|
RAHANKERÄYS BUSSIMAINOSKAMPANJAA VARTEN ALKOI (15.3.2009) |
Vapaa-ajattelijain liitto ry:n organisoima keräys bussimainoskampanjan rahoittamiseksi käynnistyi 15.3.2009. Järjestäjinä mainitaan myös Suomen Humanistiliitto ry ja Tampereen vapaa-ajattelijat ry. Ateistijärjestöjä ei kutsuttu mukaan kampanjaan. Bussimainoksien määrä riippuu keräyksen onnistumisesta. Mainosbusseja on tarkoitus saada liikkeelle muuallakin kuin Helsingissä. Tällä tarkoitetaan joitakin muita Suomen suurimpia kaupunkeja. Mainoslauseet ovat: ”Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.” Pitkän suorakaiteenmuotoisen mainoksen pohja on valkoinen. Ensimmäisen lauseen väri on punainen, toisen oranssi ja viimeisen keltainen. Seinäjoki-Lapua väliselle linjalle ei ole luvassa ”ateistibusseja”. Siellä kampanja herättäisi varmasti paljon tunteita. Seinäjoki on Suomen suurista kaupungeista vaikeassa asemassa, koska siellä kirkkoon kuuluminen on yleisintä. Kampanjaa ei ole kuitenkaan liitetty kirkosta eroamiseen, vaikka se tulee sitäkin kasvattamaan. Kirkostaeroaminen on nyt 29 prosentin laskussa verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Keräystavoite 30.4.2009 mennessä on 12.000 euroa. Jos tavoite toteutuu, mainoksia saadaan ainakin 200 bussiin. Kampanjasivulla on maisemakuva jostakin savannin laidasta. Yhtään ihmistä ei näy, ei myöskään pysäkkejä eikä busseja. Ensimmäisenä keräyspäivänä nimensä antoi julkistaa viisi lahjoittajaa. Pienin lahjoitussumma oli 42 euroa, suurin 666 euroa. Keräys tuotti avauspäivänä 1.229 euroa. Kinatorilla arvosteltiin kampanjaa Vapaa-ajattelijat ovat kitsaita antamaan varoja omaan toimintaansa. Tiedän asian, koska toimin n. 16 vuotta liiton toimiston- ja taloudenhoitajana. Tämän rahankeräyksen lopputulosta ei voida ennustaa. Kyseessä on ensimmäinen tämänlaatuinen keräys ja keräystapa on moderni. Keräystä on suunnitellut tamperelainen teknologiaosaaja Otto Chrons, joka ei kuulu Vapaa-ajattelijain liiton hajottajiin. Sillä voi olla myönteinen vaikutus keräystulokseen. Kinatorilla on tosin nähty joitakin kampanjaa arvostelevia puheenvuoroja. Arvostelijat eivät halua antaa varoja kampanjaan. Suomen Humanistiliiton varapuheenjohtaja ja Helsingin Humanistiyhdistyksen puheenjohtaja Jussi Tuovinen kirjoitti mm., että humanistit käsittelevät kampanja-asiaa kokouksessaan 19.3.2009. Tällöin humanistit ”luvannevat lähteä hankkeeseen mukaan, koska luvattiin, ettei se maksa humanisteille mitään. Jos jotain maksaisi, niin en usko, että mukaan lähtisivät, mutta kyllähän ilmaiset juomat ja lounaat aina maistuvat.” Tällä ei kuitenkaan tarkoitettane, etteivätkö humanistit yksityishenkilöinä voisi tukea kampanjaa rahallisesti kuten haluavat. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä kampanjasta. Niin pitääkin olla. Käytäntö osoittaa pian menestyykö kampanja. Kun asia on uusi, olen optimisti ihmisten lahjoitushalun suhteen. Vapaa-ajattelijain maine yleisön silmissä on viime vuosina ollut huono, mutta nyt he ovat ottaneet uuden askeleen, vaihteeksi eteenpäin. Kimmo Sundström |
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia ja artikkeleita Kirkosta eroaminen Mitä uutta? |