(Hyväksytty
yhdistyksen vuoden 2020 vuosikokouksessa 17.2.2020)
Hallinto ja kokoukset
Jouni
Luukkainen oli yhdistyksen puheenjohtaja ja taloudenhoitaja,
Kimmo Sundström varapuheenjohtaja 26.8. asti sekä Jari Hakkarainen
hallituksen jäsen ja sihteeri. Hannu Töyri oli toiminnantarkastaja ja
Kalevi Korppi varatoiminnantarkastaja (toiminnantarkastaja 27.5. asti).
Sundström oli jäsenrekisterinhoitaja ja juhlapuhujayhdyshenkilö.
Hakkarainen hoiti Vapaa Ajattelija -lehden
jäsenetutilaukset.
Yhdistyksen
vuoden 2018
kevät- ja syyskokoukset pidettiin myöhästyneinä 8.1.2019.
Syyskokous hyväksyi yhdistyksen sääntöjen muutoksen.
Yhdistyksen
tarkoitusta koskevaan pykälään lisättiin kohta, jonka mukaan yhdistys
puolustaa itsenäistä elämänkatsomustietoa julkisen vallan kasvatuksessa
ja koulutuksessa kaikkea yhteistä uskonnollista kasvatusta ja opetusta
vastaan, ja toinen kohta,
jonka mukaan yhdistys tavoittelee tyystin
maallista valtiota. Kahdesta tilintarkastajasta siirryttiin yhteen
toiminnantarkastajaan. Kevät- ja syyskokoukset yhdistettiin
tammi-helmikuussa pidettäväksi vuosikokoukseksi. Säännöt rekisteröitiin
4.3.2019.
Yhdistyksen
vuoden 2019
vuosikokous pidettiin myöhästyneenä 27.5.. Hallituksen kokouksia oli
kuusi (8.1., 1.3., 15.5., 27.5., 15.8. ja sähköpostikokouksena
12.-13.11.). Jäsenkirjeitä lähetettiin kaksi (14.1., 15.5.).
Jäsenistö
Vuoden lopussa A- eli aktiivijäseniä
oli 4 (4) ja
K- eli kannattajajäseniä 8 (8) eli yhteensä 12 (12); suluissa vuotta
aiemmat luvut.
Kotisivu ja yhteystiedot
Yhdistyksen
kotisivua www.ateistit.fi hoiti FM Janne Vainio. Sivuston luomisen
suurta aktiivisuutta kuvannee se, että Mitä uutta? -osastossa
on 80
päiväystä vuodelta 2019. Sivut ovat tunnettuja Vapaa-ajattelijain
liittoa koskevista kriittisistä kannoistaan, uutisistaan ja
artikkeleistaan.
Yhdistyksellä
on oma sähköpostiosoitteensa ateistit@ateistit.fi.
Yhdistyksellä
oli sähköisessä palvelussa seuraavat
yhteystiedot: Pääkaupunkiseudun ateistit ry (puheenjohtajan
puhelinnumero, yhdistyksen posti-, sähköposti- ja verkko-osoitteet).
Julkaisutoimintaa
Luukkaisella
oli 17
kirjoitusta (+ 5 täydennystä), Sundströmillä 62 kirjoitusta ja
yhdistykseen kuulumattomalla Raimo Toivosella kaksi kirjoitusta
yhdistyksen kotisivujen osastossa Uutiset ja artikkelit. Luukkainen ja
Sundström kirjoittivat kommentteja sanomalehtien verkkosivuille.
Puheenjohtaja Jouni Luukkaisen
pyrkimykset vaikuttaa uskonnonvapauslainsäädäntöön ja sen käytäntöihin
päättäjissä ja viranomaisissa
Kohdat a), b) ja c) ovat pitkähköjä, sillä niissä selostetaan alusta lähtien
aiemmilta vuosilta periytyviä, vielä kesken olevia asioita. Missään niistä ei
Luukkaisella ollut kovin paljon toimintaa vuonna 2019. Suppeampi kohta d)
(muista) yhdistyksen kannanotoista rajoittuu lähinnä vuoteen 2019.
a) Oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetus: jäätynyt tilanne
a1) Yhdistyksemme lakiesitys. Luukkainen
teki 7.4.2017 yhdistyksen
nimissä opetus- ja kulttuuriministeriölle 40-sivuisen esityksen
oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetuksesta säätävän perusopetuslain 46
§:n
muuttamisesta
pykälän
yksikäsitteisen sovellettavuuden, yhdenvertaisuuden
ja uskonnonvapauden tähden (ja täydensi samana vuonna
esitystä
16.4., 24.4. sekä 18.8. yhteensä 16 sivulla). Oppivelvollisuusiän
ylittäneiden
perusopetuksen rakenne oli tarpeen uusia maahanmuuttajataustaisten
opiskelijoiden
suuren perusopetuksen tarpeen tähden, ja sitä varten pykälä tuli
uudistetussa muodossa voimaan 1.1.2018. Pykälän ensimmäisessä
virkkeessä
on lueteltu ne muut perusopetuslain säännökset, joita sovelletaan
oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetukseen. Mutta tämä luettelo on edelleen
alkuperäisessä,
20 vuotta vanhassa asussaan lukuunottamatta niitä muutoksia,
jotka oli välttämättä tehtävä pykälää nyt muutoin muutettaessa.
Kuitenkin
perusopetuslakiin (628/1998) on vuosien varrella tehty lukuisia
muutoksia
ja lisäyksiä ilman, että sovellettavien säännösten luetteloa olisi
vastaavasti
päivitetty, jolloin on tietysti epäselvää, mitä säännöksiä
kaikenkaikkiaan on
sovellettava. Esityksemme ehdotti yksityiskohtaisesti perustellen,
miten luettelo
tulisi saattaa ajan tasalle ja siis yksikäsitteisesti sovellettavaksi.
Tämä
uudistus olisi täten vain tekninen.
Mutta
esityksemme pyrkii myös sisällölliseen uudistukseen. Esitimme, että
alaikäinen oppivelvollisuusiän ylittänyt perusopetuksen opiskelija
käyttää itse
puhe- ja päätösvaltaa opinnoistaan huoltajan sijasta toisin kuin
nykyään ja toisin kuin on laita oppivelvollisten
perusopetuksessa. Sama itsenäinen päätösvalta
on jo opiskelijoilla lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa
koulutuksessa,
vaikka niissä opiskelijat yleensä aloittavat opiskelunsa vuotta
nuorempina.
Tämän esityksemme yhdenvertaisuustavoitteen perustelu vaati kaikkia
kolmea koulutusmuotoa koskevan lainsäädännön ja niille esitettyjen
perusteluiden
läpikäynnin.
Erityisesti
esityksemme tähtää siihen, että alaikäinen opiskelija saisi äskeisen
nojalla uskonnollisen asemansa puitteissa itse valita katsomusaineensa
(siis yhden pakollisen kurssin uskontoa/elämänkatsomustietoa). Sitenhän
on
asianlaita lukiossa.
Myös
esityksemme sisällölliset tavoitteet ovat toteutettavissa 46
§:n
ensimmäisessä
virkkeessä.
Vastauksessaan
14.7.2017 ministeriö torjui yhdistyksemme esityksen.
Yhdistyksemme
täydensi 19.1.2018 lakiesitystään huomauttamalla, että
Opetushallituksen
asiakirja Ohje
perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon
sekä esiopetuksen katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä
uskonnollisista
tilaisuuksista esi- ja perusopetuksessa (12.1.2018)
sisälsi johdannossaan
seuraavan esitystämme tukevan seikan: ”Oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetuksessa huoltajan sijasta valinnoista päättää eräin jäljempänä
mainituin poikkeuksin kuitenkin oppilas itse.” (Tuollaisia poikkeuksia
ei ollut.)
Kyseiset valinnat koskevat uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta,
oppilaitoksen juhlista poistumista uskonnollisten osien ajaksi tai
niistä
kokonaan pois jäämistä sekä uskonnollisiin tilaisuuksiin ja
toimituksiin osallistumista
tai osallistumattomuutta ja samalla mahdollisiin vaihtoehtoisiin
tilaisuuksiin osallistumista. Lisäsimme 24.1.2018, että vastaava koski
jo
ohjeiden
edellisiä versioita (16.9.2014 sekä 11.5.2016). Siis Opetushallitus oli
omalta
osaltaan jo toteuttanut päätavoitteemme, mitä Luukkainen ei vain
aiemmin
ollut muistanut.
Luukkainen
yritti edistää lakiesitystämme asiaan liittyvin kanteluin eduskunnan
oikeusasiamiehelle niin, että ministeriö joutuisi tarttumaan ainakin
teknisin perustein 46 §:ään, ja ainakin
aluksi onnistuikin siinä. Ks.
a2) alla.
Syksyllä
2019 Luukkainen kirjoitti uudelle opetusministerille tässä(kin)
asiassa; ks. a3) alla.
a2) Luukkaisen kantelut
eduskunnan oikeusasiamiehelle aikuisten
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Luukkainen
kanteli
7.4.2017 eduskunnan oikeusasiamiehelle Opetushallitukseen kohdistuen
aikuisten
(oikeastaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden) perusopetuksen
opetussuunnitelman
perusteista. Oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetusta koskevan
perusopetuslain 46 §:n ensimmäisen virkkeen perusopetuslain
sovellettavien
säännösten luettelon päivittämättömyys oli johtanut Luukkaisen
huomaamiin ongelmiin sekä Opetushallituksen 4.5.2015 antamassa,
1.8.2016 käyttöön otetussa perusteasiakirjassa että
Opetushallituksen 6.2.2017 julkaisemassa
uuden perusteasiakirjan luonnoksessa. Ongelmien selvittämiseksi
luettelo olisi paras päivittää, ja sitä varten lakiesityksemme (ks.
yllä) oli
kantelun liitteenä.
Ongelmat
säilyivät Opetushallituksen 12.6.2017 antamassa, 1.1.2018 käyttöön
otetussa perusteasiakirjassa. Mutta oikea korjaus olisi päivittää 46
§
Opetushallituksen esittämän vallitsevan tulkinnan mukaiseksi.
Lopulta
monivaiheisen kantelutoiminnan jälkeen apulaisoikeusasiamies Jussi
Pajuoja siirsi 25.9.2017 kantelun opetus- ja kulttuuriministeriön
käsiteltäväksi.
Ministeriön oli ilmoitettava päätöksestään tai muista toimenpiteistään
asiassa oikeusasiamiehen kansliaan 29.12.2017 mennessä.
Ministeriö
antoi 14.12.2017 vastauksen, jossa se toisti yhdistyksemme
lakiesityksestä
14.7.2017 antamastaan vastauksesta, että lausuntokierroksella
hallituksen
esityksestä oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksesta säätävän
perusopetuslain 46 §:n muuttamisesta
(1.1.2018 alkaen) kantelijan
esittämiä
tulkintaongelmia ei ollut noussut esille. Lisäksi ministeriö esitti
arvelun,
että 46 §:n tulkinta ja käytänteet olivat
oppilaitoksissa ilmeisesti
muotoutuneet
siten tarkoituksenmukaisiksi, ettei käytännössä kantelussa viitattuja
ongelmia
ollut havaittu. Onneksi ministeriö itse käytännössä myönsi 46
§:n
päivittämättömyyden
aiheuttamat tulkintaongelmat, sillä se kertoi tarkistavansa
vuoden 2018 alussa voimaan tulevan 46 §:n
säännöksen lakiviittaukset
[eli
siis 46 §:n ensimmäisen virkkeen luettelon
niistä muista
perusopetuslain säännöksistä,
joita sovelletaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetukseen;
muihin lakeihin ei 46 § viittaa]. Vastaus
päättyy seuraavasti: Tarpeenmukaiset
säännösmuutosesitykset on tarkoitus antaa vuoden 2018 aikana ja
opetussuunnitelman
perusteita päivitetään säännösmuutosten mukaisesti.
Mutta
vaadittua hallituksen esitystä ei ollut edes luettelossa
syysistuntokaudella
2018 tai itse asiassa vaalikauden 2015–2019 lopulla eduskunnalle
annettavista
hallituksen esityksistä. Siksi Luukkainen tiedusteli 11.–13.9.2018
asiaa
ministeriöltä, mutta turhaan, ja pyysi siksi 24.9.2018 oikeusasiamiestä
tiedustelemaan
ministeriöltä, milloin ministeriön lupaama säännösmuutosesitys olisi
valmis. Mutta apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen pyynnöstä
esittelijäneuvos
Mikko Sarja ilmoitti 1.10.2018, että oikeusasiamiehen kansliassa ei
ollut
vireillä
mitään Luukkaisen kirjeeseen liittyvää asiaa, minkä vuoksi
ministeriöltä
ei katsottu aiheelliseksi ryhtyä erikseen tiedustelemaan Luukkaisen
tarkoittamaa
lainsäädäntöaikataulua. Luukkaiselta olisi siis tarvittu uusi kantelu,
mutta löysä aikatauluilmoitus ”on tarkoitus antaa vuoden 2018 aikana”
ei
antanut sille ainakaan välittömästi perustetta.
Täten
säädösmuutostilanne oli jäätynyt. Tarvittaisiin kuitenkin vain
yksinkertainen,
perimmältään pelkkä tekninen muutos.
Luukkainen
kanteli lopulta 5.11.2018 oikeusasiamiehelle tästä ministeriön
lainsäädäntölupauksensa
laiminlyönnistä. Heti 6.11.2018 annetun vastauksen mukaan
ministeriön arvio aikataulusta ei ole [kuitenkaan] sellainen sitova
lupaus, josta
poikkeaminen jo sinänsä merkitsisi, että asiassa olisi menetelty
oikeusasiamiehen
toimenpiteitä edellyttävällä tavalla.
a3) Luukkaisen kirje
opetusministerille viidessä uskonnonvapausasiassa. Luukkaisen
oli jälleen tartuttava asiaan kevään 2019 eduskuntavaalien jälkeen.
Hän lähetti 24.9.2019 opetusministeri Li Anderssonille kirjeen, jonka
neljäntenä kohtana oli oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetus.
Opetusministerin erityisavustaja Mika Parkkari vastasi 7.10.2019
perehtyvänsä
kirjeeseen syksyn aikana. Luukkainen varautui viestissään 5.12.2019
Parkkarille
mahdolliseen hallitusohjelman täydentämiseen hallituksen tuolloin
vaihtuessa,
mutta ohjelmahan säilyi ennallaan. Luukkainen palasi kirjeeseensä
viestissään
Parkkarille 17.12.2019 erityisesti lisäesimerkein perusopetuslain 46
§:n
puutteista. Luukkainen sopi tapaamisesta Parkkarin kanssa 8.1.2020.
b) Uskonnon ja
elämänkatsomustiedon keskinäinen valinnaisuus 18
vuotta täyttäneille lukion opiskelijoille
b1) Lainsäädännön yllättävä
tilanne. Niin
1.1.1999 voimaan tulleen edellisen
lukiolain kuin 1.8.2019 voimaan tulleen nykyisen lukiolain uskonnon
ja elämänkatsomustiedon opetuksesta säätävän pykälän viimeisen momentin
mukaan opiskelijalle, joka
aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta
täytettyään,
opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko uskontoa tai
elämänkatsomustietoa.
Sananmukaisesti otettuna tässä kursivoitu ehto olisi ankara, sallimatta
päivänkään lukio-opintoja alle 18-vuotiaana. Mutta yhtäpitävästi
1.1.1999 - 31.7.2019 voimassa olleen lukioasetuksen 31.12.2017 saakka
voimassa olleen opintojen aloittamisajankohdan määritelmän antaneen 15
§:n 2 momentin mukaan myös sellaisen
opiskelijan katsottiin aloittaneen opintonsa vasta 18 vuotta
täytettyään, joka
tosiasiallisesti oli aloittanut ne alle 18-vuotiaana mutta joka saman
tai
toisen koulutuksen järjestäjän opetuksessa jatkoi niitä 18 vuotta
täytettyään,
kunhan näistä opinnoista oli kulunut vähintään vuosi. Nyt kuitenkin
tämä lieventävä säännös kumottiin 1.1.2018 voimaan tullen
valtioneuvoston
yleisistunnon 26.1.2017 tekemällä lukioasetuksen muutoksella, mutta
kyseessä oli
ilmeinen
erehdys. Muutos tehtiin perusteluna se, että erään 1.1.2017 voimaan
tulleen
lukiolain muutoksen tähden määritelmää ei enää siinä kohtaa lukiolakia
tarvittu eikä tarvittu eräässä toisessakaan, lukiokoulutuksen
rahoitusta koskevassa
laissa 1.1.2018 alkaen (molempien muutosten taustana oli hallituksen
esitys HE 206/2016 vp; tästä alempana), mutta tällöin ei huomattu, että
toisaalla, uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen osalta, sitä
olisi kuitenkin
edelleenkin tarvittu.
Erehdyksen
yhtenä korjauksena olisi paluu vanhaan käytäntöön, mutta
perustuslain
nojalla se vaatisi opintojen aloittamisajankohdan määritelmän
nostamisen asetuksen tasolta lain tasolle, yllä kursivoidun tekstin
tilalle.
Mutta tällöin määritelmä olisi perusteltava, mitä ei tehty
lukioasetusta säädettäessä
ja mikä nyt tuntuisikin vaikealta. Vuodet 1994–1998 aikuislukiossa
kaikille opiskelijoille, myös alle 18-vuotiaille, uskonto ja
elämänkatsomustieto
olivat keskenään valinnaisia, mutta lukiolaissa alle 18-vuotiailta tämä
vapaus
vietiin ja 18 vuotta täyttäneiltäkin opiskelijoilta ehtoa
ankaroitettiin pelkästä
ikäehdosta; lakiin otettiin kuitenkin aiemmin opintonsa aloittaneita
koskeva
siirtymäsäännös.
Korjauksena
voisi olla myös sananmukaisen tulkinnan omaksuminen, mutta sekin
vaatisi hallituksen esityksen aiemmin opintonsa aloittaneita
koskevasta
siirtymäsäännöksestä ja ankaran tulkinnan tähdentämisen ja perustelut
sille
— taas mahdottomia tehtäviä.
Kolmas,
yksinkertaisin ja perustelluin korjaustapa olisi ehdon
lukiokoulutuksen
18 vuotta täytettyään aloittamisesta korvaaminen ehdolla 18 vuoden iän
täyttämisestä. Tähän johduttaisiin huomaamalla, että vaatimuksella
opintojen
vähintään vuoden ajan keskeytyneenä olemisesta haluttiin tietysti pitää
opiskelijat mahdollisimman pitkään uskonnonopetuksessa, ja nyt tämä
vaatimus
on poistunut, olkoonkin, että pelkän huolimattomuuden tähden.
Itse
asiassa ankara sananmukainen tulkinta ja täysi valinnanvapaus ovat
keskenään
symmetrisiä vaihtoehtoja lukioasetuksen muutoksen jälkeen, ja
perusoikeusmyönteisyys
opiskelijaa kohtaan asettaa jälkimmäisen vaihtoehdon
etusijalle. Sen voi siis ajatella olevan vallitseva
laintulkinta.
Luukkainen
havaitsi tämän yhdistyksen verkkosivujen uutisissaan
Lukioasetukseen
seurauksiltaan arvaamaton muutos (31.1.2017) ja Elämänkatsomustieto
1.1.2018 alkaen 18-vuotiaan vapaasti valittavaksi
(31.12.2017).
b2) Luukkaisen yritykset
lukiolain korjaamiseksi. Ei ole selvää, että
yhdistyksemme kannattaisi toimia niin, että 18 vuotta täyttänyt
valtionkirkkoon
kuuluva lukion opiskelija, jolle kirkon jäsenyys on siis vapaaehtoinen,
saisi valita elämänkatsomustiedon uskonnon sijaan. Sellainenhan voisi
yllyttää
kaikille pakollisen uskontotiedon ajajia. Mutta kyseessä olisi toisaalta jo
vallitseva
lainsäädännön tulkinta, ja lukiolaki olisi joka tapauksessa
täsmennettävä.
Kyseessä olisi teknisluontoinen muutos, joka ei välttämättä edes kovin
suurta
opiskelijajoukkoa koskisi. Siksi Luukkainen tarttui toimeen.
Opetus-
ja kulttuuriministeriön tietoon asia oli mennyt jo kohdassa
a1)
tarkastellussa yhdistyksemme lakiesityksessä.
Opetus-
ja kulttuuriministeriön lausuntopyyntöön 24.1.2018 luonnoksesta
hallituksen
esitykseksi lukiolaiksi yhdistyksemme antoi heti 25.1.2018 oma-aloitteisen
lausunnon, jossa asiasta kerrottiin. Muissa 225 lausunnossa asiaa ei
ollut huomattu.
Vielä lausuntoajan päättymisen jälkeen täydensimme lausuntoamme
21.3.2018 ja 22.3.2018, jotta lukiolakiin jääneen epäselvän kohdan
täsmentämisen tarve
olisi tullut vielä paremmin esille. Mutta hallituksen esitykseen (HE
41/2018
vp) sillä ei ollut vaikutusta.
Yhdistyksemme
antoi 19.4.2018 eduskunnan sivistysvaliokunnalle hallituksen
esityksestä
laajan oma-aloitteisen lausunnon ja täydensi sitä 19.5.2018
tiiviimmällä
esityksellä ja havainnollistavalla kuvalla. Luukkainen pyysi turhaan
tulla
kuulluksi asiantuntijana. Sivistysvaliokunnan 1.6.2018 valmistunut
mietintö
ei
asiaan puuttunut, kuten ei myöskään eduskunnan täysistunto lukiolain
hyväksyessään.
Luukkainen
teki heti 1.6.2018 oikeuskanslerille
seikkaperäisen kantelun
lukioasetuksen
15 §:n 2 momentin kumoamisen esittelystä
valtioneuvoston
yleisistunnossa
26.1.2017 tavoitteenaan saada virallinen, rehellinen myöntö sille,
että se oli tehty virheellisin perustein ja että se olisi pitänyt
jättää tekemättä.
Toisena tavoitteenaan hänellä oli sitten saada virhe korjatuksi eli
lukiolain
säännös uskonnon ja elämänkatsomustiedon osittaisesta valinnaisuudesta
täsmennetyksi viimeistään uudessa lukiolaissa, mutta jo
tuolloin voimassa olleessakin
lukiolaissa, mieluimmin juuri yllä kuvatulla perustelluimmalla eli
täyden
valinnanvapauden antavalla tavalla.
Mutta
oikeuskansleri Tuomas Pöystin 22.8.2018 antama vastaus tuotti
Luukkaiselle
syvän pettymyksen. Asiassa ei muka ollut tullut esille sellaista
seikkaa,
johon oikeuskanslerilla olisi oikeudellinen peruste puuttua, joten
kantelu ei
ollut johtanut toimenpiteisiin. Edes selvitys- ja lausuntopyyntöä
opetus- ja
kulttuuriministeriölle (tai tuossa vaiheessa vielä esittelijänä
toimineelle ministeriön
virkamiehelle) ei ollut tehty.
Selvästikään
kanteluasian esitellyt vanhempi oikeuskanslerinsihteeri
Minna
Ruuskanen ei ollut kantelua ymmärtänyt, vaikka yksinkertaisesta asiasta
on
kyse. Siksi Luukkainen teki viidellä kirjoituksellaan 28.8.–1.9.2019
oikeuskanslerille
uuden kantelun asiasta.
Luukkainen
kanteli 30.8.2018 (täydennys 1.9.2018) eduskunnan oikeusasiamiehelle
siitä,
että Opetushallituksen 12.1.2018 antama ohje uskonnon ja
elämänkatsomustiedon
opetuksen järjestämisestä lukiossa vaikeni lukioasetuksen 15
§:n 2
momentin
kumoamisen seurauksista. Kantelun mukaan Opetushallituksen tulisi
oikeusasiamiehen tuella opetus- ja kulttuuriministeriön, eduskunnan
sivistysvaliokunnan
ja oikeuskanslerin ohitettua asian suositella lukiolakiin tulleen
epäselvyyden tähden, että 18 vuotta täyttäneelle opiskelijalle
opetetaan hänen
valintansa mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa. Mutta
11.9.2018 annettu vastaus kanteluun torjui asian käsittelyn ainakin
toistaiseksi
vedoten siihen, että asia oli uudelleen vireillä
oikeuskanslerinvirastossa.
Luukkainen oli ajatellut, että kantelut olisivat olleet riittävän
kaukana toisistaan
ja että olisi ollut hyvä saada toinen, tervejärkisempi taho katsomaan
kysymystä.
Oikeuskansleri
vastasi 5.10.2018, että uudesta kantelusta ei ollut käynyt
ilmi sellaisia
seikkoja, että asiassa olisi myöskään sen perusteella syntynyt
perusteltu
epäily siitä, että opetus- ja kulttuuriministeriö olisi toiminut
asiassa lainvastaisesti,
mistä syystä kantelu ei ollut johtanut hänen
toimenpiteisiinsä.
Tyytymättömänä
vastaukseen ja huomattuaan, että esittelyssä 26.1.2017
oli
virheellisesti unohdettu ottaa huomioon myös 1.1.2017 voimaan tullut
lukiolain
siirtymäsäännös taito- ja taideaineiden sekä terveystiedon opetuksen
pakollisuudesta vuoden 2016 loppuun mennessä alle 18-vuotiaana
opiskelunsa aloittaneille opiskelijoille (nimittäin myös aikuisille
säädetyn
oppimäärän
mukaan opiskeltaessa, jolloin ne ovat muutoin vapaaehtoisia 1.1.2017
alkaen
hallituksen esityksen 206/2016 vp tavoitteen mukaisesti), Luukkainen
kanteli
31.10.2018 oikeuskanslerille valtioneuvoston asetusten 45–46/2017
esittelystä. Pikemminkin
johdannoksi kuin jatkoksi kanteluunsa hän perustellen pyysi 2.11.2018
oikeuskansleria vaihtamaan kanteluasian esittelijän. Vielä 8.11.2018 hän
täydensi
kanteluaan. Esittelijää ei vaihdettu.
Oikeuskansleri
vastasi 25.1.2019: ”Uusista kirjoituksistanne ei ole käynyt ilmi
sellaista seikkaa, että asiassa olisi myöskään niiden peruste[e]lla
perusteltua
syytä epäillä opetus- ja kulttuuriministeriön toimineen asiassa lain
tai virkavelvollisuuksien
vastaisesti. Tästä syystä kantelunne eivät ole johtaneet
toimenpiteisiini.
Mahdollisiin [Mahdolliset] uudet, samaa asiaa koskevat kirjoituksenne
tullaan arkistoimaan niihin erikseen vastaamatta, ellei niistä ilmene
uutta, asiaan oikeudellisesti vaikuttavaa seikkaa.”
Luukkaisen
ei tämän tähden kannata kannella oikeuskanslerille neljättä
kertaa
tästä samasta aiheesta, jossa ministeriön huolimattomuus johti lain
tulkinnan
muuttumiseen epämääräisellä ja perustuslain vastaisella
tavalla.
Luukkainen
kanteli 7.3.2019 uudestaan eduskunnan oikeusasiamiehelle
Opetushallituksen
ohjeista päivittämällä yllä mainitun aiemman kantelunsa. Mutta
16.4.2019 annetun vastauksen mukaan tämä ei johtanut
apulaisoikeusasiamiehen
toimenpiteisiin.
Syksyllä
2019 Luukkainen kirjoitti uudelle opetusministerille tässä(kin)
asiassa; ks. b3) alla.
b3) Luukkaisen kirje
opetusministerille viidessä uskonnonvapausasiassa.
Luukkaisen oli jälleen tartuttava asiaan kevään 2019 eduskuntavaalien
jälkeen.
Hän lähetti 24.9.2019 opetusministeri Li Anderssonille kirjeen, jonka
viidentenä kohtana oli lukiolain täsmentäminen. Opetusministerin
erityisavustaja Mika Parkkari vastasi 7.10.2019 perehtyvänsä kirjeeseen
syksyn
aikana. Luukkainen varautui viestissään 5.12.2019 Parkkarille
mahdolliseen
hallitusohjelman täydentämiseen hallituksen tuolloin vaihtuessa, mutta
ohjelmahan säilyi ennallaan. Luukkainen palasi kirjeeseensä viestissään
Parkkarille 17.12.2019 erityisesti lisäesimerkein lukiolain 16 §:n 7
momentin
ongelmista ja niiden korjaamisesta. Luukkainen sopi tapaamisesta
Parkkarin
kanssa 8.1.2020.
b4) Luukkainen
kanteli sittenkin uudestaan oikeuskanslerille 29.12.2019
lukiolain välillä vaihduttua sekä täydensi kantelua 29.12.2019 ja
30.12.2019.
c) Valat ja vakuutukset
c1) Kehitys ennen kevään 2019
eduskuntavaaleja. Todistajan
valasta luovuttiin 1.1.2016 ja tuomarin
valasta 1.1.2017. Yhdistyksen
tavoitteena on, että myös virkavalasta luovutaan eikä luoda uutta
uskonnollista ministerin valaa.
Kolme
ministeriä vannoi virkavalan ohella tuomarinvalan vielä 5.5.2017 ja
neljäs ministeri 10.7.2017. Kummastakin tapahtumasta Luukkainen kanteli
tuoreeltaan oikeuskanslerille kohteinaan valtioneuvoston
kanslia.
Apulaisoikeuskansleri
Kimmo Hakosen päätöksen 11.7.2017 mukaan asiaan
ei ollut syytä puuttua laillisuusvalvonnassa jälkikäteen, mutta olisi
kuitenkin
oikeudellisesti paremmin perusteltua, että jatkossa uudet ministerit
antaisivat
tuomarinvakuutuksen. Apulaisoikeuskansleri esitti, että valtioneuvoston
kanslia selvittäisi yhteistyössä oikeusministeriön ja
valtiovarainministeriön
kanssa, miten valtioneuvoston jäseniä koskevia säännöksiä tulisi
muuttaa.
Hän pyysi valtioneuvoston kansliaa ilmoittamaan viimeistään 30.11.2017,
mihin
toimenpiteisiin hänen esityksensä johdosta on ryhdytty.
Valtioneuvoston
kanslian lausunnossa 12.6.2017 apulaisoikeuskanslerille sanottiin,
että olisi varsin erikoista, jos ministeri vannoisi tilaisuudessa
virkavalan
ja antaisi sen perään tuomarinvakuutuksen. Luukkainen oli kanteluissaan
korostanut, että juuri siksi ministerien pitäisi lakien puitteissa
pysyäkseen
antaa sekä virkavakuutus että tuomarinvakuutus, jolloin ministerien
vakaumuksen
arvuuttelusta pääsemiseksi virkavala olisi poistettava kaikilta. Mutta
kuitenkin 12.2.2018 uusi ministeri menetteli tuolla absurdilla tavalla.
Valtioneuvoston
kanslia (VNK) ilmoitti 21.11.2017 apulaisoikeuskanslerille, että se
oli ryhtynyt valmistelemaan säädösmuutosta, jolla korvataan
valtioneuvoston
jäsenten asetukseen perustuva velvollisuus vannoa virka- ja
tuomarinvala tai
antaa vastaavat vakuutukset. Sitten 13.12.2017 asiassa ilmestyi VNK:n
säädösvalmisteluhanke
valtioneuvostolain muuttamiseksi. Luukkainen ymmärsi
sen tyhmästi niin, että ministerille säilyy virkavala. Mutta, kuten
myöhemmin
ilmeni, VNK olikin jo alunperin päättänyt pyrkiä kokonaan uuden
ministerin
valan ja vakuutuksen luomiseen.
Valtioneuvoston
kanslia esitti 19.3.2018 lausuntopyynnön luonnoksesta hallituksen
esitykseksi laiksi valtioneuvostosta annetun lain muuttamisesta —
ministerin
juhlallinen vala ja vakuutus. Yhdistyksemme antoi 4.4.2018 asiassa
laajan
oma-aloitteisen lausunnon, jossa vastustimme ehdotettua uutta
uskonnollista
valaa ja vaadimme vakuutuksen kaavan yksinkertaistettavaksi.
Lausuntomme
hankalat huomautukset johtivat muutoksiin hallituksen esityksessä (HE
84/2018 vp) mutta valitettavasti ei kuitenkaan luopumiseen valan
ehdottamisesta.
Lausuntomme
totesi, että koska perustuslain 11 §:n
nojalla kukaan ei ole
velvollinen
osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen ja
koska luonnoksessa korostetaan valan vannomisen olevan uskonnon
harjoittamista,
niin ministerin on voitava olla kuuntelematta toisen ministerin valan
vannomista. Lisäksi lausuntomme totesi valan kaavan ehdoin muodostetun
vakuutuksen kaavan olevan niin kehnon, että ministerin pitäisi siitäkin
syystä
olla valaa kuuntelematta sekä uuden ministerin myös pidättyä
vakuutuksen
antamisesta esteettisten syiden tähden. Tästä ei pitäisi seurata
ongelmia,
koska luonnoksen mukaan ministerin vala ja vakuutus eivät luo
velvollisuuksia
eivätkä oikeuksia. Hallituksen esitys otti lausuntomme huomioon
seuraavasti:
”Valtioneuvoston yleisistunnon käytännön järjestelyillä voidaan myös
toteuttaa todellinen ja aito valinnan vapaus sen suhteen, osallistuuko
ministeri
ja mihin kohtaan juhlallista seremoniaa.” Mahdolliset poisjäämiset toki
latistaisivat tavoiteltua juhlallisuutta.
Luonnoksen
valassa olisi vannottu kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän, mutta
muutoin yksilöimättömän Jumalan edessä. Luonnoksessa sanottiinkin
esitetyn
valan kaavan soveltuvan käytettäväksi myös muille uskontokunnille kuin
kristinuskolle. Lausuntomme ehdotti, että valan kaavan uskonnollisuus
pelkistettäisiin
muotoon ”vannon N.N.:n edessä” tällöin sallien myös vannomisen
vetoamisen kohteen N.N. monikollisuuden. Lausuntomme totesi, että
Raamattua ei voisi silloin käyttää edes valtakirkon jäsenten osalta,
koska Raamatun
tarjoaminen valan vannovalle ministerille olisi testi sen
selvittämiseksi,
uskooko ministeri kirkon opettamaan jumalaan vaiko muunlaiseen
jumalaan,
eikä niin voisi toimia, ellei siitä säädettäisi suoraan laissa.
Lausuntomme totesi
myös, että valaa yhteen ääneen lausuttaessa ei kaikenkaikkiaan
tiedettäisi,
mitä eri uskontoja siinä samalla kertaa harjoitettaisiin, ja että se
taas
voisi olla joillekin omantunnon vastaista. Ilmeisesti juuri näiden
huomioidemme
tähden hallituksen esityksessä valan kaava oli rakennettu aivan
toisella
tavoin, nimittäin paitsi virkavalan, niin myös laista poistuneen
todella vanhahtavan
tuomarinvalan kaavan pohjalta, jotta mukaan olisi saatu ilmaisu
”vannon Jumalan ja hänen pyhän evankeliuminsa kautta”. Mutta sekään ei
sallisi uskonnollista rekvisiittaa ainakaan valan vastaanottajan
toimesta, ellei
laissa niin nimenomaisesti sanottaisi.
Hallituksen
esitys annettiin ensin 31.5.2018 siten virheellisessä muodossa, että
myös vakuutuksen kaava sisälsi sanat ”Jumalan ja”. Pelästyneenä
Luukkainen
kanteli tästä heti oikeuskanslerille todeten, että olipa syynä vahinko
tai
ei, kyseessä oli piittaamattomuus valtion sekulaariutta ajavia kohtaan.
Vahingosta
tietysti vain oli kyse, ja korjattu hallituksen esitys annettiin
13.6.2018,
mutta sekin osoitti, että vakuutuksen kaavaa ei ollut muodostettu
omalta
pohjaltaan vaan vain mukaelmana valan kaavasta.
Luukkainenkin
erehtyi vala-asioissa. Hän kanteli 25.2.2018 oikeuskanslerille siitä,
että 19.12.2017 annetulla valtioneuvoston asetuksella oli ns.
vala-asetuksesta
poistettu 1.1.2018 alkaen keskusviraston pääjohtajan ja maaherran
velvollisuus
virkavalan vannomisen tai virkavakuutuksen antamisen ohella antaa
tuomarinvakuutus valtioneuvoston yleisistunnossa. Kantelun tavoitteena
oli
palauttaa virkavalan ja tuomarinvakuutuksen absurdin yhdistelmän
mahdollisuus
virkavalan tuhoksi. Hän täydensi 25.3.2018 perusteluitaan. Mutta aiempi
velvollisuus ylipäätään vannoa tuomarinvala tai antaa tuomarinvakuutus
oli
näillä virkamiehillä ollut vain sikäli, kuin he ratkaisivat yksin tai
kollegiaalisessa
menettelyssä hallintolainkäyttöön kuuluvia asioita, ja niistä ajoista
oli
jo yli 20 vuotta. Ehkä käytäntö oli siitä huolimatta jatkunut, koska
asetusta
korjattiin hämäävästi vasta nyt tuomarinvalan poistumisen vuoksi. Tämän
toteamiseen ja kantelusta luopumiseen 12.5.2018 Luukkaisen johti
oikeusministeriön
vastaus 3.5.2018, joka kuitenkin oli turhan suppea.
Eduskunta
lähetti hallituksen esityksen perustuslakivaliokuntaan mietinnön
antamista varten. Lähetekeskustelussa 18.6.2018 ei käytetty puheenvuoroja.
Eikö
yksikään kansanedustaja ajatellut, että hän saattaisi joskus päästä
ministeriksi
ja että hänen olisi siksi syytä jo nyt perehtyä ehdotettuihin
ministerin
valan ja vakuutuksen kaavoihin sekä niitä myös tarvittaessa arvostella,
kuten
syytä olisi ollut?
Yhdistyksemme
antoi 6.9.2018 hallituksen esityksestä perustuslakivaliokunnalle
laajan oma-aloitteisen lausunnon mottonaan, että omantuntonsa tähden
allekirjoittanut
[yhdistyksen puheenjohtaja Luukkainen] olisi mahdollisena ministerinä
antamatta vakuutusta, jonka kaavassa sana ”omantuntoni” esiintyy
kaavan valmistelutavan vuoksi omituisesti neljästi. Valan kaava oli
muodostettu
liittämällä virkavalan ja kumotun tuomarinvalan kaavat peräkkäin vain
pienin muutoksin, ja vakuutuksen kaava oli sitten saatu muokkaamalla
valan
kaavaa. Vakuutuksen kaavasta oli tullut loukkaavalla tavalla syrjivä,
koska se
oli muodostettu aivan muuntavoitteisen valan kaavan ehdoin.
Lausuntomme
keskittyi muutoinkin valan ja vakuutuksen kaavojen ruotimiseen.
Kaavojen osiksi otettuja virkavalan ja -vakuutuksen kaavoja oli
mukailussa
noudatettu niin tarkasti, että niissä puhutaan perustuslaeista
monikossa
vuoden 1987 tilanteen mukaisesti ja halutaan vaatia ministerin toimivan
puolueettomasti
kuten virkamiehen (ja tuomarin), vaikka ministerit valitaan nimenomaan
puoluepoliittisin perustein ja heidän odotetaankin toimivan
puoluepoliittisesti.
Tuomarinvalan kaavasta tuleva (sinänsä väärin muodostettu)
ilmaisu ”niin totta kuin Jumala minua auttakoon” tarkoittaisi kirousta
”tai
muuten minut Piru periköön” valan tueksi. Mutta kuvitellaanko se väärin
rukoukseksi? Kaavasta on tullut vaivaannuttava, vanhahtavuudessaan
naurettavakin.
Mitä tarkoittaisi esimerkiksi ilmaisu ”totisena” vastineena ilmaisulle
”totisena tuomarina” vuodelta 1734? Totisena ministerinä?
Kaikkiaan
vakuutuksen kaava oli taantumista verrattuna luonnoksen vakuutuksen
kaavaan, joka sekin sisälsi naurettavuuksia ja alunperin myös
omistusliitteettömän
ja lausuntomme mukaan silloin vääristelylle alttiin ja loukkaavan
ilmaisun ”vakuutan kunnian ja omantunnon kautta”, jota edes korjattuna
ei ministerin vakuutuksen kaavaan tarvittaisi.
Lausunnossamme
teimme myös oman ehdotuksemme kelvolliseksi uudeksi
laiksi: Ehdotamme lisättäväksi
valtioneuvostosta annettuun lakiin (175/2003)
uusi 4 a § seuraavasti:
4 a §
Ministerin juhlallinen vakuutus
Ryhtyessään
tehtäväänsä valtioneuvoston jäsen antaa valtioneuvoston
yleisistunnossa
seuraavan juhlallisen vakuutuksen:
”Minä
N.N. vakuutan, että minä ministerinä noudatan perustuslakia ja
muita
lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti isänmaan ja yhteiskunnan jäsenten
parhaaksi turvaten tehtävässäni ihmisarvon loukkaamattomuuden sekä
yksilön
vapauden ja oikeudet.”
Tässä
vakuutuksen kaavassa ei ole kovin paljon omaperäistä, vaan se on
muodostettu
hallituksen esityksen luonnoksen vakuutuksen kaavan pohjalta. Toisaalta
juuri siksi se olisi myös helpommin hyväksyttävissä.
Yhdistyksemme
teki 12.9.2018 valiokunnalle kompromissiesityksen, jossa ei
puututtu
ehdotettuun valaan mutta vakuutuksen kaava korvattiin yllä
olevalla.
Luukkainen
teki 16.9.2018 kantelun oikeuskanslerille oikeudettomasta
Raamatun
käytöstä virkavala vannottaessa. Virkavalan kaavassa ei yksilöidä siinä
mainittua
Jumalaa muutoin kuin kaikkivaltiuden ja kaikkitietävyyden kautta,
joten kyse ei tarvitse olla Raamatussa tarkoitetusta Jumalasta.
Ongelma
on sama kuin joka yllä koski hallituksen esityksen luonnoksessa
ministerin valaa.
Esimerkkeinä kantelussa ovat ministerien vuosina 2017–2018 vannomat
virkavalat. Kantelun tavoitteena on luoda painetta virkavalasta
luopumiseksi,
jolloin ministerin valan säätäminen nähtäisiin virheeksi. Kantelun
käsittely on vielä kesken.
Valiokunta
ei ottanut kumpaakaan yhdistyksemme oma-aloitteista
lausuntoa
asian valmisteluasiakirjoiksi, saati kutsunut yhdistyksen edustajaa
kuultavaksi.
Luukkainen oli joka tapauksessa lähettänyt sähköpostiviestejä
valiokunnan
kaikille jäsenille ja varajäsenille, viimeiseksi 1.10.2018, ja
toimittanut
molemmat lausuntomme suoraan heillekin.
Perustuslakivaliokunta
päätti 27.9.2018 asiantuntijakuulemisen ja aloitti
valmistavan
keskustelun. Mutta valiokunta ei enää sote-kiireiltään ehtinyt eikä ehkä halunnutkaan palata kehnoon asiaan,
joka vaalikauden viimeisen täysistunnon 19.3.2019 päätyttyä raukesi.
Eduskunta
tiedotti raukeamisista kirjelmällään vaalien jälkeen
16.4.2019, jolloin
myös perustuslakivaliokunnalle asiasta (HE 84/2018 vp) annetut
asiantuntijalausunnot
tulivat julkisiksi. Hallituksen esityksen valmistelleen valtioneuvoston
kanslian edustajien lisäksi valiokunta kuuli oikeuskansleria,
oikeusministeriön
edustajaa ja neljää valtiosääntöprofessoria. Näistä kuudesta viisi
piti perustelluimpana yksinomaista ministerin vakuutusta. Kaksi
huomautti
ehdotetun valan kaavan olevan yhdenvertaisuudesta säätävän perustuslain
6 §:n vastainen sen syrjiessä muita kuin
evankelis-luterilaisia. Tälle
olisi tarvittu
hyväksyttävät ja oikeasuhtaiset perusteet, mutta mitään ei hallituksen
esityksessä ollut. Jos takana oli halu välttää ev.-luterilaisten
joutuminen
osallistumaan
valaa yhdessä lausuttaessa uskonnon harjoittamiseen ties minkä
muiden (järjestäytyneiden tai yksityis)uskontojen tunnustajien kanssa,
mitä
mahdollisuutta lausuntomme esityksen luonnoksesta korosti, niin sitä ei
olisi
tietenkään voinut esitykseen perusteeksi kirjata.
Valiokunnalle
asia kävi arvatenkin hankalaksi kuulemisten jälkeen.
Olisi tarvittu
uusi tai täydentävä hallituksen esitys, jossa olisi palattu aiempaan,
vähemmän
syrjivään valan kaavaan, mutta siihen ei ollut aikaa. (Yksi
asiantuntija
ei pitänyt valan vannomista uskonnon harjoittamisena vaan vain sen
tunnustamisena, mikä olisi saattanut vaikuttaa mahdolliseen uuteen
hallituksen
esitykseen niin, että siinä ei enää olisi ollut yllä mainittua
myönnytystä
yhdistyksellemme ministerin vapaudesta päättää, osallistuuko hän ja
mihin kohtaan juhlallista seremoniaa.) Näin asia onneksi raukesi, ja
yhdistyksellämme
saattoi äskeisen valossa olla siihen (merkittäväkin) osuutensa!
c2) Kehitys kevään 2019
eduskuntavaalien jälkeen. Toivottavasti mikään
vaalien jälkeinen hallitus ei enää yritä ajaa ministerille valaa vaan
keskittyy
pohtimaan hyvää kaavaa ministerin vakuutukselle. Toki kaava kannattaisi
tilata
runoilijalta.
Luukkainen
kanteli 10.6.2019 oikeuskanslerille ”lakikirjan” käytöstä
ministerien vakuutuksissa. Antti Rinteen hallituksen tultua nimitetyksi
valtioneuvoston yleisistunnossa 6.6.2019 ensin esilukijasta katsoen
vasemmalla
kuusi ministeriä yhdessä vannoi virkavalan ja antoi tuomarinvakuutuksen
suomeksi ja sitten yksi ruotsiksi; esilukija pyysi heitä ensin
asettamaan kaksi
sormea (avatulle) Raamatulle ja sitten kaksi sormea (sen viereiselle,
avatulle)
"lakikirjalle". Tämän jälkeen esilukijasta katsoen oikealla kolme
ministeriä
antoi yhdessä virka- ja tuomarinvakuutukset suomeksi ja sitten yksi
ruotsiksi.
Esilukija pyysi virka- ja tuomarinvakuutukset suomeksi antavia vain
asettumaan
lakikirjan ääreen (he kuitenkin asettivat omatoimisesti kaksi sormeaan
lakikirjalle turhaan mallia pöydän vastapuolelta otettuaan) mutta ne
ruotsiksi
antavaa asettamaan kaksi sormea lakikirjalle (ottikohan esilukija vain
väärän
mallin noiden kolmen väärän mallin seuraamisesta?). Ainakin
jälkimmäinen ”lakikirja”, mutta varmaan edellinenkin, oli
valtioneuvoston verkkosivun
videotallenteesta ennen kirjan avaamista nähtynä Suomen Laki I
(kustantaja
Alma Talent Oy), ei siis esimerkiksi Otavan lakikirja
(1998), joka
Luukkaisella itsellään on, mutta ei myöskään aikoinaan jokaiseen
kotitalouteen
jaettu eduskunnan kanslian julkaisema vihkonen Suomen perustuslaki
(2000).
Kantelun
mukaan mikään laki tai asetus ei ole koskaan säätänyt minkään
”lakikirjan” käytöstä virka- tai tuomarinvakuutus annettaessa ja jopa
sormien asettamisesta sille, saati yksilöinyt käytettävää lakikirjaa.
Ministerien tapauksessa kyseistä lakikirjakäytäntöä ei ilmeisesti ole
tuota
ennen harjoitettu kuin korkeintaan 12.2.2018 yhden ministerin vannoessa
virkavalan ja antaessa tuomarinvakuutuksen (tilaisuudesta ei kuitenkaan
ole
videotallennetta). Lakikirja pöydällä ja sormet lakikirjalla on
huonosti
harkittu ja lakeihin perustumattomana virheellinen käytäntö, joka on
keksitty
vain puolustamaan ministerille uskonnollista virkavalaa ja sen
vannomista
lakeihin perustumattomuuden tähden virheellisesti Raamatun äärellä ja
jopa
kaksi sormea sillä.
Sekä
16.9.2018 tehtyä että tätä kantelua käsittelee esittelijäneuvos Maija
Salo. Edelliseen kanteluun oli tullut VNK:lta lausunto 29.11.2018;
jälkimmäiseenkin oli VNK:lta jo pyydetty lausunto. Yhdistetäänköhän
kantelut?
d) Yhdistyksen
kannanotot
d1) Jehovan todistajien
vapautuslaki kumottiin 1.4.2019. Eduskunta
hyväksyi 27.2.2019 hallituksen esityksen (HE 139/2018 vp) muutettuna
perustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti siten, että laista
poistettiin
kolmen kuukauden siirtymäaika, jonka kuluessa vapautusta olisi voinut
hakea
tarvitsematta odottaa kaikkia lykkäyksiä. Epäyhdenvertaisuus lakkasi
siis
heti. Yhdistyksemme oli antanut 9.10.2018 hallituksen esityksestä
puolustusvaliokunnalle lausunnon, jossa viittasimme esityksen
luonnoksesta
28.7.2018 antamaamme lausuntoon, jossa kannatimme perustellen
alkuperäistä
siirtymäsäännöstä. Molemmat lausuntomme myös korostivat, että yhteiset
sotilaspappien oppitunnit ovat uusi mahdollinen aihe
totaalikieltäytymiselle.
d2) Lukion opetussuunnitelman
perusteiden luonnos. Vuonna 2018
hyväksytty lukiolaki ja vuonna 2018 annettu valtioneuvoston asetus
lukiokoulutuksesta tulivat voimaan 1.8.2019. Opetussuunnitelman
perusteet
oli uudistettava. Opetushallitus julkisti 14.3.2019 luonnokset Lukion
opetussuunnitelman perusteiksi 2019 (Nuorille tarkoitetun
lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet) ja Aikuisten
lukiokoulutuksen
opetussuunnitelman perusteiksi 2019. Opetushallitus järjesti
15.3.-11.4.2019
avoimen verkkokyselyn luonnoksista. Luukkainen vastasi yhdistyksemme
puolesta
7.4.2019. Vastaus huomautti perusteiden monen yleisen hyvän tavoitteen
yhteydessä, että tavoite jää toteutumatta nuorta loukkaavan kirkon
pakkojäsenyyden ja tieteen todellisuuskäsityksen vastaisen
uskonnonopetuksen
tähden. Filosofia sai hyväksyviä sanoja osakseen.
Elämänkatsomustiedosta
vastaus totesi, että oppiaineen opetussuunnitelman perusteet on
kauttaaltaan
uusittu eri opintojen nimineen ja järjestyksineen, jolloin on myös
muutettu
jako pakollisiin opintoihin ja valtakunnallisesti valinnaisiin
opintoihin,
ja että muutosten oikeutusta on vaikeata arvioida itse. Luukkainen
korosti,
että oppiaineen tehtävässä elämänkatsomuksen määritelmä yksilön
käsityksenä
maailmasta ja omasta paikastaan siinä sulkee pois sen, että uskonnoille
annettaisiin oppiaineessa vaikuttamismahdollisuus. Mutta esimerkiksi
sana ”katsomus” esiintyy nyt vasta neljännen moduulin otsikossa
ensimmäisen sijasta,
ja on hiukan huolestuttavaa, että uskontokritiikki esiintyy edelleenkin
vasta
viidennen moduulin tavoitteissa ja keskeisissä sisällöissä.
Molemmat
opetussuunnitelman perusteet hyväksyttiin 7.11.2019, ja niiden
voimassaolo alkaa 1.8.2021.
d3) Luukkaisen kirje
opetusministerille viidessä uskonnonvapausasiassa.
Luukkainen lähetti 24.9.2019 opetusministeri Li Anderssonille kirjeen,
jota on
jo tarkasteltu kohdissa a3) ja b3). Opetusministerin erityisavustaja
Mika
Parkkari vastasi 7.10.2019 perehtyvänsä kirjeeseen syksyn aikana.
Luukkainen
muistutteli tästä Parkkaria 5.12.2019 ja 17.12.2019. Kirjeeseen
tarjoutui
tilaisuus, kun ministeri Andersson oli kertonut 10.9.2019, että hänen
ministeriönsä selvittää alkaneella hallituskaudella
elämänkatsomustiedon
avaamista kaikille koululaisille. Kirjeen ensimmäinen kohta totesi,
että
yhdistyksemme ei ole muutoksen kannalla, sillä hanke voi vaarantaa
oppiaineen
uskontoihin nojaamattomuuden ja jopa johtaa sen korvaamiseen
uskontotiedolla.
Kirjeen toisen kohdan mukaan yhdistyksemme pitää perustavampana ja
perustellumpana uskonnonvapauslain muuttamista jo muutoinkin sallimaan
12
vuotta täyttäneen lapsen erota uskonnollisesta yhdyskunnasta (tai
sellaiseen
liittyä) omalla päätöksellään ja perusopetuslain muuttamista niin, että
uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle 12 vuotta täyttäneelle
oppilaalle
opetetaan elämänkatsomustietoa ellei hän itse ilmoittaudu enemmistön
uskonnonopetukseen. Kolmas kohta huomautti, että uskonnonvapauslakia
tuskin
voidaan muuttaa sallimaan rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan
ilmoittaa,
että jokin tietty koulussa annettava uskonnonopetus on tämän
yhdyskunnan
jäsenille oman uskonnon opetusta, johon on osallistuttava ellei
osallistu
enemmistön uskonnonopetukseen. Luukkainen sopi tapaamisesta Parkkarin
kanssa
8.1.2020.
d4) Toiminta uskontotietoa ja
katsomusaineiden yhteisopetusta vastaan.
Kaikenlainen kaikille pakollinen yhteinen katsomuskasvatus tai -opetus
niin
varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa, perusopetuksessa kuin lukiossa on
jo tai
olisi vastaisuudessa uskontoista ja siis uskonnonopetusta. Samasta on
kysymys
uskonnon eri oppimäärien ja elämänkatsomustiedon yhteisopetuksesta
missä
laajuudessa tahansa. Kaikki sellainen uskonnonopetus uskontotietona
loukkaisi
ja loukkaa ateistien (sekä monesti myös vähemmistöuskontoihin
kuuluvien)
perus- ja ihmisoikeuksia. Yhdistyksemme vastustaa ehdottomasti
tällaista
uskontotieto-oppiainetta. Unohtaa ei sovi myöskään yhteisiä
sotilaspappien
oppitunteja puolustusvoimissa.
Yhdistyksen
toiminta asiassa jäi kuitenkin yllä käsiteltyihin kannanottoihin
sekä Luukkaisen kommentteihin Helsingin Sanomien
verkkosivuilla.
Kimmo
Sundströmin kirjoitussarja
vaihtoehtoisista hautausmaista
Kimmo
Sundström jatkoi yhdistyksen kotisivun Uutiset ja artikkelit
-osastossa
vaihtoehtoisia hautausmaita koskevaa artikkelisarjaansa. Seuraava on
hänen laatimansa tämän sarjan esittely, joka on päivitetty vuoden 2019
osalta.
i) Tutkimuskohde.
Hautausmaakirjoitukset pohjautuvat kirjoittajan
selvitykseen Vaihtoehtoiset
hautausmaat Suomessa (2007). Tässä
vaihtoehtoisilla hautausmailla tarkoitetaan kaikkia muita kuin Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon
hautausmaita. Toistaiseksi kirjoituksissa on käsitelty vasta osaa
tutkimuskohteesta, yksityisiä hautausmaita ja neljää
laitoshautausmaata. Näiden omistajina ja ylläpitäjinä toimivat ainakin
valtio, kunnat, osakaskunnat, aatteelliset yhdistykset, uskonnolliset
yhdyskunnat, uskonnollisten yhdyskuntien seurakunnat, säätiöt,
osakeyhtiöt ja yksityishenkilöt.
Kirjoituksissa
kerrotaan hautausmaiden sijainnista, syntysyistä ja
-ajasta,
kiinteistötiedoista, rakennuksista ja varustuksista, toiminnan
laajuudesta, sen
organisoinnista ja rahoituksesta, ylläpitäjästä ja toimivista
yksityishenkilöistä, haudoista ja hautamuistomerkeistä sekä muustakin
aiheeseen
liittyvästä.
ii) Lähteet.
Lähteinä käytetään opetusministeriön ja
lääninhallitusten arkistoja
(Kansallisarkisto eri maakunnallisine toimipisteineen), ylläpitäjien
omia arkistoja,
Maanmittauslaitoksen ja kaupunkien karttoja,
kiinteistötietojärjestelmän
(kiinteistö-, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri) tietoja,
kirjallisuutta,
lehtiartikkeleita, haastatteluja ja muita lähteitä. Kohteissa käydään
paikan
päällä maasto- ynnä muiden tietojen sekä ajantasaisten valokuvien
hankkimiseksi.
iii) Matkat. Tähän
mennessä tutkimuskohteita on ollut koko maassa
Ahvenanmaata
lukuun ottamatta. Matkat — tuhansia kilometrejä — on tehty
lentokoneella,
junalla, linja-, henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla, taksilla,
saaristolaivalla, raitiovaunulla, peukalokyydillä sekä
kävelemällä.
iv) Sarja.
Yksityisiä hautausmaita ei ole tässä laajuudessa
järjestelmällisesti
aikaisemmin tutkittu. Ei opetus- ja kulttuuriministeriöllä, ei
aluehallintovirastoilla, ei
Maanmittauslaitoksella eikä kenelläkään muullakaan ole tietoa, kuinka
paljon
yksityisiä hautausmaita on, missä ne sijaitsevat ja kenen omistamia tai
ylläpitämiä ne ovat.
Sarjassa
on toistaiseksi julkaistu 96 artikkelia seuraavasti (vuosi/lukumäärä):
2007/1, 2012/17, 2013/21, 2014/11, 2015/15, 2016/16, 2017/10 ja 2019/5.
Vuonna
2018 ei ilmestynyt uusia kirjoituksia, mutta aiempia päivitettiin.
Artikkeleista kuusi kertoo toteutumatta jääneistä hautausmaahankkeista.
Enon
metsähautausmaasta on kirjoitettu kaksi artikkelia. Kaikki ateistien ja
vapaa-ajattelijain hautausmaat on käsitelty. Sarja jatkuu vuonna 2020,
jos
uusia kohteita vielä löytyy. Vuoroaan odottavat esittelyiden laatiminen
lopuistakin laitosten hautausmaista, yleisistä tuhkanripottelualueista
vesistöissä sekä vainajien hyvästelyhuoneista sairaaloissa.
v) Vuosina 2007 ja 2012–2019
ilmestyneet hautausmaakirjoitukset.
Kirjoitukset julkaisujärjestyksessä:
Ateistien
hautausmaa Lepomäki
Siikaisissa (31.1.2007)
Marttakummun hautausmaa Kittilässä (5.9.2012)
Väinölän hautausmaa Siikajoella (25.9.2012)
Piehingin hautausmaa Raahessa (26.9.2012)
Rahjan hautausmaa Kalajoella (27.9.2012)
Kauhajoen Rauhanmaa (3.10.2012)
Poronkankaan hautausmaa Jurvassa (4.10.2012)
Kurikan Vapaaseurakunnan ja Kurikan Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Kurikassa (5.10.2012)
Laihian vapaahautausmaa (15.10.2012)
Isonkyrön vapaahautausmaa (16.10.2012)
Ristinummen hautausmaa Marttilassa (29.10.2012)
Varmon hautausmaa Kesälahdella (27.11.2012)
Vallan nummen hautausmaa Humppilassa (30.11.2012)
Karinaisten Rauhamaa (2.12.2012)
Merikarvian Rauhanmaa (4.12.2012)
Merikarvian Lepomaa (5.12.2012)
Jämsän helluntaiseurakunnan hautausmaa Jämsässä (18.12.2012)
Kuusankosken Lepola (27.12.2012)
Forssan Rauhanmaa (11.5.2013)
Karkkilan Lepola (17.5.2013)
Kotkan Vapaa-ajattelijain hautausmaa (24.5.2013)
Kullervon aluehautausmaa Vaasassa (4.6.2013)
Santalan hautausmaa Hangossa (7.6.2013)
Käpylän hautausmaa Suonenjoella (11.6.2013)
Joensuun Rauhanmaa (20.6.2013)
Kajaanin Tuonenviita (27.6.2013)
Vapaitten kristittyjen hautausmaa Lapualla (4.7.2013)
Seinäjoen vapaaseurakunnan ja Seinäjoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Seinäjoella (10.7.2013)
Lavian ja Suodenniemen Helluntailähetyksen hautausmaa Laviassa
(24.7.2013)
Lauttakankaan hautausmaa Jämijärvellä (1.8.2013)
Villalan metodistihautausmaa Lappeenrannassa (9.8.2013)
Keltnummen hautausmaa Eurassa (5.9.2013)
Kihniön Vapaaseurakunnan hautausmaa Kihniössä (11.9.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Kuopiossa (27.9.2013)
Ilmajoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa Ilmajoella
(7.10.2013)
Honkajoen Rauhanmaa (25.10.2013)
Vapaa-ajattelijain hautausmaa Jyväskylässä (3.11.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Tervossa (19.11.2013)
Islamilainen hautausmaa Jyväskylässä (12.12.2013)
Katolinen hautausmaa Turussa (31.5.2014)
Kauhavan Lepomaa (3.6.2014)
Teuvan Rauhanmaa (13.6.2014)
Polvijärven
vapaahautausmaa (20.6.2014)
Helluntaiseurakunnan hautausmaa Pyhäjärvellä (13.7.2014)
Juutalainen hautausmaa Haminassa (28.7.2014)
Peltokankaan hautausmaa Paltamossa (8.8.2014)
Kotivaaran hautausmaa
Kolarissa (15.8.2014)
Luopioisten Lepomaa (18.9.2014)
Juuan Lepola (7.10.2014)
Ristikankaan hautausmaa Kemissä (12.12.2014)
Halikon sairaalan hautausmaa Salossa (6.5.2015)
Forsbyn hautausmaa Pedersöressä (7.7.2015)
Pedersören Ebenhaeser (12.7.2015)
Kuorsalon hautausmaa Haminassa (20.7.2015)
Närpiön Solbacken (31.7.2015)
Oxkangarin hautausmaa Vöyrissä (14.8.2015)
Vassorin hautausmaa Mustasaaressa (22.8.2015)
Moikipään hautausmaa Korsnäsissä (27.8.2015)
Yttermarkin hautausmaa Närpiössä (3.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Aftonfrid
(6.9.2015)
Maalahden Aftonro (18.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Vilan (21.9.2015)
Sundomin hautausmaa Vaasassa (1.10.2015)
Närpiön Aftonvila (3.10.2015)
Korsnäsin kirkonkylän hautausmaa (15.11.2015)
Suomen Islam-seurakunnan Helsingin Tataarihautausmaa
(16.5.2016)
Helsingin juutalaisen seurakunnan Vanha juutalainen hautausmaa
(17.5.2016)
Helsingin juutalaisen seurakunnan Uusi juutalainen hautausmaa
(30.5.2016)
Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen Seurakunnan hautausmaa Helsingissä
(5.6.2016)
Taivallahden sotilashautausmaa Helsingissä (8.6.2016)
Gravgårdsföreningen Fridin hautausmaa Vöyrissä (14.6.2016)
Kaunissaaren hautausmaa Pyhtäällä (28.6.2016)
Köklot Gravplatsföreningin hautausmaahanke Koivulahdessa
(6.7.2016)
Högsåran hautausmaa Kemiönsaaressa (6.7.2016)
Kalle Sipilän hautausmaahanke Pohjois-Pirkkalassa (29.7.2016)
Siltasalmen hautausmaa Saarijärvellä (22.8.2016)
Pitkäniemen sairaalan hautausmaa Nokialla (31.8.2016)
Asarias Makkosen hautausmaahanke Tottijärvellä (11.9.2016)
Heinolan Vapaa-ajattelijain hautausmaahanke Heinolassa
(25.9.2016)
Hyrylän varuskunnan uusi ortodoksinen sotilashautausmaa Tuusulassa
(6.10.2016)
Åbergin hautausmaa Helsingissä (4.12.2016)
Fagervikin kartanon hautausmaa Inkoossa (9.5.2017)
Itäharjun kolerahautausmaa Turussa (20.6.2017)
Kärsämäen kunnallinen
hautausmaa Turussa (21.6.2017)
Vanhankylänmaan hautausmaa Kotkan
saaristossa (7.7.2017)
Honkanummen saksalainen sotilashautausmaa Vantaalla
(13.7.2017)
Norvajärven saksalainen sotilashautausmaa Rovaniemellä
(21.7.2017)
Nikkilän sairaalan hautausmaa Sipoossa (20.8.2017)
Kauniaisten kaupungin hautausmaa (26.9.2017)
Suomen Islam-seurakunnan Turun hautausmaa (29.10.2017)
Seilin hautausmaa Paraisilla (5.12.2017)
Turun juutalaisen seurakunnan hautausmaa Turussa (6.8.2019)
Orisbergin kartanon hautausmaa Isossakyrössä (22.8.2019)
Keravan Uurnahautausmaa Oy:n kamppailu Enon metsähautausmaan
perustamiseksi (26.9.2019)
Kitinojan hautausmaa Seinäjoella (12.11.2019)
Enon metsähautausmaa Joensuussa (17.11.2019)
Kimmo Sundströmin hanke ateistisen
esinekulttuurin eteen
Uusi toimintalohko on
esinekulttuuri, joka on siirtynyt yhdistyksemme tehtäväksi
Kimmo Sundströmin johdolla. Yhdistyksemme kehittää, vuokraa ja
myy ateistiseen esinekulttuuriin lukeutuvia tuotteita. Tietoja ja
valokuvia
näistä on yhdistyksen kotisivun osaston Palvelut ja
avustukset alaosastossa Hautapaikat ja
myyntituotteet.
Tuotteisiin
kuuluvat
*
tuhkauurnat;
* hautakiviin tai uskonnottomien hautausmaiden rakennuksiin ja
rakenteisiin kiinnitettävät liekkimaljat;
* liekkimaljan esittävät puuvaakunat;
* Noitaneito-patalaput;
* uskonnottomien hautajaiskukkakortit (2016);
* uskonnottomien (ajatuksellisesti) väliaikaiset (2018) ja pysyvät
hautamuistomerkit;
* merkkitikut uskonnottomien haudoille tai muihin tarkoituksiin
(2018);
* A-telineet esittelytoimintaa varten (2018). — Kun aamulla avaat
ateistikahvilasi tai -kirjakauppasi, kirjoita tähän liidulla päivän
parhaat tarjoukset ja aseta teline liikkeen edustalle :);
* banderollikepit (2019);
* puheenjohtajan nuijat (2019);
* äänestysuurnat (2019).
Valokuvia
ja lisätietoja yhdistyksemme kotisivun Uutiset ja artikkelit -osaston
artikkeleissa Ateistinen
esinekulttuuri kehittyy
(14.10.2018) ja Ateistien
esinekulttuuriin A-teline
(19.11.2018). Kaikki tuotteet kertovat uskonnottomasta esine-
ja tapakulttuurista. Tällaisia tuotteita ei toistaiseksi ole ollut
markkinoilla laajemmin ja tehdasvalmisteisina, sillä kulttuurin muutos
ja kasvu vie aikaa. Uusia tuotteita julkistetaan vuonna 2020.
Juhlapuhujien
tuki
Yhdistys
tuki kulukorvausten muodossa
Uskonnottomat juhlapuhujat ry:n jäseniä, pääkaupunkiseudulla toimivia
puhujia ja harkinnanvaraisesti muitakin, kuitenkin erityisesti
aloittelevia puhujia (1.1.2020 alkaen enintään 140 euroa/puhetapahtuma
ja enintään 1400
euroa
kalenterivuodessa/puhuja).
Jäsenmaksut
Jäsenmaksut
olivat A- eli aktiivijäseneksi hyväksytyltä 33 euroa ja K-
eli
kannattajajäseneltä 35 euroa. Yhdistys tilasi jäsenmaksuun sisältyvänä
Vapaa Ajattelija -lehden jäsenelle.
Talous
Yhdistyksen
taloudellinen tilanne oli tasapainoinen.
Tuloslaskelma vuodelta 2019 oli 738,27 euroa ylijäämäinen. Tase
31.12.2019 oli 2294,77 euroa. Yhdistyksen talous perustuu jäsenmaksujen
ohella
lahjoituksiin sekä ajoittain myös palkkatukeen.
|