|
ARVOSTELU VAPAA-AJATTELIJAIN LIITTOA KOHTAAN LEVIÄÄ MYÖS KIRJOIHIN (27.11.2011) |
Niemelä, Jussi K. (toim.)(2011) Mitä uusateismi tarkoittaa?, 225 sivua, nidottu, Kustannusosakeyhtiö Savukeidas, Turku. Heinimäki,
Jaakko ja Niemelä, Jussi K. (2011) Kamppailu Jumalasta. 12 erää
uskosta, 270 sivua, nidottu, Helsinki-kirjat Oy, Porvoo. Vapaa-ajattelijain liitto ry:n
entinen puheenjohtaja Jussi K. Niemelä (puheenjohtajana
15.6.2008-15.11.2010) ahkeroi kirjallisella alalla. Kun tähän mennessä
Vapaa-ajattelijain liittoon kohdistuvaa arvostelua on saatu lukea
etupäässä vain netistä (Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n kotisivu, Erkki Hartikaisen toimittama verkkolehti Jumalaton, Vapaa-ajattelun uhrien tukisivu Facebookissa ja Jussi K. Niemelän perustama blogi Vapaa-ajattelun lähihistoria),
arvostelu on nyt levinnyt painettuihin kirjoihin. Vapaa-ajattelusta
julkaistaan aineistoa siellä täällä, mutta Vapaa-ajattelijain liitto ry
sivuutetaan tavallisesti. Ei ihme, sillä hajotettu järjestö on heikosti
tunnettu ja nykyisin melko hampaaton yhdistys. Jussi K. Niemelällä oli
näköalapaikka liitossa kahden vuoden ja viiden kuukauden ajan. Alla
esitellään ja eritellään hänen yllä mainituissa kirjoissa esittämäänsä
arvostelua.
Myös Nora Luoto, joka toimi
Seinäjoen Vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtajana 16.4.2010-17.2.2011,
arvostelee liittoa ensin mainitussa kirjassa. Mitä uusateismi tarkoittaa? Kirja sisältää viiden miehen ja
kolmen naisen kirjoituksia. Kokonaisuutena kirja, kuten Kamppailu
Jumalastakin, on esimerkki siitä millaisia kirjoja vapaa-ajattelijat
itse olisivat voineet julkaista kustannusyhtiönsä Kustannus Oy Vapaa
Ajattelija Ab:n kautta, ellei yhtiön osaamista, liiketoimintaa, varoja
jne. olisi tuhottu. Jussi K. Niemelän oma kirjoitus kirjassa on Uusateismi ja ideologiat
(s. 70-117). Siinä hän haluaa erityisen jyrkästi sanoutua irti
suomalaisessa vapaa-ajattelijaliikkeessä vaikuttavista
”vanhakantaisista ateisteista, joiden maailmankatsomus on
marxilaisleninistinen tieteellinen ateismi eli dogmaattinen
materialismi.” (s. 73). Myös näiden marxistien jälkeläiset edustavat
juuri äärimmäisen dogmaattista ateismia. Tällaiset henkilöt ovat
”fanaatikkoja”. Kummassakaan kirjassa Niemelä
ei nimeä yhtään liiton luottamus- tai vaikuttajahenkilöä, joita tai
joiden katsomuksia hän arvostelee. Sisäpiirin henkilöt tunteva voi
kuitenkin esittää arvioita siitä, keihin arvostelu eniten tai
todennäköisimmin kohdistuu. Kommunistit saavat Niemelältä
huutia. Juuri ”Vapaa-ajattelijain liitto ry:ssä toimivien kommunistien
vuoksi monen itseään kunnioittavan ateistin on lähes pakko välttää
ateisti-termiä.” (s. 74). Esimerkkinä mainitaan Kari Enqvist, joka
käyttää itsestään nimitystä uskonnoton. Erkki Tuomioja mainitaan tässä
yhteydessä, mutta hänhän ei käy henkilöstä, joka ei käyttäisi itsestään
nimitystä ateisti. Tuomioja ei pelkää sanoa olevansa ateisti, muttei
hän halua kutsua itseään vapaa-ajattelijaksi. Tuomioja on aiemmin
kertonut, että häntä ärsyttää Vapaa-ajattelijain liitossa ainakin se,
että liitto järjestönä on alkanut matkia uskonnollisia yhteisöjä,
toimia jossakin määrin niiden tavoin. Kommunistivapaa-ajattelijoiden
mielestä liberaalit ovat äärioikeistolaisia, Niemelä kirjoittaa. Vanhan
painolastin vuoksi suomalaista vapaa-ajattelijaliikettä voidaan ”vielä
pitkään pitää selkeästi uskontovihamielisenä kommunistiuskonlahkona.”
(s. 82). Niemelä katsoo, että tavoite levittää uskonnoista vapaata
maailmankatsomusta on herätysliikeasenne, joka pyrkii käännyttämään
ihmisiä (s. 83). Tällaista asennetta hän ei kannata. Suomen Humanistiliitto ry on
Niemelän mukaan ”selkeästi sekulaarihumanismin” asialla,
vapaa-ajattelijoita maltillisempi ja rationaalisempi järjestö.
Sielläkin samat vanhat kommunistit ovat rasitteena.
Uskonnonvastaisuutta Niemelä pitää valitettavana. Tieteellinen ateismi on vapaa-ajattelijaliikkeen raskas ”kivireki” (s. 85).
”Vapaa-ajattelijoissa on muutamia toisen ja kolmannen polven ateisteja,
jotka ovat vielä fanaattisempia kuin vanhempansa.” Tällaiselle
henkilölle ateismista on tullut uskonto, hän on
”fundamentalistiateisti” (s. 86). Niemelä pitää liiton
järjestörakennetta ylen raskaana. Jäsenyhdistykset eroavat suuresti
toisistaan. Tästä seuraa ”valtataistelua, klikkiytymistä, sisäistä
nokittelua, vainoharhaisia salaliittoteorioita ja erityisesti
vallanhimoisten keskinkertaisuuksien pätemisen tarvetta.” (s. 86);
”kommunismin aave jatkaa itsepintaisesti kummitteluaan
Vapaa-ajattelijain liitossa.” Niemelän mielestä yksilöt liittoutuvat
keskenään vihamielisiksi ryhmiksi ”pääasiassa puoluepoliittisin
perustein” (s. 87). Edelleen hän kirjoittaa, että nuorempien
toimijoiden avulla liitto voisi kehittyä ”moderniksi
ihmisoikeusjärjestöksi”. Islamin arvostelu on
kommunisteille vaikeaa Niemelän mielestä, onhan näillä ja muslimeilla
yhteinen vihollinen, Yhdysvallat. Islamia puolustellaan ja sen ongelmia
painetaan villaisella. Tämä on ateistien kannalta vahingollista. Kommunistivalta liitossa
aiheuttaa sisäistä nahistelua ja karkottaa uudistusmielisiä yksilöitä
(s. 88). ”Kommunisteille ei näytä olevan mahdollista olla
riitelemättä.” Niemelän mielestä vapaa-ajattelijain keskuudessa
poliittiset erimielisyydet saavat korostetun aseman, josta seuraa
kiistoja. Klikkiedut ohittavat liiton edut. Vanhat ”kommunistit solvaavat
järjestötovereitaan sekä yksityisesti että julkisesti. Kaikkien maine
ja sen kautta liiton uskottavuus kärsii.” (s. 94). Itse olen sitä mieltä, ettei
maineesta ja uskottavuudesta ole enää kannattanut kantaa huolta
vuosikausiin. Ne tuhottiin ja katosivat kauan sitten. Nora Luotokin liittyy Vapaa-ajattelijain liiton arvostelijoihin. Kirjoituksessaan Uskonnottoman vanhemman arki
(s. 141-149) hän kertoo ensin saaneensa apua liitosta liiton tehdessä
ruokarukoiluttamisesta kantelun aluehallintovirastoon (s. 143). Pian
Luoto kuitenkin huomasi, ettei liitto tarjonnut oikeaa väylää hänelle
ajaa uskonnottomien asioita. Paikallistasolla aktiiveja oli vähän,
liiton hallintorakenne oli epäkäytännöllinen, toimintamalli
vanhanaikainen ja ilmapiiri riitaisa. Ihmisten ”pätemisen tarve ja
valtapeli ajoivat itse asian ohi.” Liitto ei myöskään ollut niin
suvaitsevainen kuin Luoto halusi. Vuoden 2011 liiton liittokokous
oli ensin määrä pitää Seinäjoella, kesäkuussa. Luoto itse asuu
Kristiinankaupungissa. Kokouksen järjestämiseen olisi tarvittu hieman
paikallistakin apua, mutta Luodon erottua puheenjohtajan tehtävästä,
liitto lykkäsi kokouksen heinäkuulle ja muutti pitopaikaksi Lahden.
Luoto olisi hyvin todennäköisesti tullut valituksi johonkin liiton
luottamustoimeen heinäkuussa. Mutta hän pettyi ja jättäytyi liiton
ulkopuolelle. Kamppailu Jumalasta Tämä kirja on kokoelma
keskustelua Jussi K. Niemelän ja pastorin, ”kirkonmiehen” (s. 17) ja
”kristityn humanistin” (s. 146), Jaakko Heinimäen välillä. Tässäkin
kirjassa Niemelä arvostelee Vapaa-ajattelijain liittoa. Kun Niemelä
kertoo paljastaneensa poliittisen liberalisminsa, se suututti
erityisesti ”joukon vanhoja kommunisteja” (s. 14). Helsingin
Vapaa-ajattelijat ry:n 4.6.2010 Helsingissä järjestämä pornotempaus,
jossa uskonnollista kirjallisuutta sai vaihtaa pornolehtiin, oli
kuitenkin niin provosoiva, että myös tamperelaiset vapaa-ajattelijat
hiiltyivät siitä. Tamperelaiset halusivat liiton olevan neutraali ja
poliittisesti korrekti järjestö, mitä on kutsuttu imagofasismiksi. Vapaa-ajattelijain liitto on
”viheliäinen uskonlahko” (s. 36), koska se ainakin oli vahvasti
kommunistinen, sidottu ”pyhään kolmiyhteyteen Marx-Engels-Lenin” ja
tieteelliseen ateismiin eli dogmaattiseen materialismiin (s. 35).
Niemelä halusi muuttaa liittoa ihmisoikeusjärjestön suuntaan (s. 36). Liitto
on ”riitaisa hörhölahko”
(s. 63). ”Klikkien ydin kuitenkin pysyy samana ja muodostuu
puoluepoliittisin perustein.” Suurin osa hörhöistä onkin jo eläkeiässä,
mutta sähläämässä on muutama nuorempikin komeljanttari. Näitä Niemelä
luonnehtii ”ammattimaisiksi yhdistyshäiriköiksi”. ”He viivästyttävät
kokouksia vetoamalla toistuvasti / lakipykäliin, jättävät eriäviä
mielipiteitä ja vastalauseita.” (s. 63-64). ”Vapaa-ajattelijain liitossa
toimivat kommunistit haluavat pääsääntöisesti pyyhkiä porvarillisen
kristinuskon yhteiskunnastamme kokonaan ja pyrkivät siihen käyttämällä
keppihevosenaan vakaumusten tasa-arvoa.” (s. 180). ”Ehkä fanaattisia
vapaa-ajattelijoita voidaan pitää vielä uskonnollisia fundamentalisteja
pahempina, koska he eivät edes pyri oikeuttamaan tekojaan kosmisen
despootin määräyksillä.” (s. 186). Kuitenkin Niemelä itsekin kannattaa
katsomusten tasa-arvoa: ”Kirkon ja valtion eroa kannatan itsekin, koska
ilman sitä ei katsomusten tasa-arvo voi toteutua.” (s. 190). Olisiko kristinuskolla jotakin
intersubjektiivista (myönteistä) arvoa? Valtio voisi tietysti kohdella
tai edes pyrkiä kohtelemaan eri katsomuksia tasa-arvoisesti, mutta tämä
on eri asia. Eikä näin tapahdu. Julkisuuteen Niemelä kertoi liitosta ”hörhölahkona” Vihreän langan haastattelussa.
Siinä kerrotaan, että sekopäisten sekoilijoiden joukossa on
Vasemmistoliiton kunnallispoliitikkojakin (s. 191). ”Järjestäytynyt
ateismi muodostuu keskenään eripuraisten ihmisten ja poliittisesti
motivoituneiden keskinkertaisuuksien hiekkalaatikkoleikeistä sekä
salaliittoteorioista.” Vapaa-ajattelijain liitto on ”hourupäälahko”.
Pääasialliset syyt järjestäytyneen ateismin kurjaan tilaan ovat
”fanaattisuus, tyhmyys, marxismileninismi ja vainoharhaiset
salaliittoteoriat.” (s. 192). Suomen Humanistiliitossa toimii Niemelän
mukaan ”samoja hörhöjä” kuin Vapaa-ajattelijain liitossa. Viimeiset
järkevät henkilöt roikkuvat vain mukana ja ”tekevät itsestään hörhöjen
hyödyllisiä idiootteja.” ”Fundamentalistit ovat aina
ikäviä ihmisiä, myös ateistit.” (s. 193). Jos ateismissa lähdetään
Marxin, Engelsin ja Leninin opeista, siitä tulee väistämättä
fanaattisesti ajettu sairaalloisia piirteitä pursuava ideologia.
”Sellaisen ateismin kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.” Fanaatikot ovat ns. ”kolmannen
polven” ateisteja (s. 212). Erityisesti joillakin vapaa-ajattelijoilla
on aivan yhtä huonosti perusteltuja uskomuksia kuin teisteillä ja
deisteillä, nimittäin salaliittoteorioita, ideologisia pakkomielteitä
ja absoluuttista oikeassa olemista (s. 232). ”Näitä tapauksia on jopa
Vapaa-ajattelijain liitto ry:n / liittohallituksessa.” (s. 232-233).
Niemelä viitanneet liittokokouskauden 2008-2011 liittohallitukseen. Tällaiset henkilöt ovat
”pahimman lajin koulukiusaajia ja erityisesti työpaikkakiusaajia”.
”Vasemmistoliiton kunnanvaltuutetut käyttivät Vapaa-ajattelijain
liittoa korruption ja nepotismin edistämiseen.” ”Koko porukka, muutamaa
/ väsynyttä ja ryvettynyttä rationalistia lukuun ottamatta, on
sekopäisiä fanaatikkoja.” (s. 233-234). ”Vapaa-ajattelijain liitto ry:n
eräät hallinnon keskeiset toimijat tekevät päätöksiä oman itsensä tai
klikkinsä (usein puoluepoliittisesti määräytyneen), ei yhdistyksen,
eduksi”. (s. 241). Järki vaiennetaan Niemelän mukaan
salaliittoteorioilla ja oletuksella pahoista motiiveista. Hyviä
tapauksia Niemelä löytää nuoremmasta polvesta, kun taas vanhemmat
vapaa-ajattelijat ajattelevat byrokraattisesti ja hierarkkisesti ja
näille ”nousee luottamusasema välittömästi päähän”. (s. 242-243). Arvioita Kamppailu Jumalasta kirjoitettiin lokakuun 2010 ja huhtikuun 2011 välisenä aikana. Vuosina 1978-2003
liitohallituksen jäsenenä tai varajäsenenä tai työntekijänä olleena
Niemelän kahden vuoden ja viiden kuukauden puheenjohtajakausi vaikuttaa
tietysti kovin lyhyeltä. 1970-luku oli kovin poliittista aikaa ja
muistan, että vasemmistopolitiikkaa sai silloin kuulla ihan kylliksi.
Kuitenkin 1980-luvun alkuvuosina tämä puhetapa alkoi hävitä, vaikka
henkilöt liiton johdossa vaihtuivat hitaammin. Yksinkertaisuuden vuoksi edellä
mainituissa kirjoissa kaikki sosialidemokraateista vasemmalle
sijoittuvat henkilöt on katsottu kommunisteiksi. Heillä onkin usein
sama mielenlaatu ja maailmankatsomus asiain tarkastelussa. Niemelä on
saanut arvostelua osakseen ehkä siksikin, että hän on avoimesti
kertonut olevansa liberaali ja että hän oli Vihreän liiton jäsen. Minä
en milloinkaan ottanut esille mitään puoluepoliittisia teemoja enkä
käyttänyt sellaista puhetapaa. Siksi tulin hyvin toimeen myös melkein
kaikkien (mutta ei ihan kaikkien) kommunistien kanssa. En voisi
niputtaa heitä kaikkia hörhöiksi. Joukosta löytyy myös aivan
erinomaisia, suoraselkäisiä, vastuuntuntoisia, pitkäjänteisiä ja
yhteistyökykyisiä henkilöitä. Kolmannen polven ateistilla
viitattaneen Paula Vasama-Everest-Phillipsiin, joka oli seuraajani
liiton työntekijänä 23.11.2003-12.5.2009. Hän on useasti koettanut
saada lainaloistetta isältään, joka toimi liiton puheenjohtajana hyvin
pitkään, 15.6.1969-10.6.1990. Paula Vasama oli myös kuuluisa
salaliittoteorioistaan. Hän on poliittisesti sitoutumaton henkilö. Kun
hän on vakaumuksellinen ateisti ja myös ”uskonnonvastainen” henkilö,
eikä peittele tätä, hän on voinut saada myös fanaatikon leiman. Vasemmistoliiton
kunnallispoliitikot viittaavat liittohallituksen jäseniin Eino Huotari
(Karkkila), Tauno Lehtonen (Paimio; valtuustossa nykyisin ryhmä
Lehtonen) ja Aki Räisänen (Kajaani). Poliittisesti motivoituneella keskinkertaisuudella voidaan viitata Esa Ylikoskeen. Suomen Humanistiliiton
hörhöihin kuuluvat kommunisti Lasse Sirén (k. 12.10.2010) ja edellä
mainittu Eino Huotari. Siellä on ainakin 1-2 muutakin hörhöä, joiden
nimiä en nyt mainitse. Liiton hajottajiin kuuluva Juha
Kukkonen ei ollut missään liiton luottamustoimessa Niemelän
puheenjohtajakaudella. Minä jätin liiton 23.11.2003 ja puheenjohtaja
Erkki Hartikainen 12.6.2005. Kukaan meistä ei ole kommunisti. Erkki
Hartikainen on SDP:n jäsen, muttei hänellä koskaan ollut tapana
hahmottaa asioita puolueiden näkökulmasta, kuten ei minulla eikä
Kukkosellakaan. Kukkonen on Niemelän mollaaja, Hartikainen Niemelän
arvostelija ja minä pääosin Niemelän kannattaja. On epävarmaa saako
kukaan meistä arvostelua Niemelältä. Minuun voisi soveltua arvostelu
yhdistyshäiriköstä, joka vetoaa lakipykäliin, jättää eriäviä
mielipiteitä ja vastalauseita. Tätä olen tehnyt
vapaa-ajattelijoiden Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab:ssä, jonka osakas
olen. Valitettavasti en yksin enkä välillä muiden osakkaiden tuellakaan
pystynyt pelastamaan yhtiötä tai sen jäljelle jääneitä varoja.
Enemmistö tahtoi ne liiton johdolla hävittää. Niin kävi. |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |