minä haluan tulla
kuuntelemaan pastorin oppitunnit. Paikkakunnalla vaikuttaa muitakin uskonnollisia yhdyskuntia kuin ev.lut.
kirkko. Ne saattavat mieltää tasa-arvonsa loukatuksi kun vain yksi saa
pitää vastaanottoa koululla. Vapaa-ajattelijat eivät harjoita
sivuovivaikuttamista. Valtakunnallinen opetustoimi on muutoksen kourissa. Pitää toivoa, että
poliittinen tahto riittää poistamaan uskonnon harjoituksen, uskonnon
opetuksen, peitellyn uskonnon opetuksen ja uskonnollisen rönsyilyn
kuntien ja valtion ylläpitämistä kouluista. Kaikki aatteelliset
yhteisöt voivat itse tasa-arvoisesti ja omalla kustannuksellaan opettaa
ja valistaa jäseniään ja jäsentensä lapsia. Toivonen viittaa kirjaansa "Uskonnonvapauslaki, Hautaustoimilaki ja
Perusopetuslaki 13 §" sivut 90 - 97 ja 101. (Kirjoituksen liitteet: Jämsän sivistyslautakunnan vastine Vs. opetusjohtaja (Tapani Vihro (RT)) ja yläasteen rehtori (Tuija
Huikuri (RT)) ovat yhteistyössä valmistelleet Jämsän sivistyslautakunnan
vastineen. Lautakunta on hyväksynyt vastineen yksimielisesti. Seuraavassa selostetaan lausunnon merkittävä asiasisältö lyhennettynä. (RT) Lausunnossa mainitaan, että Jämsän yleinen opetussuunnitelma on
internetissä kaikkien nähtävissä. Niin myös koulukohtainen
lukuvuosisuunnitelma. Viitataan opetuksen arvopohjaan, mm. monikulttuurisuuteen. Tällaisella
arvopohjalla tapahtuvaan toimintaan ei kuulu "uskonnollinen vyörytys"
kuten kantelija mainitsee, tarkoittaen myös, että koulupapin toiminta ei
sisällä tämän luontoista toimintaa. Jämsän opetussuunnitelmassa ei ole kantelijankaan arvion mukaisesti
mainintaa minkään uskonnon harjoittamisesta. Uskonnon opetuksella
tarkoitetaan oman uskonnon opettamista eikä uskonnon harjoittamista. Seurakunta on yksi koulutoimen yhteistyökumppaneista. Koulupastorin
vastaanottoa ei pidä pappi vaan seurakunnan nuorisotyöntekijä.
Vastaanotolla ei harjoiteta uskontoa, eikä sinne ohjata koulun puolesta
oppilaita. Vastaanotolla keskustellaan. "Koulun toimesta on oppilaille ja huoltajille kerrottu, että halutessaan
oppilaat voivat mennä sovittuna aikana keskustelemaan Jämsän
evankelis-luterilaisen seurakunnan nuorisotyöntekijöiden kanssa heille
osoitettuun pienryhmätilaan. Muuten asiaa ei aktiivisesti tiedoteta tai
kuuluteta, toiminta ei ole oppitunteja tai niitä korvaavia eivätkä
seurakunnan työntekijät kierrä koululla kutsumassa oppilaita luokseen." Koulupapin vastaanotosta on maininta lukuvuosisuunnitelmassa.
Toiminnasta on tiedotettu vanhemmille. Jämsän seurakunnan sivustolla asiasta kerrotaan seuraavaa: "Koulupastori
on joku seurakunnan nuorisotyöntekijöistä, joka tulee koululle käymään
ja hänen luokseen saa mennä keskustelemaan vähän mistä tahansa.
Koulupastoria kannattaa lähestyä etenkin, jos on jotain huolia, sillä
nuo nerokkaat henkilöt löytävät ratkaisun lähes kaikkeen. Tuolta nerolta
löytyy vastauksia, jos haluaa infoa tulevasta seurakunnan tapahtumista,
kuten isoskoulutuksesta, leireistä tai kaikenlaisista matkoista. joita
seurakunta järjestää nuorille. Kannattaa uskaltaa ottaa osaa niihin
keskusteluihin sillä pian koulupastori voi olla paikka, missä tapahtuu
aina ne hauskimmat jutut." "Seppolan koulussa on lukuvuonna 2010 - 2011 yhteensä 435 oppilasta.
Seurakunnan ilmoituksen mukaan kantelijan ilmoittamassa koulupastorin
vastaanotossa on käynyt viikoittain 1 - 6 oppilasta, jotka kaikki ovat
jollakin tavalla mukana seurakuntatoimissa. Tämänkään tiedon valossa ei
voi pitää todennäköisenä kantelijan pelkoa siitä, että oppilailla tai
huoltajilla ei olisi halutessaan mahdollisuutta olla käymättä
seurakunnan järjestämässä vastaanotossa." "Jämsän sivistyslautakunta katsoo, että tehty kantelu on aiheeton ja kaupungissa järjestettävä perusopetus on perusopetuslain ja asetuksen mukaista myös kantelun kohteena olevassa asiassa." Kantelijan (Toivosen) vastine (Vastinekin sisältyy aluehallintoviraston (AVI) aineistoon sanatarkasti,
muutettuna tämäkin vain siten, että minä -kerrontamuoto on muutettu
"Toivonen kertoo" -muotoon. RT) Sivistyslautakunta myöntänee, että koulupastorin toiminta ei perustu
opetussuunnitelmaan. Sen sijaan sivistyslautakunta vetoaa lukuvuosisuunnitelmaan väittein,
että toiminta perustuu perusopetusasetuksen 9 §:ään ja on
opetussuunnitelman mukaista. Koulupastorin toiminta ei ole opetussuunnitelman ja asetuksen 9 §:n
mukaista. Toiminta ei ole koulun kannalta tarpeellista. Tässä kohtaa
voidaan olettaa koulupastorin tekevän sitä, mitä sivistyslautakunta
kertoo koulupastorin tekevän. Kertoo, että koulupastorilta saa "tietoa
tulevista seurakunnan tapahtumista". Erityisesti näin täsmennetty
toiminta ei ole koulun kannalta tarpeellista. Ja kertoo vielä, että
koulupastorin kanssa voi "keskustella vähän mistä tahansa". Tämä ilmaisu
on epäselvä eikä kelpaa perusteeksi. Katson, että tarpeellisuusedellytys
koskee kaikkea lukuvuosisuunnitelmassa selostettua toimintaa ja siten
kaikkea koulupastorin toimintaa. Koulujen koko uskontopuoli on kiistelty
ja erityisesti säännelty. Lukukausisuunnitelmalla ei ole tarpeen sallia
tai tuputtaa lisää uskontoa eri muodoissaan. Kirjassaan "Opetuslainsäädännön käsikirja" Pentti Arajärvi ei liitä
koulun toimintaan koulupastorin toiminnan tyyppistä toimintaa. Hän
toistaa maininnan opiskelusta ryhmissä ja opettajan johdolla.
Poikkeuksena tästä hän mainitsee työharjoittelun. Uskonnon opetuksen tulee olla tunnustuksetonta. Sivistysvaliokunnan ja perustuslakivaliokunnan lausunnoista,
perusopetuslaista, opetussuunnitelman perusteista ja opetushallituksen
muistiosta ja aluehallintoviraston aikaisemmasta oikeuskäytännöstä
ilmenee, että uskontoa harjoitetaan ja saa harjoittaa kouluissa
edellytyksin, että siitä ilmoitetaan ennakolta koululaisille ja
huoltajille, osallistumattomuusoikeutta korostetaan ja huoltajiin
pidetään muutoinkin yhteyttä. Jos kuitenkin vastoin näkemystäni vastaanottoa ei voida
perusopetusasetuksen 9 §:n mukaan kieltää tarpeettomana tai
opetussuunnitelman vastaisena, niin koulupastorin toimintaa pitää
tarkastella myös uskonnon opetuksena ja harjoittamisena. Seurakunta
lausuu lautakunnan kautta välittyneessä tekstissä, että koulupastorin
kanssa voi "keskustella vähän kaikesta". Lausuma viittaa aatteelliseen
toimintaan ja vaikuttamiseen. Koulupastorin tekemässä uskonnon
opetuksessa ja harjoittamisessa ilmoitus- ja yhteydenpitovelvollisuus ei
toteudu. Kuten jo sanottu, pappeja ja koko kirkkoväkeä ohjaa ja velvoittaa
kristillinen lähetyskäsky, taivasosuuden varjeleminen, helvetin uhka ja
lapsenomainen luottamus kristillisiin perusväittämiin. Rehellisyys ja
avoimuus saa taistelussa väistyä. Tässä tilanteessa voidaan pitää
oletettavana ja poissulkemattomana, että koulupappi myös opettaa ja jopa
harjoittaa uskontoa. Koulu ei ole tilaisuudessa valvomaan mitä
koulupappi tekee kahdenkeskisessä tilaisuudessa yksittäisen lapsen
kanssa. Koulupastori saa palkkansa ja ohjeensa muualta eikä koululta.
Koulun rehtorin vastineesta ja suhtautumisesta voidaan päätellä, että
hän ei tiedosta eikä epäile koulupastoria mistään. Rehtori saa jopa
tiedot vastaanotolla käyneiden koululaisten määrästä ja vastaanoton
jatkuvuudesta koulupastorilta. Koulun tontille on päästetty vieras
isäntä ja vaikuttaja. Osapuolten välillä käydään kovaa taistelua uskonnollisuuden puolesta ja
sitä vastaan. Kirkollinen puoli on jo pitkään kutsunut ateistista tahoa
taisteleviksi ateisteiksi. Kirkkopuolestakin sopii käyttää
taistelijanimikettä. Kirkkopuolella on aseinaan julkisoikeudellisia
etuuksia ja paljon rahaa. Ateistipuolella on erityisesti nuorehkojen
tamperelaisten insinöörien junailema eroakirkosta.fi -palvelu ja
ateisteista riippumaton homoerobuumi ja kansalaisaktivisteja. 30-vuotinen
uskonsota käytiin aikoinaan Saksassa. 70-vuotista uskonsotaa
käydään edelleen kristinuskon kehdossa Palestiinassa / Israelissa.
Uskonsotia käydään muuallakin. Uskonsodat ovat luonteeltaan verisiä.
Esillä oleva koulupastorin vastaanotto Jämsän yläasteella eli Seppolan
koululla on minitaistelu. Kantelun arvoinen kuitenkin. Jämsän sivistyslautakunta esittelijöineen asettuu selvästi kirkollisen
osapuolen syöttilääksi ja asiamieheksi. Lautakunnan vastine ei anna
luotettavaa kuvaa tapauksesta ja asioiden hoidosta. Lautakunnassa on
jäseninä yksi rovasti ja yksi ruustinna, joka on myös seurakunnan
julistustyöryhmän puheenjohtaja. Minä miellän tulleeni leimatuksi
lautakunnan taholta häiriköksi ja nulikaksi. Epäluottamus
vastakkaiseenkin suuntaan on mitä suurin. Tiedollisen ja aatteellisen
tasapainon saavuttamiseksi on tässä vastauksessa tarpeen käyttää
epäsovinnaista ja jyrkkää ilmaisua. Opetussuunnitelman arvopohjaluettelossa mainitaan tasa-arvo ja
monikulttuurisuuden hyväksyminen. Vakaumuksellisista kulttuureista
puheen ollen kuitenkin juuri ev.lut. kirkko nauttii räikeitä
etuoikeuksia verrattuna muihin vakaumuskulttuureihin. Opetussuunnitelma
ei tältä osin toteudu. On outoa, miten seurakunnan annetaan ilmoitella palvelua koulupastorin
palveluna, vaikka työtä tekee selvityksen mukaan alemman tasoinen
henkilö. Varmaankin seurakunta yrittää näinkin kiillottaa profiiliaan
ulospäin. Lautakunta ei ota kantaa väitteeseeni, että kertomukset jumalasta ja
kuoleman jälkeisestä elämästä ym. ovat satua ja humpuukia. Väittämän
totuudellisuudella tai epätotuudellisuudella on merkitystä harkittaessa
miten seurakuntapastorin toimintaan pitää suhtautua. Lautakunta yrittää
ohjata huomion pois kiusallisesta yksityiskohdasta. Lautakunnan selvityksestä ilmenee, että koulupastorin vastaanoton
kansansuosio on varsin vaatimaton. Selvitys on myös tulkittavissa siten,
että vastaanotto on jatkunut ja sen odotetaan jatkuvan tänäkin
lukuvuotena kevääseen suvivirren laulamiseen saakka. (Ilmoittelu on
jatkunut myös syksyllä 2011. RT) Tuntuu epäuskottavalta, jos koulun käytäväilmoitustaululla ei ole
ilmoitusta vastaanotosta. Seurakunnilla on tapana hyödyntää kaikki
julkitulokanavat. Käytäväilmoituksessa olisi ollut luontevaa selostaa
mitä koulupappi tekee ja luontevaa selostaa tarpeelliset ilmoitukset ja
yhteydenotot. Nurjimman tulkinnan mukaan vastaanotto kenties on
päättynyt osallistujakadon vuoksi ja ilmoitustaululla ei siksi ole enää
ilmoitusta. Tämän tyyppisessä prosessissa tulee esille tunnustuksettomuuden ja
tunnustuksellisuuden tunnusmerkit. Eli mitä seurakuntapastorin toimia
tulee pitää uskonnon opettamisena ja mitä harjoittamisena. Uskonnon
harjoittamisen tunnusmerkistön on Toivonen selvittänyt humoristisessa
sävyssä liitekirjassaan sivulla 92. Tunnusmerkistöstä kiistellään ja
sitä ei ole juuri missään esitetty. Toivonen on esittänyt näkemyksiä Jämsän perusopetuksen
opetussuunnitelman 2009 saatavuuden vaikeudesta. Toivonen saa riittävän
selon, helposti saamastaan opetussuunnitelman perusteista ja lautakunnan
vastineesta. Toivonen on perehtynyt myös helposti saatavaan Viikin
normaalikoulun perusasteen opetussuunnitelmaan. Tästä aiheesta ei enempää. Lautakunta ei vastaa, maksaako seurakunta vuokraa huonetilan käytöstä.
Tälläkin tiedolla olisi merkitystä selvitettäessä lautakunnan ja
seurakunnan koplauksen luonnetta. Katson, että uusi uskonnonvapauslaki ei puolla tämäntapaista hiipivää,
vaanivaa uskonnollista pienoisvyörytystä, tuputusta ja rönsyilyä.
Koululainsäädäntö menee uskonnonvapauslain edelle tältä osin. Ammattiuralta Toivonen tietää, että pedofiilin pöydän kulmalla on
suklaalevy lasten houkuttelemiseksi pedofiilin luokse. Herää kysymys
mitä tarrakiiltoenkelin kuvia seurakuntapastori liimailee koululaisten
uskonnon oppikirjoihin. Mitä muita houkuttimia koulupastori käyttää. En
voi välttyä vaikutelmalta, että lautakunnan lainaamassa seurakunnan
luettelossa koulupastorin tehtävistä on epäselvyydessään lievä suklaan
haju. Seurakunnan luettelo on luontaistuotemainoksen tasoa. Se
tavoittelee olla houkutteleva. Se on tuputusluontoinen. En tarkoita
tässä väittää, että Jämsän koulupappi harjoittaisi pedofiliaa. Tosin
pedofilia on kirkollistenkin tahojen ongelma. Toivosella ei ole aikomusta mennä kuuntelemaan koulupastorin oppitunteja. Internetissä on paljon kirjoituksia koulupastoritoiminnasta. Koululaiset
eivät osallistu kirjoitteluun. Kertomuksissa ei ole näkyvää aatteellista
agitaatiota. Koulupastorit pyrkivät tapaamaan oppilaita koulun
käytävillä. Vastaanotosta ilmoitellaan käytäväilmoitustaululla.
Hengellistäkin työtä mainitaan tehtävän. Mainitaan, että koulupastori
voi olla muukin kuin pappi. Mainintoja asiakkaiden niukkuudesta ja
vastaanoton lopettamisesta kesken kauden ei ole. Koulupastoritoimintaa
johtaa kirkkohallitus. Varmuudella on pääteltävissä, että aatteellinen
vaikuttaminen, uskonnon opettaminen ja jopa uskonnon pienimuotoinen
harjoittaminen on koulupastoreiden päämääränä. Mikä muu se voisi olla?
Päämäärään pyrkiminen tapahtuu ikään kuin varkain, vaanien ja hiipien. Lautakunnan lausunnossa myönnetään, että uskonnollinen vyörytys ei kuulu
kouluun, koska se on moitittavaa. Seuraava kysymys on, että voidaanko
koulupastorin toimintaa luonnehtia uskonnolliseksi vyörytykseksi ja siis
moitittavaksi vyörytykseksi. AVI:n arviointi ja johtopäätökset AVI soveltaa seuraavia lainkohtia: Perusopetuslaki 3 § 3 mom. Opetuksessa tulee olla yhteistyössä
kotien kanssa Kantelija on kirjoituksessaan todennut, että Jämsän ev.lut. seurakunta
ilmoittaa Jämsän Seudussa ja Vekkarissa viikoittaisesta koulupastorin
vastaanotosta yläasteen opinto-ohjaajan huoneessa. Ilmoituksen olivat
Jämsän Seudussa 13.9.2010 ja Vekkarissa 9.9.2010. Vastaanotto on
keskiviikkoisin klo 10.45 - 12.15. Lehdissä on ollut samanlaisia
ilmoituksia myös kahtena edellisenä syksynä koulujen aloittamisen
aikoihin. Vastaanottopaikasta päätellen ilmoittelu on suunnattu lähinnä
yläasteen oppilaille. Toivonen katsoo, että tällainen toiminta ei ole
sallittua kunnallisen koulutoimen yhteydessä, tiloissa ja aikana.
Toivosen mielestä uskonnon harjoittaminenkin on kouluissa valvotusti
sallittua. Näistä tilaisuuksista pitää kantelijan mukaan ilmoittaa
ennakolta ja osallistumattomuusoikeutta pitää korostaa. Huoltajiin on
pidettävä yhteyttä. Selvityksessä on todettu, että Jämsän opetussuunnitelmassa ei ole
kantelijankaan arvion mukaisesti mainintoja minkään uskonnon
harjoittamisesta. Perusopetuslaki 13 § säätää uskonnon opetuksesta,
jolla tarkoitetaan oman uskonnon opetusta. ei uskonnon harjoittamista.
Uskonnon opetukseen ja elämänkatsomustiedon opetukseen on olemassa
ainekohtaiset sisältötavoitteensa sekä oppimisen keskeiset sisällöt.
Nämä noudattavat valtakunnallista opetussuunnitelman perusteiden
sisältöä. Muuta toimintaa koululla säätelevät mm. edellä mainittu
arvopohja sekä opetuksen teknistä järjestämistä koskevat ohjeet. Selvityksen mukaan Jämsän Seppolan koulussa, jota koulua kantelija
kantelussaan tarkoittanee, seurakunta on yksi lukuisista koulun
ulkopuolisista yhteistyökumppaneista. Koulupastorin vastaanottoa ei
kantelijan väitteestä poiketen pidä pappi, vaan nuorisotyöntekijä, eikä
vastaanotto pidä sisällään minkäänlaista hartaustoimintaa tai sitä
että sinne koulun toimesta ohjattaisiin oppilaita. Koulun toimesta on
oppilaille ja huoltajille kerrottu, että halutessaan oppilaat voivat
mennä sovittuna aikana keskustelemaan Jämsän evankelisluterilaisen
seurakunnan nuorisotyöntekijöiden kanssa heille osoitettuun
pienryhmätilaan. Muuten asiaa ei aktiivisesti tiedoteta tai kuuluteta,
toiminta ei ole oppitunteja tai niitä korvaavia eivätkä seurakunnan
työntekijät kierrä koululla kutsumassa oppilaita luokseen. Asiasta on
maininta myös kaupungin opetussuunnitelmaan perustuvassa koulun
lukuvuosisuunnitelmassa lukuvuodelle 2010 - 2011. Näin ollen
opetussuunnitelmaan perustuva lukuvuosisuunnitelma noudattaa
perusopetusasetuksen 9 §:ää. Toiminnasta on tiedotettu koteja ja näin
perusopetuslain 3 §:ää yhteistyöstä vanhempien kanssa on noudatettu.
Seurakunnan ilmoituksen mukaan kantelijan ilmoittamassa koulupastorin
vastaanotossa on käynyt selvitysten mukaan viikoittain 1 - 6 oppilasta,
jotka kaikki ovat jollakin tavalla mukana seurakuntatoiminnassa.
Tämänkään tiedon valossa ei voi pitää todennäköisenä kantelijan pelkoa
siitä, että oppilailla tai huoltajilla ei olisi halutessaan
mahdollisuutta olla käymättä seurakunnan järjestämässä vastaanotossa. Aluehallintoviraston käsityksen mukaan mainittua koulupastoritoimintaa
voidaan pitää lähinnä osana seurakunnan ja koulun välistä yhteistyötä,
joka tapahtuu koulun tiloissa ja josta vastaa seurakunta. Näin ollen
koulun osuus koulupastoritoiminnassa rajoittuu lähinnä sen toimitiloissa
tapahtuvien tilaisuuksien tiedottamiseen sekä normaaliin koulun ja eri
ulkopuolisten tahojen väliseen yhteistyöhän. Koulun tiloissa tapahtuvan
perusopetuksen ulkopuolisen oppilaille suunnatun toiminnan
järjestämisestä ja koulun yhteistyötahoista on hyvä tiedottaa oppilaiden
huoltajille, ettei synny väärinkäsityksiä ulkopuolisen tahon järjestämän
toiminnan ja siihen liittyvän yhteistyön luonteesta/tarkoituksesta ja
koulun mukanaolosta siinä. Vapaaehtoisuutta, osallistumattomuusoikeutta
ja kouluopetukseen kuulumattomuutta on tällöin erityisesti korostettava. Lisäksi aluehallintovirasto esittää käsityksenään, että
koulupastoritoiminnan kirjaaminen perusopetusasetuksen 9 §:n
tarkoittamaan koulun lukuvuosisuunnitelmaan on asianmukaista ja myös
tiedottaminen huoltajille voidaan toteuttaa samassa yhteydessä. Aluehallintovirasto ei ota kantaa kunnan ja seurakunnan väliseen
mahdolliseen vuokrasopimukseen ja sen vaikutukseen kyseiseen asiaan. Ei muutoksenhakuoikeutta. Lisätietoja antaa ylitarkastaja Pentti Nikkinen. Allekirjoittajat lakimies Päivi Eskola ja ylitarkastaja Pentti Nikkinen. Loppukommentti. Raimo Toivonen AVI:n soveltamien pykälien luettelosta puuttuu: Suomen perustuslaki 11 §. Uskonnon ja omantunnon vapaus.
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa
uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan
omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Tavoitteenani oli siis saada koulupastorin vastaanottotoiminta koululla
tarpeettomana loppumaan. Tai ellei sitä lopeteta, niin koulun puolesta
valvotaan, että lainmukaiset ilmoitukset ja osallistumattomuusoikeus
ylimääräisestä uskonnon harjoittamisesta ilmoitetaan oppilaille ja
vanhemmille. AVI hylkäsi kaikki juridiset vaatimukset totaalisesti. Kukaan
kirjoitukset nähneistä sieluista ei osoittanut vähintäkään myötätuntoa
näkemyksiäni kohtaan. Olen hävinnyt jutun täydellisesti. Jonkinlainen
vaikutus julkisuudessa juridiikan ulkopuolella tällä kirjoituksella
saattaa olla. Joitakin kukkasia on tullut esille. Sovittelevana eleenä AVI lausuu, että koulun tiloissa tapahtuvan
perusopetuksen ulkopuolisen oppilaille suunnatun toiminnan
järjestämisestä ja koulun yhteistyötahoista on hyvä tiedottaa oppilaiden
huoltajia, ettei synny väärinkäsityksiä ulkopuolisen tahon järjestämän
toiminnan ja siihen liittyvän yhteistyön luonteesta/tarkoituksesta ja
koulun mukanaolosta siinä. Vapaaehtoisuutta, osallistumattomuusoikeutta
ja kouluopetukseen kuulumattomuutta on tällöin erityisesti korostettava.
AVI:n mielestä minä, Raimo Toivonen olen syyllistynyt väärinkäsitykseen
ja minun pitäisi varmaankin lopettaa kanteleminen. Sivistyslautakunta siis vakuuttaa, että koulupastori ei harjoita
hartautta. Tästä on johdettavissa, että lautakunta on kieltänyt ja pitää
voimassa kiellon harjoittaa uskntoa vastaanotolla. Kiellon noudattamisen
valvontaa ei ole järjestetty kunnolla. Keskeinen kysymys ja ongelma on se, mitä vastaanotolla tehdään,
harjoitetaanko siellä uskontoa. Lautakunta ilmoittaa, että ei
harjoiteta, siellä vain keskustellaan. Osallistumattomuusoikeutta ei
korosteta, koska uskontoa ei harjoiteta. Uskonnon harjoittamisen ja
keskustelun raja on veteen piirretty. Uskonnon harjoittamista ei ole määritelty paremmin missään. Siitä
kiistellään. Vähimmillään uskonnon harjoittamista on virren veisuuta ja
rukoilua. Kun huomioidaan yleinen uskonnollinen käyttäytyminen,
tavoitteet ja valmius ihmisten höynäyttämiseen, niin voidaan päätellä,
että koulupastori harjoittaa ainakin hetkittäin uskontoa ja tekee sitä
ilman osallistumattomuusoikeusilmoitusta. Joku on joskus Seinäjoen suunnalla kannellut siitä kun päiväkodissa
luetaan ruokarukouksia. Suuremman joukon ollessa läsnä saatiin
selvitettyä, että oli rukoiltu. AVI korosti Seinäjoella, että
osallistumattomuusilmoitus pitää uskonnon harjoittamisesta tehdä.
Jämsän koululla uskonnon harjoittaminen ei selvinnyt, kun todistajia ei
ollut. AVI kertoo, että koulun toimesta ei oppilaita ohjata koulupapin
vastaanotolle ja kertoo seuraavassa kappaleessa oppilaille ilmoitetun
koulun toimesta, että oppilaat voivat mennä sinne. Kertomus on
ristiriitainen. Keskeinen kysymys on se, miten hienotunteisesti tai
härskisti koulu ja seurakunta kutsuvat ja houkuttelevat oppilaita
vastaanotolle. Olen pyytänyt lautakuntaa toimittamaan AVI:lle kopion koulupastorin
ilmoituksesta tai mainoksesta koulun käytävältä. Lautakunta ei ole
toimittanut eikä AVI ole sitä vaatinut toimitettavaksi. Mainoksesta
olisi saattanut ilmetä mitä vastaanotolla tehdään ja onko ilmoitukset
vanhemmille tehty. Lautakunta ei ole väittänyt, että mainosta ei ole
olemassakaan. Mainitaanko mainoksessa koulupappi vai nuorisotyöntekijä?
Lautakunta ja Jämsän seurakunta ovat hyväveli / sisarkerhossa keskenään.
Mainoksen hankkimatta jättämisestä lautakunta ja AVI saavat huonon arvosanan. Nuorison kokoontumistiloista ei seurakunnalla ole perusjämsässä
puutetta. On kirkkorakennuksen yläkerta, on alakerta, missä tämän
kirjoittajakin on kauan sitten käynyt rippikoulun, on seurakuntakeskus,
Kelhä, Kustaankoto, Särkisaari, Kaipolan kirkko, Olkkolan rukoushuone ja
kenties joitain muitakin. Miksi pitää vielä tuputtautua koululle kun
lisäksi kouluvastaanotolla on vähäinen osallistujamäärä. Kirkkoväen tiet
ja toimet ovat tuntemattomat. Kerrottakoon tässä, että seurakunnat pitävät tarkkaa tilastoa
tilaisuuksissaan käyvistä henkilöistä, myös koulupastorin luona
käyvistä. Tilastot antavat suuntaa ja vertailupohjaa. Enemmän kertoisi
tilastot siitä kuinka monta eri henkilöä käy kalenterivuonna jossain
tilaisuustyypissä ja paikassa. Tiedetään, että muutamat henkilöt käyvät
jatkuvasti tilaisuuksissa ja muutamat kirkon jäsenet käyvät vain
muutaman kerran elämässään. Kunnallisen harkintavallan puitteissa on mahdollista punnita seurakunnan
tarve tulla koululle. Lautakunta olisi voinut kieltääkin sen lakien
puitteissa. On muita kokoustiloja ruhtinaallisesti. Osallistujamäärä on
vähäinen. Mitä koulupappi antaa sellaista tarpeellista, mitä koulu ei
anna? Onko koulun henkilökunnassa ja opetuksessa jotain vikaa kun
koulupastori tarvitaan? Aineistosta ilmenee, että koulupastori ei opeta
mitään. Jospa Martat tulevat koulukeittolaan opettamaan oppilaille ruuan laittoa
varsinaisen opetuksen lisäksi, niin sen suhteen ei olisi huomauttamista,
koska toiminta on varsin tarpeellista ja siihen ei liity aatteellisia
ongelmia tai riskejä. Ruuanlaitto ei ole humpuukia. Kirkon taholla vedotaan paremman puutteessa perinteiseen arvopohjaan,
joka on kristillinen. Kirkko ei voi vedota nykyaikaiseen tieteellis- ja
tiedollispitoiseen perustaan. Uskonnottoman väestönosan keskuudessa
"arvopohja"-sana tulkitaan melkein kirosanaksi. Seurakunta mainitsee lehti-ilmoituksissa henkilön toiminimikkeeksi
koulupastorin. Mainitsee sen vielä 12.9.2011. Mainitsee nettisivullaan,
että koulupastori on joku seurakunnan nuorisotyöntekijöistä. Lautakunta
väittää, että vastaanottoa pitää nuorisotyöntekijä. Nimikkeestä ei saatu
selvyyttä käytävän ilmoitustaululla. Pastori on ev.lut. virkanimike,
jota varten pitää suorittaa tietyt kuviot ja pänttäämiset ja
polvistumiset. Pastori ja nuorisotyöntekijä ovat aivan eri asioita. Tämä
on melkoista sekoilua ja ulkokultaisuutta. AVI ratkaisee, että asialla
on nuorisotyöntekijä. Varmaankin sitten kyseessä on nuorisotyöntekijä
eikä pastori. Internetistä löytyy hakusanalla "koulupastori" kaksinumeroinen määrä
kouluja, joissa koulupastori pitää kouluilla vastaanottoa. Siis
koulupastori on asialla joka paikassa muuallakin. Hakusanalla
"nuorisotyöntekijä" ei löydy ainuttakaan uskonnollista
kouluvastaanottoa pitävää koulua. Seurakunnan maksaman huoneenvuokran määrä ei selvinnyt ollenkaan.
Päätelmän tekoa tässä ei estä se, että sivistyslautakunta ei ilmoita
vuokran määrää ja AVI ei vaatinut lautakuntaa ilmoittamaan sitä.
Päätelmää ei pidä jättää tällaisessa tilanteessa tekemättä, vaan se
pitää tehdä esillä olevan tynkätiedon varassa. Huomioiden
sivistyslautakunnan ja seurakunnan välinen aatteellinen ja taloudellinen
koplaus, seurakunnan väitetty rahan puute sekä vastaanottohuoneen
käytön ja kulutuksen vähäinen määrä päättelen, että seurakunta ei maksa
huoneenvuokraa ollenkaan. Kaikkein lohduttomin ajatus on, että
lautakunta maksaa seurakunnalle jotakin korvausta nuorisotyöntekijän
vastaanotosta. Jos lukijan muki täyttyi tänä iltana, niin eroamisesta ev.lut. kirkosta
on suurempi lohtu kuin jäämisestä kirkon jäseneksi. Uskonnonharjoittamisen tunnusmerkistö Esitän loppukevennykseksi ev.lut. uskonnonharjoittamisen humoristisen
tunnusmerkistön mainitun tietokirjani mukaisesti. Jos lähes kaikki
tunnusmerkit toteutuvat, niin kyseessä on uskonnon harjoittaminen.
Tunnusmerkistö toimii myös koulupastorin vastaanotolla. - Toimitus tapahtuu ns. siunatulla alueella tai huonetilassa. Yhteensä 20 tunnusmerkkiä. Koulupastorin vastaanotolla tapahtuva rukoilu ja virren veisuu on
uskonnon harjoittamista, koska vain neljä tunnusmerkkiä 20:stä ei toteudu: - koulun huonetilaa ei varmaankaan ole siunattu, Tätä kirjoitusta on lupa kopioida ja levittää eteenpäin. Kirjoitus on
julkaistu myös internetosoitteessa www.ateistit.fi > Uutiset ja artikkelit
> "Koulupastori. Jämsä" (17.12.2011). täysinpalvellut asianajaja |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |