|
KOTKAN DON QUIJOTEN MIELIPIDEKIRJOITUKSET KIRJAKSI (31.10.2011) |
Hannu
Eklund (2011) Kotkan Don Quijote. Hannu Eklundin kirjoituksia kirkosta
ja uskonnosta, sidottu, 120 sivua, piirroksia, valokuvia,
henkilöhakemisto, Kotkan Vapaa-ajattelijat ry, Kotka. Kotkalainen Hannu Eklund on pitkän linjan vapaa-ajattelija. Hän erosi
kirkosta täytettyään 18 vuotta vuonna 1971. Vapaa-ajatuksellinen näkyvä
toiminta alkoi viimeistään 1975 lehtikirjoittelun muodossa. Tämä teos sisältää Eklundin julkaistut kirjoitukset Kymen Sanomissa
(KySa, 61 kpl, s. 11-75), Eteenpäin ja Viikko-Eteenpäin –lehdissä (5
kpl, s. 77-83), kaupunkilehdissä (Kotkansilmä, Poiju ja Ankkuri; 20
kpl, s. 85-107) ja Demarissa (4 kpl, s. 109-114), yhteensä 90
kirjoitusta. Lisäksi on julkaistu kolme KySa:n hylkäämää kirjoitusta.
Näistä KySa on alueen valtalehti. Lehti syntyi kun porvarillinen
Etelä-Suomi (perustettu 1902) ja sosialidemokraattinen Eteenpäin
(perustettu 1905) fuusioituivat ensin vuonna 1989 Kotkan Sanomiksi ja
tähän yhdistettiin vielä 1991 keskustalainen, Haminassa ilmestynyt
Kymen Sanomat. Uuden lehden nimeksi otettiin Kymen Sanomat. Ankkuri on
kaupunkilehti, joka syntyi 2006 Kotkansilmän ja Poijun yhdistyttyä.
Demari, vuodesta 2001 Uutispäivä Demari, on Suomen
Sosialidemokraattisen Puolueen pää-äänenkannattaja, joka aloitti 1918.
Varhaisin kirjoitus on vuodelta 1975, 1980-luvulta on kaksi kirjoitusta
ja 1990-luvultakin vain kahdeksan kirjoitusta. 2000-luvulla alkaa
sadottaa. Vuosikymmenen loppuvuosilta kirjoituksia on runsaimmin: 2008
12 kpl, 2009 20 kpl (julkaistut) ja 2010 21 kpl. Kirjoitukset ovat laadukkaita, tiiviitä ja linjakkaita
mielipidekirjoituksia. Eklund on vankka sanan- ja sen ilmaisuvapauden
puoltaja. Uskonnollinen vakaumus ei ansaitse enempää suojelua kuin
vaikkapa poliittinen vakaumus. Reipas kansalaiskeskustelu on
paikallaan. Eklund on myös vankka sosialidemokraatti ja historioitsija.
Hän kannattaa työväenliikkeen ja sosialidemokratian parhaita
valistusperinteitä. Uskonnonvapaus on turvattava, mutta kirkko ja valtio
sekä yleensä julkinen valta ja uskonto on erotettava toisistaan. Tämä
on kaiken johtoajatuksena. Oma puoluekin saa tarvittaessa ankaraa
arvostelua Eklundilta. Keskustelukumppanit saavat vuoronsa Kirjassa Eklund tavallisesti taustoittaa ja kommentoi lyhyesti
kirjoituksiaan. Edelleen hän antaa puheenvuoron myös keskustelu- ja
väittelykumppaneilleen. Tämä antaa lukijalle vertailukohtia ja toimii
yllättävän hyvin. Poimin alle muutamia kirjassa käsiteltyjä aiheita. Jeesus Jeesus oli (keljumien mukaan) suuruudenhullu ja itsekeskeinen
kiihkoilija, lopunajan messias ja tuomari. Hän turvautui myös
omankädenoikeuteen ja oli väkivaltainen niin ihmisiä kuin eläimiä
kohtaan. Martti Luther ja naispappeus Martti Luther oli vahva sanankäyttäjä. Naispappeutta koskevassa
Eklundin ja Ilkka Järvenkylän yhteiskirjoituksessa häntä siteerataan:
”Naiselle ei mikään hame sovi huonommin kuin se, että hän tahtoo olla
viisas.” Kirjoituksen johtopäätös: ”Jos pappeina ei olisi naisia, se
olisi heille kunniaksi. Parempaa tehtävää on maailma täynnä!” Kirkon ja valtion sidos Kirjailija oli äänestänyt Martti Ahtisaarta presidentiksi, muttei
kuvitellut, että tämä sortuisi sellaiseen mauttomuuteen, että
presidenttinä toivottaa Jumalan siunausta kansakunnalle. Sekulaarihumanismi Kun Eklund kirjoittaa humanismista, hän puhuu lähes aina
sekulaarihumanismista. Sen mukaan uskonto on pidettävä erossa
maallisista instituutioista. Tämä on sivistysvaltion peruspiirre. Kirjoitustapa on aiheellinen, sillä humanismia on montaa sorttia, suuri
osa puoliuskonnollista nyyhkimistä tai ihmisetuilua. Humanismin vikana
on ihmiskeskisyys, joka on heijastusta kristillisestä ajatuksesta
ihmisestä ”luomakunnan kruununa” ja Jumalan kuvana. Uskonnonopetus Eklund kannattaa kaiken uskonnonopetuksen lopettamista. Se on perheiden
asia, eikä ainakaan julkisen koulun tehtävä. Yhteinen elämänoppi EO Uskonnon tilalle kouluihin Eklund yhdessä kotkalaisten
vapaa-ajattelijoiden Kari Mänttäri ja Pauli Hömppi kanssa ehdottaa
yhteistä elämänoppia,
joka olisi eräänlainen elämänkatsomustiedon ja kansalaistaidon
yhdistelmä sisältäen myös etiikkaa ja uskontotietoa. Itse en pidä kristittyjen ja ateistien yhteistä oppiainetta
elinkelpoisena, koska perusarvot ovat erilaiset. Oppiaine olisi
sekasikiö, johon kukaan ei olisi tyytyväinen. Hautausmaat Kirjailija on kunnallisten hautausmaiden kannattaja, jopa kirkollisten
hautausmaiden kunnallistamisen kannattaja. Itse en kannata
hautausmaiden kunnallistamista, koska kristillisen roskakulttuurin
taakkaa ei tule kaataa kaikkien veronmaksajien niskaan. Hautausmaat
pitää yksityistää ja niiden ylläpidon tulee saada tuottaa voittoakin.
Koska hautausmaita on paljon, kilpailu ja sitä kautta laadun
kohentuminen saadaan aikaan, kun omistus hajotetaan eri tahoille.
Hautausmaita koskevat samat periaatteet kuin roskapankkeja: ei ole
oikein sälyttää virheitä ja kustannuksia kaikkien veronmaksajien
kontolle. Se on sosialismia. Jehovan todistajat Jehovan todistajia Eklund moittii siitä, etteivät nämä äänestä.
”Äänestäminen on korvaamaton osa kansalaisaktiivisuutta. Yhteiskunnan
ja demokratian rakennus on yhteinen asia.” Tässä voi nähdä jonkinlaisen
ristiriidan sen välillä, että kirkollisvaaleihin osallistumista Eklund
taas ei pidä tärkeänä. Suuri määrä - paljon suurempi määrä kuin mitä
mikään puolue kerää ääniä - äänioikeutettuja ei äänestä valtiollisissa eikä kunnallisvaaleissa. Miksi äänestää, jos ei
kannata (edustuksellista) demokratiaa? Mielestäni ateistin on
hyväksyttävä myös esimerkiksi valistuneen itsevaltiuden, aristokratian
ja anarkismin kannattajat. Kirkollisvaalit ”Kirkkovaalien aktiivisuus olisi säälittävä, jos olisi aihetta sääliä.” Kirkosta eroaminen Kirkosta eroaminen on kohonnut pysyvästi aiempaa korkeammalle tasolle.
Eklundin näkemys asiasta: ”On lillukanvarsiin sotkeutumista kuvitella,
että eroaalto johtuu ”kohtaamisongelmasta” eli kirkon huonoista
pasuunoista tai huonoista soittajista. Vika on sävelissä.” Kommunismi ja Lenin Kommunistivaltiot ovat Eklundin mielestä sosialismin irvikuvia.
Pakkovallan symbolit, kuten Kotkan Lenin-patsas, joutaa kyllä olla
syrjäisessä pikkupuistossa, ikään kuin museossa, muttei sovi kaupungin
paraatipaikoille. Paavali Paavali ei tavannut Jeesusta eikä kerro tämän elämänvaiheista
juuri mitään. Tosiasioita peitellen Paavali loi Jeesuksesta
ihannekuvan, Eklund sanoo. Kysyn, oliko Paavali siis nykysanoin imagofasisti? Lehtimiesohjeita Eklund tahtoo, että sanomalehtiväki kirjoittaa lehtien pääkirjoitukset
itse. Kun KySa:n joulunumeron pääkirjoituksen v. 2000 laati Pyhtään
kirkkoherra aiheena Jeesus-legenda ja seimimyytti, lehti saa
Eklundilta sapiskaa. KySa:ien otsikoista ”Vaikka kirkko hylkäsi, Jumala ei hylännyt” ja
”Jokainen siunaamatta jättäminen oli vakava virhe” Eklund ei pitänyt.
Ne olivat papin puheesta, mutta lehti julkaisi ne ilman
lainausmerkkejä. Otsikot liittyvät uutisiin v. 1918 teloitettujen
punakaartilaisten muiston häpäisemisestä vuosina 2005 ja 2007. Eklundin
mukaan siunaus olisi ollut korrektia vain niiden punaisten osalta,
joiden kirkollinen vakaumus oli tiedossa. (Melkein kaikki teloitetut
kuuluivat kirkkoon pakkojäseninä, koska uskonnonvapauslakia ei ollut.)
Joukkosiunaus osoitti kirjoittajan mukaan kirkon vallantäyteyttä, jossa
yksilöllistä vakaumusta ei kunnioiteta. Osuvia ilmaisuja Eklund käyttää muutamia lukijaa ilahduttavia, osuvia ilmaisuja.
Valtiokirkon vallasta hän puhuu instituutiohegemoniana. Läpeensä
uskovaista henkilöä hän kutsuu umpiuskovaiseksi.
Valtiokirkot ovat valtion siipiveikkoja. Kirkkoon nojaavista
puoluetovereistaan Eklund käyttää nimitystä kirkkodemarit. Kirjan
piirroskuvituksena on Vapaa Ajattelija Asiavirheitä kirjasta on vaikea löytää. Sivu 76 on
jonkinlainen täytesivu, jolla esitellään lyhyesti kahdeksan
ajattelijaa. Tässä Voltaire mainitaan väärin ateistiksi.
Vapaa-ajattelijaksi häntä tosin voisi kutsua. Sivulla 83 kerrotaan, että parissa Helsingin seurakunnassa alueen
väestön kirkkoon kuuluvuus olisi jo alle 50 prosenttia. Kuitenkin
vuoden 2010 lopussa kirkkoon kuuluvuus oli alhaisin, 54,4 prosenttia,
Paavalin seurakunnassa. Paavalissa kirkkoon kuuluvuus ei ainakaan vielä
vuonna 2011 laske alle 50 prosentin, mutta tämä tapahtunee vuosina
2012-2013. Vuoden 1923 uskonnonvapauslakia ei ole olemassa (laki
säädettiin 1922), mutta laki kyllä tuli voimaan 1.1.1923. Paino- ja kirjoitusvirheitä kirjassa on vähän, kymmenkunta. Onkohan
rysävihaa edes olemassa? Ryssävihaa kylläkin on. Tavutuksessa on joskus
pikkuvikoja ym. Puutteita on vähän. Kuukausi ja päivä puuttuvat sivulla
77 olevasta kirjoituksesta. Kirjan on taittanut Ari Halinen. Teksti on
taitettu sivulla kahdelle palstalle. Taitto on rauhallinen ja
huolellista työtä. Kirja on hyödyllinen kooste siitä mihin lehtikirjoittelulla voi päästä.
Vaikka kokoelma ei sisällä kaikkia Eklundin kirjoituksia, kuitenkin
tärkeimmät ovat nyt yleisön luettavissa.
Kirja on hyvä ostos itselle ja lahjaksi, lähes ajaton lukupaketti. Kirjan julkaisijana mainitaan Kotkan Vapaa-ajattelijat ry (KOVA), mutta teoksen kustansi tekijä itse. Painotyö maksoi jonkun verran yli 4.000 euroa. Vapaa-ajattelijain liitto ry tuki hanketta 500 eurolla (pääsihteeri Eino Huotarin vastustaessa). Kimmo Sundström Kirjan voi tilata suoraan tekijältä, sp. hannu.eklund@kymp.net, |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |