(Hyväksytty
vuoden 2019 vuosikokouksessa 27.5.2019)
Hallinto ja kokoukset
Jouni
Luukkainen oli yhdistyksen puheenjohtaja ja taloudenhoitaja, Kimmo
Sundström varapuheenjohtaja ja Jari Hakkarainen hallituksen jäsen ja
sihteeri. Kalevi Korppi ja Hannu Töyri olivat toiminnantarkastajat
sekä Juhani Heino varatoiminnantarkastaja. Sundström oli
jäsenrekisterinhoitaja ja
juhlapuhujayhdyshenkilö. Hakkarainen hoiti Vapaa Ajattelija -lehden
jäsenetutilaukset.
Yhdistyksen
vuoden 2018 kevät- ja syyskokoukset pidettiin myöhästyneinä
peräkkäin samana päivänä 8.1.2019. Hallituksen kokouksia oli yksi
(22.11.).
Jäsenkirjeitä lähetettiin yksi (27.12.).
Vuoden
2018 syyskokous hyväksyi yhdistyksen sääntöjen muutoksen.
Yhdistyksen tarkoitusta koskevaan pykälään lisättiin kohta, jonka
mukaan yhdistys puolustaa itsenäistä elämänkatsomustietoa julkisen vallan kasvatuksessa
ja koulutuksessa kaikkea yhteistä uskonnollista kasvatusta ja opetusta
vastaan,
ja toinen kohta, jonka mukaan yhdistys tavoittelee tyystin maallista
valtiota. Kahdesta tilintarkastajasta siirryttiin yhteen
toiminnantarkastajaan.
Kevät-
ja syyskokoukset yhdistettiin tammi-helmikuussa pidettäväksi
vuosikokoukseksi. Säännöt
rekisteröitiin 4.3.2019.
Jäsenistö
Vuoden
lopussa A- eli aktiivijäseniä oli 4 (2) ja K- eli kannattajajäseniä 8
(10) eli
yhteensä 12 (14); suluissa vuotta aiemmat luvut.
Kotisivu ja yhteystiedot
Yhdistyksen
kotisivua www.ateistit.fi hoiti FM Janne Vainio. Sivuston luomisen
suurta aktiivisuutta kuvannee se, että Mitä uutta? -osastossa
on 103
päiväystä vuodelta 2018. Sivut ovat tunnettuja Vapaa-ajattelijain
liittoa koskevista kriittisistä kannoistaan, uutisistaan ja
artikkeleistaan.
Yhdistyksellä
on oma sähköpostiosoitteensa ateistit@ateistit.fi.
Yhdistyksellä
oli sähköisessä palvelussa seuraavat
yhteystiedot: Pääkaupunkiseudun ateistit ry (puheenjohtajan
puhelinnumero, yhdistyksen posti-, sähköposti- ja verkko-osoitteet).
Mielenosoitukset
Yhdistys
järjesti ma 12.2. klo 12.45–13.30 Senaatintorilla absurdin kahden
hengen mielenosoituksen ”Varsin erikoista!” uskonnollisesta
virkavalasta luopumiseksi ministeri Anne-Mari Virolaisen ensimmäisenä
(mutta ehkä ei viimeisenä) absurdisti vannoessa virkavalan ja antaessa
tuomarinvakuutuksen valtioneuvoston yleisistunnossa.
Julkaisutoimintaa
Luukkaisella
oli yksi painettu mielipidekirjoitus ja Matematiikkalehti Solmussa
sekulaareista, luonnon tarjoamista vuotuisjuhlista puhunut artikkeli
”Seikkailuja seisauksina ja tasauksina”. Luukkaisella oli 27 (+6)
kirjoitusta,
Sundströmillä 41 kirjoitusta ja yhdistykseen kuulumattomalla Raimo
Toivosella
kolme kirjoitusta yhdistyksen kotisivujen osastossa Uutiset ja
artikkelit. Luukkainen ja Sundström kirjoittivat kommentteja
sanomalehtien ja
Ylen verkkosivuille.
Puheenjohtaja Jouni Luukkaisen
pyrkimykset vaikuttaa uskonnonvapauslainsäädäntöön ja sen käytäntöihin
päättäjissä ja viranomaisissa
a) Oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetus: jäätynyt tilanne
a1) Yhdistyksemme lakiesitys. Luukkainen
teki 7.4.2017 yhdistyksen
nimissä opetus- ja kulttuuriministeriölle 40-sivuisen esityksen
oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetuksesta säätävän perusopetuslain 46
§:n
muuttamisesta
pykälän
yksikäsitteisen sovellettavuuden, yhdenvertaisuuden
ja uskonnonvapauden tähden (ja täydensi samana vuonna
esitystä
16.4., 24.4. sekä 18.8. yhteensä 15 sivulla). Oppivelvollisuusiän
ylittäneiden
perusopetuksen rakenne oli tarpeen uusia maahanmuuttajataustaisten
opiskelijoiden
suuren perusopetuksen tarpeen tähden, ja sitä varten pykälä tuli
uudistetussa muodossa voimaan 1.1.2018. Pykälän ensimmäisessä
virkkeessä
on lueteltu ne muut perusopetuslain säännökset, joita sovelletaan
oppivelvollisuusiän
ylittäneiden perusopetukseen. Mutta tämä luettelo on edelleen
alkuperäisessä,
20 vuotta vanhassa asussaan lukuunottamatta niitä muutoksia,
jotka oli välttämättä tehtävä pykälää nyt muutoin muutettaessa.
Kuitenkin
perusopetuslakiin (628/1998) on vuosien varrella tehty lukuisia
muutoksia
ja lisäyksiä ilman, että sovellettavien säännösten luetteloa olisi
vastaavasti
päivitetty, jolloin on tietysti epäselvää, mitä säännöksiä
kaikenkaikkiaan on
sovellettava. Esityksemme ehdotti yksityiskohtaisesti perustellen,
miten luettelo
tulisi saattaa ajan tasalle ja siis yksikäsitteisesti sovellettavaksi.
Tämä
uudistus olisi täten vain tekninen.
Mutta
esityksemme pyrkii myös sisällölliseen uudistukseen. Esitimme, että
alaikäinen oppivelvollisuusiän ylittänyt perusopetuksen opiskelija
käyttää itse
puhe- ja päätösvaltaa opinnoistaan huoltajan sijasta toisin kuin
nykyään ja toisin kuin on laita oppivelvollisten
perusopetuksessa. Sama itsenäinen päätösvalta
on jo opiskelijoilla lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa
koulutuksessa,
vaikka niissä opiskelijat yleensä aloittavat opiskelunsa vuotta
nuorempina.
Tämän esityksemme yhdenvertaisuustavoitteen perustelu vaati kaikkia
kolmea koulutusmuotoa koskevan lainsäädännön ja niille esitettyjen
perusteluiden
läpikäynnin.
Erityisesti
esityksemme tähtää siihen, että alaikäinen opiskelija saisi äskeisen
nojalla uskonnollisen asemansa puitteissa itse valita katsomusaineensa
(siis yhden pakollisen kurssin uskontoa/elämänkatsomustietoa). Sitenhän
on
asianlaita lukiossa.
Myös
esityksemme sisällölliset tavoitteet ovat toteutettavissa 46
§:n
ensimmäisessä
virkkeessä.
Vastauksessaan
14.7.2017 ministeriö torjui yhdistyksemme esityksen.
Yhdistyksemme
täydensi 19.1. lakiesitystään huomauttamalla, että Opetushallituksen
asiakirja Ohje
perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon
sekä esiopetuksen katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä
uskonnollisista
tilaisuuksista esi- ja perusopetuksessa (12.1.2018)
sisälsi johdannossaan
seuraavan esitystämme tukevan seikan: ”Oppivelvollisuusiän ylittäneiden
perusopetuksessa huoltajan sijasta valinnoista päättää eräin jäljempänä
mainituin poikkeuksin kuitenkin oppilas itse.” (Tuollaisia poikkeuksia
ei ollut.)
Kyseiset valinnat koskevat uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta,
oppilaitoksen juhlista poistumista uskonnollisten osien ajaksi tai
niistä
kokonaan pois jäämistä sekä uskonnollisiin tilaisuuksiin ja
toimituksiin osallistumista
tai osallistumattomuutta ja samalla mahdollisiin vaihtoehtoisiin
tilaisuuksiin osallistumista. Lisäsimme 24.1., että vastaava koski jo
ohjeiden
edellisiä versioita (16.9.2014 sekä 11.5.2016). Siis Opetushallitus oli
omalta
osaltaan jo toteuttanut päätavoitteemme, mitä Luukkainen ei vain
aiemmin
ollut muistanut.
Luukkainen
yritti edistää lakiesitystämme asiaan liittyvin kanteluin eduskunnan
oikeusasiamiehelle niin, että ministeriö joutuisi tarttumaan ainakin
teknisin perustein 46 §:ään, ja ainakin
aluksi onnistuikin siinä. Ks.
a2) alla.
a2) Luukkaisen kantelut
eduskunnan oikeusasiamiehelle aikuisten
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Luukkainen
kanteli
7.4.2017 eduskunnan oikeusasiamiehelle Opetushallitukseen kohdistuen
aikuisten
(oikeastaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden) perusopetuksen
opetussuunnitelman
perusteista. Oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetusta koskevan
perusopetuslain 46 §:n ensimmäisen virkkeen perusopetuslain
sovellettavien
säännösten luettelon päivittämättömyys oli johtanut Luukkaisen
huomaamiin ongelmiin sekä Opetushallituksen 4.5.2015 antamassa,
1.8.2016 käyttöön otetussa perusteasiakirjassa että
Opetushallituksen 6.2.2017 julkaisemassa
uuden perusteasiakirjan luonnoksessa. Ongelmien selvittämiseksi
luettelo olisi paras päivittää, ja sitä varten lakiesityksemme (ks.
yllä) oli
kantelun liitteenä.
Ongelmat
säilyivät Opetushallituksen 12.6.2017 antamassa, 1.1.2018 käyttöön
otetussa perusteasiakirjassa. Mutta oikea korjaus olisi päivittää 46
§
Opetushallituksen esittämän vallitsevan tulkinnan mukaiseksi.
Lopulta
monivaiheisen kantelutoiminnan jälkeen apulaisoikeusasiamies Jussi
Pajuoja siirsi 25.9.2017 kantelun opetus- ja kulttuuriministeriön
käsiteltäväksi.
Ministeriön oli ilmoitettava päätöksestään tai muista toimenpiteistään
asiassa oikeusasiamiehen kansliaan 29.12.2017 mennessä.
Ministeriö
antoi 14.12.2017 vastauksen, jossa se toisti yhdistyksemme
lakiesityksestä
14.7.2017 antamastaan vastauksesta, että lausuntokierroksella
hallituksen
esityksestä oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksesta säätävän
perusopetuslain 46 §:n muuttamisesta
(1.1.2018 alkaen) kantelijan
esittämiä
tulkintaongelmia ei ollut noussut esille. Lisäksi ministeriö esitti
arvelun,
että 46 §:n tulkinta ja käytänteet olivat
oppilaitoksissa ilmeisesti
muotoutuneet
siten tarkoituksenmukaisiksi, ettei käytännössä kantelussa viitattuja
ongelmia
ollut havaittu. Onneksi ministeriö itse käytännössä myönsi 46
§:n
päivittämättömyyden
aiheuttamat tulkintaongelmat, sillä se kertoi tarkistavansa
vuoden 2018 alussa voimaan tulevan 46 §:n
säännöksen lakiviittaukset
[eli
siis 46 §:n ensimmäisen virkkeen luettelon
niistä muista
perusopetuslain säännöksistä,
joita sovelletaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetukseen;
muihin lakeihin ei 46 § viittaa]. Vastaus
päättyy seuraavasti: Tarpeenmukaiset
säännösmuutosesitykset on tarkoitus antaa vuoden 2018 aikana ja
opetussuunnitelman
perusteita päivitetään säännösmuutosten mukaisesti.
Mutta
vaadittua hallituksen esitystä ei ollut edes luettelossa
syysistuntokaudella
2018 tai itse asiassa vaalikauden 2015–2019 lopulla eduskunnalle
annettavista
hallituksen esityksistä. Siksi Luukkainen tiedusteli 11.–13.9. asiaa
ministeriöltä, mutta turhaan, ja pyysi siksi 24.9. oikeusasiamiestä
tiedustelemaan
ministeriöltä, milloin ministeriön lupaama säännösmuutosesitys olisi
valmis. Mutta apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen pyynnöstä
esittelijäneuvos
Mikko Sarja ilmoitti 1.10., että oikeusasiamiehen kansliassa ei ollut
vireillä
mitään Luukkaisen kirjeeseen liittyvää asiaa, minkä vuoksi
ministeriöltä
ei katsottu aiheelliseksi ryhtyä erikseen tiedustelemaan Luukkaisen
tarkoittamaa
lainsäädäntöaikataulua. Luukkaiselta olisi siis tarvittu uusi kantelu,
mutta löysä aikatauluilmoitus ”on tarkoitus antaa vuoden 2018 aikana”
ei
antanut sille ainakaan välittömästi perustetta.
Täten
säädösmuutostilanne oli jäätynyt. Tarvittaisiin kuitenkin vain
yksinkertainen,
perimmältään pelkkä tekninen muutos.
Luukkainen
kanteli lopulta 5.11. oikeusasiamiehelle tästä ministeriön
lainsäädäntölupauksensa
laiminlyönnistä. Heti 6.11. annetun vastauksen mukaan
ministeriön arvio aikataulusta ei ole [kuitenkaan] sellainen sitova
lupaus, josta
poikkeaminen jo sinänsä merkitsisi, että asiassa olisi menetelty
oikeusasiamiehen
toimenpiteitä edellyttävällä tavalla.
b) Uskonnon ja
elämänkatsomustiedon keskinäinen valinnaisuus 18
vuotta täyttäneille lukion opiskelijoille
b1) Lainsäädännön yllättävä
tilanne.
Niin
1.1.1999 voimaan tulleen
nykyisen
lukiolain kuin 1.8.2019 voimaan tulevan uuden lukiolain uskonnon
ja elämänkatsomustiedon opetuksesta säätävän pykälän viimeisen momentin
mukaan opiskelijalle, joka
aloittaa lukiokoulutuksen 18 vuotta
täytettyään,
opetetaan hänen valintansa mukaisesti joko uskontoa tai
elämänkatsomustietoa.
Sananmukaisesti otettuna tässä kursivoitu ehto olisi ankara, sallimatta
päivänkään lukio-opintoja alle 18-vuotiaana. Mutta yhtäpitävästi
lukioasetuksen
ajan 1.1.1999 – 31.12.2017 voimassa olleen opintojen
aloittamisajankohdan
määritelmän antavan 15 §:n 2 momentin mukaan myös sellaisen
opiskelijan katsottiin aloittaneen opintonsa vasta 18 vuotta
täytettyään, joka
tosiasiallisesti oli aloittanut ne alle 18-vuotiaana mutta joka saman
tai
toisen koulutuksen järjestäjän opetuksessa jatkoi niitä 18 vuotta
täytettyään,
kunhan näistä opinnoista oli kulunut vähintään vuosi. Nyt kuitenkin
tämä lieventävä säännös kumottiin 1.1.2018 voimaan tullen
valtioneuvoston
26.1.2017 tekemällä lukioasetuksen muutoksella, mutta kyseessä oli
ilmeinen
erehdys. Muutos tehtiin perusteluna se, että erään 1.1.2017 voimaan
tulleen
lukiolain muutoksen tähden määritelmää ei enää siinä kohtaa lukiolakia
tarvittu eikä tarvittu eräässä toisessakaan, lukiokoulutuksen
rahoitusta koskevassa
laissa 1.1.2018 alkaen (molempien muutosten taustana hallituksen
esitys HE 206/2016 vp; tästä alempana), mutta tällöin ei huomattu, että
toisaalla, uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen osalta, sitä
olisi kuitenkin
edelleenkin tarvittu.
Erehdyksen
yhtenä korjauksena olisi paluu vanhaan käytäntöön, mutta
perustuslain
nojalla se vaatisi opintojen aloittamisajankohdan määritelmän
nostamisen asetuksen tasolta lain tasolle, yllä kursivoidun tekstin
tilalle.
Mutta tällöin määritelmä olisi perusteltava, mitä ei tehty
lukioasetusta säädettäessä
ja mikä nyt tuntuisikin vaikealta. Vuodet 1994–1998 aikuislukiossa
kaikille opiskelijoille, myös alle 18-vuotiaille, uskonto ja
elämänkatsomustieto
olivat keskenään valinnaisia, mutta lukiolaissa alle 18-vuotiailta tämä
vapaus
vietiin ja 18 vuotta täyttäneiltäkin opiskelijoilta ehtoa
ankaroitettiin pelkästä
ikäehdosta; lakiin otettiin kuitenkin aiemmin opintonsa aloittaneita
koskeva
siirtymäsäännös.
Korjauksena
voisi olla myös sananmukaisen tulkinnan omaksuminen, mutta sekin
vaatisi hallituksen esityksen aiemmin opintonsa aloittaneita
koskevasta
siirtymäsäännöksestä ja ankaran tulkinnan tähdentämisen ja perustelut
sille
— taas mahdottomia tehtäviä.
Kolmas,
yksinkertaisin ja perustelluin korjaustapa olisi ehdon
lukiokoulutuksen
18 vuotta täytettyään aloittamisesta korvaaminen ehdolla 18 vuoden iän
täyttämisestä. Tähän johduttaisiin huomaamalla, että vaatimuksella
opintojen
vähintään vuoden ajan keskeytyneenä olemisesta haluttiin tietysti pitää
opiskelijat mahdollisimman pitkään uskonnonopetuksessa, ja nyt tämä
vaatimus
on poistunut, olkoonkin, että pelkän huolimattomuuden tähden.
Itse
asiassa ankara sananmukainen tulkinta ja täysi valinnanvapaus ovat
keskenään
symmetrisiä vaihtoehtoja lukioasetuksen muutoksen jälkeen, ja
perusoikeusmyönteisyys
opiskelijaa kohtaan asettaa jälkimmäisen vaihtoehdon
etusijalle. Sen voi siis ajatella olevan vallitseva
laintulkinta.
Luukkainen
havaitsi tämän yhdistyksen verkkosivujen uutisissaan
Lukioasetukseen
seurauksiltaan arvaamaton muutos (31.1.2017) ja Elämänkatsomustieto
1.1.2018 alkaen 18-vuotiaan vapaasti valittavaksi
(31.12.2017).
b2) Luukkaisen yritykset
lukiolain korjaamiseksi. Ei ole selvää, että
yhdistyksemme kannattaisi toimia niin, että 18 vuotta täyttänyt
valtionkirkkoon
kuuluva lukion opiskelija, jolle kirkon jäsenyys on siis vapaaehtoinen,
saisi valita elämänkatsomustiedon uskonnon sijaan. Sellainenhan voisi
yllyttää
pakollisen uskontotiedon ajajia. Mutta kyseessä olisi toisaalta jo
vallitseva
lainsäädännön tulkinta, ja lukiolaki olisi joka tapauksessa
täsmennettävä.
Kyseessä olisi teknisluontoinen muutos, joka ei välttämättä edes kovin
suurta
opiskelijajoukkoa koskisi. Siksi Luukkainen tarttui toimeen.
Opetus-
ja kulttuuriministeriön tietoon asian oli mennyt jo kohdassa
a1)
tarkastellussa yhdistyksemme lakiesityksessä.
Opetus-
ja kulttuuriministeriön lausuntopyyntöön 24.1. luonnoksesta
hallituksen
esitykseksi lukiolaiksi yhdistyksemme antoi heti 25.1. oma-aloitteisen
lausunnon, jossa asiasta kerrottiin. Muissa 225 lausunnossa asiaa ei
ollut huomattu.
Vielä lausuntoajan päättymisen jälkeen täydensimme lausuntoamme
21.3. ja 22.3., jotta lukiolakiin jääneen epäselvän kohdan
täsmentämisen tarve
olisi tullut vielä paremmin esille. Mutta hallituksen esitykseen (HE
41/2018
vp) sillä ei ollut vaikutusta.
Yhdistyksemme
antoi 19.4. eduskunnan sivistysvaliokunnalle hallituksen
esityksestä
laajan oma-aloitteisen lausunnon ja täydensi sitä 19.5. tiiviimmällä
esityksellä ja havainnollistavalla kuvalla. Luukkainen pyysi turhaan
tulla
kuulluksi asiantuntijana. Sivistysvaliokunnan 1.6. valmistunut mietintö
ei
asiaan puuttunut, kuten ei myöskään eduskunnan täysistunto lukiolain
hyväksyessään.
Luukkainen
teki heti 1.6. oikeuskanslerille
seikkaperäisen kantelun
lukioasetuksen
15 §:n 2 momentin kumoamisen esittelystä
valtioneuvoston
yleisistunnossa
26.1.2017 tavoitteenaan saada virallinen, rehellinen myöntö sille,
että se oli tehty virheellisin perustein ja että se olisi pitänyt
jättää tekemättä.
Toisena tavoitteenaan hänellä oli sitten saada virhe korjatuksi eli
lukiolain
säännös uskonnon ja elämänkatsomustiedon osittaisesta valinnaisuudesta
täsmennetyksi viimeistään uudessa lukiolaissa, mutta jo
voimassaolevassakin
lukiolaissa, mieluimmin juuri yllä kuvatulla perustelluimmalla eli
täyden
valinnanvapauden antavalla tavalla.
Mutta
oikeuskansleri Tuomas Pöystin 22.8. antama vastaus tuotti
Luukkaiselle
syvän pettymyksen. Asiassa ei muka ollut tullut esille sellaista
seikkaa,
johon oikeuskanslerilla olisi oikeudellinen peruste puuttua, joten
kantelu ei
ollut johtanut toimenpiteisiin. Edes selvitys- ja lausuntopyyntöä
opetus- ja
kulttuuriministeriölle (tai tuossa vaiheessa vielä esittelijänä
toimineelle ministeriön
virkamiehelle) ei ollut tehty.
Selvästikään
kanteluasian esitellyt vanhempi oikeuskanslerinsihteeri
Minna
Ruuskanen ei ollut kantelua ymmärtänyt, vaikka yksinkertaisesta asiasta
on
kyse. Siksi Luukkainen teki viidellä kirjoituksellaan 28.8.–1.9.
oikeuskanslerille
uuden kantelun asiasta.
Luukkainen
kanteli 30.8. (täydennys 1.9.) eduskunnan oikeusasiamiehelle
siitä,
että Opetushallituksen 12.1. antama ohje uskonnon ja
elämänkatsomustiedon
opetuksen järjestämisestä lukiossa vaikeni lukioasetuksen 15
§:n 2
momentin
kumoamisen seurauksista. Kantelun mukaan Opetushallituksen tulisi
oikeusasiamiehen tuella opetus- ja kulttuuriministeriön, eduskunnan
sivistysvaliokunnan
ja oikeuskanslerin ohitettua asian suositella lukiolakiin tulleen
epäselvyyden tähden, että 18 vuotta täyttäneelle opiskelijalle
opetetaan hänen
valintansa mukaisesti joko uskontoa tai elämänkatsomustietoa. Mutta
11.9. annettu vastaus kanteluun torjui asian käsittelyn ainakin
toistaiseksi
vedoten siihen, että asia oli uudelleen vireillä
oikeuskanslerinvirastossa.
Luukkainen oli ajatellut, että kantelut olisivat olleet riittävän
kaukana toisistaan
ja että olisi ollut hyvä saada toinen, tervejärkisempi taho katsomaan
kysymystä.
Oikeuskansleri
vastasi 5.10., että uudesta kantelusta ei ollut käynyt
ilmi sellaisia
seikkoja, että asiassa olisi myöskään sen perusteella syntynyt
perusteltu
epäily siitä, että opetus- ja kulttuuriministeriö olisi toiminut
asiassa lainvastaisesti,
mistä syystä kantelu ei ollut johtanut hänen
toimenpiteisiinsä.
Tyytymättömänä
vastaukseen ja huomattuaan, että esittelyssä 26.1.2017
oli
virheellisesti unohdettu ottaa huomioon myös 1.1.2017 voimaan tullut
lukiolain
siirtymäsäännös taito- ja taideaineiden sekä terveystiedon opetuksen
pakollisuudesta vuoden 2016 loppuun mennessä alle 18-vuotiaana
opiskelunsa aloittaneille opiskelijoille (nimittäin myös aikuisille
säädetyn
oppimäärän
mukaan opiskeltaessa, jolloin ne ovat muutoin vapaaehtoisia 1.1.2017
alkaen
hallituksen esityksen 206/2016 vp tavoitteen mukaisesti), Luukkainen
kanteli
31.10. oikeuskanslerille valtioneuvoston asetusten 45–46/2017
esittelystä. Pikemminkin
johdannoksi kuin jatkoksi kanteluunsa hän perustellen pyysi 2.11.
oikeuskansleria vaihtamaan kanteluasian esittelijän. Vielä 8.11. hän
täydensi
kanteluaan. Esittelijää ei vaihdettu.
Oikeuskansleri
vastasi 25.1.2019: ”Uusista kirjoituksistanne ei ole
ilmennyt
sellaista seikkaa, että asiassa olisi myöskään niiden peruste[e]lla
perusteltua
syytä epäillä opetus- ja kulttuuriministeriön toimineen asiassa lain
tai virkavelvollisuuksien
vastaisesti. Tästä syystä kantelunne eivät ole johtaneet
toimenpiteisiini.
Mahdollisiin [Mahdolliset] uudet, samaa asiaa koskevat kirjoituksenne
tullaan arkistoimaan niihin erikseen vastaamatta, ellei niistä ilmene
uutta, asiaan oikeudellisesti vaikuttavaa seikkaa.”
Luukkaisen
ei tämän tähden kannata kannella oikeuskanslerille neljättä
kertaa
tästä samasta aiheesta, jossa ministeriön huolimattomuus johti lain
tulkinnan
muuttumiseen epämääräisellä ja perustuslain vastaisella
tavalla.
Luukkainen
kanteli 7.3.2019 uudestaan eduskunnan oikeusasiamiehelle
Opetushallituksen
ohjeista päivittämällä yllä mainitun aiemman kantelunsa. Mutta
16.4.2019 annetun vastauksen mukaan tämä ei johtanut
apulaisoikeusasiamiehen
toimenpiteisiin.
c) Valat ja vakuutukset
Todistajan
valasta luovuttiin 1.1.2016 ja tuomarin
valasta 1.1.2017. Yhdistyksen
tavoitteena on, että myös virkavalasta luovutaan eikä luoda uutta
uskonnollista ministerin valaa.
Kolme
ministeriä vannoi virkavalan ohella tuomarinvalan vielä 5.5.2017 ja
neljäs ministeri 10.7.2017. Kummastakin tapahtumasta Luukkainen kanteli
tuoreeltaan oikeuskanslerille kohteinaan valtioneuvoston
kanslia.
Apulaisoikeuskansleri
Kimmo Hakosen päätöksen 11.7.2017 mukaan asiaan
ei ollut syytä puuttua laillisuusvalvonnassa jälkikäteen, mutta olisi
kuitenkin
oikeudellisesti paremmin perusteltua, että jatkossa uudet ministerit
antaisivat
tuomarinvakuutuksen. Apulaisoikeuskansleri esitti, että valtioneuvoston
kanslia selvittäisi yhteistyössä oikeusministeriön ja
valtiovarainministeriön
kanssa, miten valtioneuvoston jäseniä koskevia säännöksiä tulisi
muuttaa.
Hän pyysi valtioneuvoston kansliaa ilmoittamaan viimeistään 30.11.2017,
mihin
toimenpiteisiin hänen esityksensä johdosta on ryhdytty.
Valtioneuvoston
kanslian lausunnossa 12.6.2017 apulaisoikeuskanslerille sanottiin,
että olisi varsin erikoista, jos ministeri vannoisi tilaisuudessa
virkavalan
ja antaisi sen perään tuomarinvakuutuksen. Luukkainen oli kanteluissaan
korostanut, että juuri siksi ministerien pitäisi lakien puitteissa
pysyäkseen
antaa sekä virkavakuutus että tuomarinvakuutus, jolloin ministerien
vakaumuksen
arvuuttelusta pääsemiseksi virkavala olisi poistettava kaikilta. Mutta
kuitenkin 12.2.2018 uusi ministeri menetteli tuolla absurdilla tavalla.
Valtioneuvoston
kanslia ilmoitti 21.11.2017 apulaisoikeuskanslerille, että se
oli ryhtynyt valmistelemaan säädösmuutosta, jolla korvataan
valtioneuvoston
jäsenten asetukseen perustuva velvollisuus vannoa virka- ja
tuomarinvala tai
antaa vastaavat vakuutukset. Sitten 13.12.2017 asiassa ilmestyi VNK:n
säädösvalmisteluhanke
valtioneuvostolain muuttamiseksi. Luukkainen ymmärsi
sen tyhmästi niin, että ministerille säilyy virkavala. Mutta, kuten
myöhemmin
ilmeni, VNK olikin jo alunperin päättänyt pyrkiä kokonaan uuden
ministerin
valan ja vakuutuksen luomiseen.
Valtioneuvoston
kanslia esitti 19.3. lausuntopyynnön luonnoksesta hallituksen
esitykseksi laiksi valtioneuvostosta annetun lain muuttamisesta —
ministerin
juhlallinen vala ja vakuutus. Yhdistyksemme antoi 4.4. asiassa laajan
oma-aloitteisen lausunnon, jossa vastustimme ehdotettua uutta
uskonnollista
valaa ja vaadimme vakuutuksen kaavan yksinkertaistettavaksi.
Lausuntomme
hankalat huomautukset johtivat muutoksiin hallituksen esityksessä (HE
84/2018 vp) mutta valitettavasti ei kuitenkaan luopumiseen valan
ehdottamisesta.
Lausuntomme
totesi, että koska perustuslain 11 §:n
nojalla kukaan ei ole
velvollinen
osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen ja
koska luonnoksessa korostetaan valan vannomisen olevan uskonnon
harjoittamista,
niin ministerin on voitava olla kuuntelematta toisen ministerin valan
vannomista. Lisäksi lausuntomme totesi valan kaavan ehdoin muodostetun
vakuutuksen kaavan olevan niin kehnon, että ministerin pitäisi siitäkin
syystä
olla valaa kuuntelematta sekä uuden ministerin myös pidättyä
vakuutuksen
antamisesta esteettisten syiden tähden. Tästä ei pitäisi seurata
ongelmia,
koska luonnoksen mukaan ministerin vala ja vakuutus eivät luo
velvollisuuksia
eivätkä oikeuksia. Hallituksen esitys otti lausuntomme huomioon
seuraavasti:
”Valtioneuvoston yleisistunnon käytännön järjestelyillä voidaan myös
toteuttaa todellinen ja aito valinnan vapaus sen suhteen, osallistuuko
ministeri
ja mihin kohtaan juhlallista seremoniaa.” Mahdolliset poisjäämiset toki
latistaisivat tavoiteltua juhlallisuutta.
Luonnoksen
valassa olisi vannottu kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän, mutta
muutoin yksilöimättömän Jumalan edessä. Luonnoksessa sanottiinkin
esitetyn
valan kaavan soveltuvan käytettäväksi myös muille uskontokunnille kuin
kristinuskolle. Lausuntomme ehdotti, että valan kaavan uskonnollisuus
pelkistettäisiin
muotoon ”vannon N.N.:n edessä” tällöin sallien myös vannomisen
vetoamisen kohteen N.N. monikollisuuden. Lausuntomme totesi, että
Raamattua ei voisi silloin käyttää edes valtakirkon jäsenten osalta,
koska Raamatun
tarjoaminen valan vannovalle ministerille olisi testi sen
selvittämiseksi,
uskooko ministeri kirkon opettamaan jumalaan vaiko muunlaiseen
jumalaan,
eikä niin voisi toimia, ellei siitä säädettäisi suoraan laissa.
Lausuntomme totesi
myös, että valaa yhteen ääneen lausuttaessa ei kaikenkaikkiaan
tiedettäisi,
mitä eri uskontoja siinä samalla kertaa harjoitettaisiin, ja että se
taas
voisi olla joillekin omantunnon vastaista. Ilmeisesti juuri näiden
huomioidemme
tähden hallituksen esityksessä valan kaava oli rakennettu aivan
toisella
tavoin, nimittäin paitsi virkavalan, niin myös laista poistuneen
todella vanhahtavan
tuomarinvalan kaavan pohjalta, jotta mukaan olisi saatu ilmaisu
”vannon Jumalan ja hänen pyhän evankeliuminsa kautta”. Mutta sekään ei
sallisi uskonnollista rekvisiittaa ainakaan valan vastaanottajan
toimesta, ellei
laissa niin nimenomaisesti sanottaisi.
Hallituksen
esitys annettiin ensin 31.5. siten virheellisessä muodossa, että
myös vakuutuksen kaava sisälsi sanat ”Jumalan ja”. Pelästyneenä
Luukkainen
kanteli tästä heti oikeuskanslerille todeten, että olipa syynä vahinko
tai
ei, kyseessä oli piittaamattomuus valtion sekulaariutta ajavia kohtaan.
Vahingosta
tietysti vain oli kyse, ja korjattu hallituksen esitys annettiin 13.6.,
mutta sekin osoitti, että vakuutuksen kaavaa ei ollut muodostettu
omalta
pohjaltaan vaan vain mukaelmana valan kaavasta.
Luukkainenkin
erehtyi vala-asioissa. Hän kanteli 25.2. oikeuskanslerille siitä,
että 19.12.2017 annetulla valtioneuvoston asetuksella oli ns.
vala-asetuksesta
poistettu 1.1.2018 alkaen keskusviraston pääjohtajan ja maaherran
velvollisuus
virkavalan vannomisen tai virkavakuutuksen antamisen ohella antaa
tuomarinvakuutus valtioneuvoston yleisistunnossa. Kantelun tavoitteena
oli
palauttaa virkavalan ja tuomarinvakuutuksen absurdin yhdistelmän
mahdollisuus
virkavalan tuhoksi. Hän täydensi 25.3. perusteluitaan. Mutta aiempi
velvollisuus ylipäätään vannoa tuomarinvala tai antaa tuomarinvakuutus
oli
näillä virkamiehillä ollut vain sikäli, kuin he ratkaisivat yksin tai
kollegiaalisessa
menettelyssä hallintolainkäyttöön kuuluvia asioita, ja niistä ajoista
oli
jo yli 20 vuotta. Ehkä käytäntö oli siitä huolimatta jatkunut, koska
asetusta
korjattiin hämäävästi vasta nyt tuomarinvalan poistumisen vuoksi. Tämän
toteamiseen ja kantelusta luopumiseen 12.5. Luukkaisen johti
oikeusministeriön
vastaus 3.5., joka kuitenkin oli turhan suppea.
Eduskunta
lähetti hallituksen esityksen perustuslakivaliokuntaan mietinnön
antamista varten. Lähetekeskustelussa 18.6. ei käytetty puheenvuoroja.
Eikö
yksikään kansanedustaja ajatellut, että hän saattaisi joskus päästä
ministeriksi
ja että hänen olisi siksi syytä jo nyt perehtyä ehdotettuihin
ministerin
valan ja vakuutuksen kaavoihin sekä niitä myös tarvittaessa arvostella,
kuten
syytä olisi ollut?
Yhdistyksemme
antoi 6.9. hallituksen esityksestä perustuslakivaliokunnalle
laajan oma-aloitteisen lausunnon mottonaan, että omantuntonsa tähden
allekirjoittanut
[yhdistyksen puheenjohtaja Luukkainen] olisi mahdollisena ministerinä
antamatta vakuutusta, jonka kaavassa sana ”omantuntoni” esiintyy
kaavan valmistelutavan vuoksi omituisesti neljästi. Valan kaava oli
muodostettu
liittämällä virkavalan ja kumotun tuomarinvalan kaavat peräkkäin vain
pienin muutoksin, ja vakuutuksen kaava oli sitten saatu muokkaamalla
valan
kaavaa. Vakuutuksen kaavasta oli tullut loukkaavalla tavalla syrjivä,
koska se
oli muodostettu aivan muuntavoitteisen valan kaavan ehdoin.
Lausuntomme
keskittyi muutoinkin valan ja vakuutuksen kaavojen ruotimiseen.
Kaavojen osiksi otettuja virkavalan ja -vakuutuksen kaavoja oli
mukailussa
noudatettu niin tarkasti, että niissä puhutaan perustuslaeista
monikossa
vuoden 1987 tilanteen mukaisesti ja halutaan vaatia ministerin toimivan
puolueettomasti
kuten virkamiehen (ja tuomarin), vaikka ministerit valitaan nimenomaan
puoluepoliittisin perustein ja heidän odotetaankin toimivan
puoluepoliittisesti.
Tuomarinvalan kaavasta tuleva (sinänsä väärin muodostettu)
ilmaisu ”niin totta kuin Jumala minua auttakoon” tarkoittaisi kirousta
”tai
muuten minut Piru periköön” valan tueksi. Mutta kuvitellaanko se väärin
rukoukseksi? Kaavasta on tullut vaivaannuttava, vanhahtavuudessaan
naurettavakin.
Mitä tarkoittaisi esimerkiksi ilmaisu ”totisena” vastineena ilmaisulle
”totisena tuomarina” vuodelta 1734? Totisena ministerinä?
Kaikkiaan
vakuutuksen kaava on taantumista verrattuna luonnoksen vakuutuksen
kaavaan, joka sekin sisälsi naurettavuuksia ja alunperin myös
omistusliitteettömän
ja lausuntomme mukaan silloin vääristelylle alttiin ja loukkaavan
ilmaisun ”vakuutan kunnian ja omantunnon kautta”, jota edes korjattuna
ei ministerin vakuutuksen kaavaan tarvittaisi.
Lausunnossamme
teimme myös oman ehdotuksemme kelvolliseksi uudeksi
laiksi: Ehdotamme lisättäväksi
valtioneuvostosta annettuun lakiin (175/2003)
uusi 4 a § seuraavasti:
4 a §
Ministerin juhlallinen vakuutus
Ryhtyessään
tehtäväänsä valtioneuvoston jäsen antaa valtioneuvoston
yleisistunnossa
seuraavan juhlallisen vakuutuksen:
”Minä
N.N. vakuutan, että minä ministerinä noudatan perustuslakia ja
muita
lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti isänmaan ja yhteiskunnan jäsenten
parhaaksi turvaten tehtävässäni ihmisarvon loukkaamattomuuden sekä
yksilön
vapauden ja oikeudet.”
Tässä
vakuutuksen kaavassa ei ole kovin paljon omaperäistä, vaan se on
muodostettu
hallituksen esityksen luonnoksen vakuutuksen kaavan pohjalta. Toisaalta
juuri siksi se olisi myös helpommin hyväksyttävissä.
Yhdistyksemme
teki 12.9. valiokunnalle kompromissiesityksen, jossa ei
puututtu
ehdotettuun valaan mutta vakuutuksen kaava korvattiin yllä
olevalla.
Luukkainen
teki 16.9. kantelun oikeuskanslerille oikeudettomasta
Raamatun
käytöstä virkavala vannottaessa. Virkavalan kaavassa ei yksilöidä siinä
mainittua
Jumalaa muutoin kuin kaikkivaltiuden ja kaikkitietävyyden kautta,
joten kyse ei tarvitse olla Raamatussa tarkoitetusta Jumalasta.
Ongelma
on sama kuin joka yllä koski hallituksen esityksen luonnoksessa
ministerin valaa.
Esimerkkeinä kantelussa ovat ministerien vuosina 2017–2018 vannomat
virkavalat. Kantelun tavoitteena on luoda painetta virkavalasta
luopumiseksi,
jolloin ministerin valan säätäminen nähtäisiin virheeksi.
Valiokunta
ei ottanut kumpaakaan yhdistyksemme oma-aloitteista
lausuntoa
asian valmisteluasiakirjoiksi, saati kutsunut yhdistyksen edustajaa
kuultavaksi.
Luukkainen oli joka tapauksessa lähettänyt sähköpostiviestejä
valiokunnan
kaikille jäsenille ja varajäsenille, viimeiseksi 1.10., ja toimittanut
molemmat lausuntomme suoraan heillekin.
Perustuslakivaliokunta
päätti 27.9. asiantuntijakuulemisen ja aloitti
valmistavan
keskustelun. Mutta valiokunta ei enää ehtinyt tai halunnut palata
asiaan,
joka vaalikauden viimeisen täysistunnon 19.3.2019 päätyttyä raukesi.
Eduskunta
tiedotti raukeamisista kirjelmällään vaalien jälkeen
16.4.2019, jolloin
myös perustuslakivaliokunnalle asiasta (HE 84/2018 vp) annetut
asiantuntijalausunnot
tulivat julkisiksi. Hallituksen esityksen valmistelleen valtioneuvoston
kanslian edustajien lisäksi valiokunta kuuli oikeuskansleria,
oikeusministeriön
edustajaa ja neljää valtiosääntöprofessoria. Näistä kuudesta viisi
piti perustelluimpana yksinomaista ministerin vakuutusta. Kaksi
huomautti
ehdotetun valan kaavan olevan yhdenvertaisuudesta säätävän perustuslain
6 §:n vastainen sen syrjiessä muita kuin
evankelis-luterilaisia. Tälle
olisi tarvittu
hyväksyttävät ja oikeasuhtaiset perusteet, mutta mitään ei hallituksen
esityksessä ollut. Jos takana oli halu välttää ev.-luterilaisten
joutuminen
osallistumaan
valaa yhdessä lausuttaessa uskonnon harjoittamiseen ties minkä
muiden (järjestäytyneiden tai yksityis)uskontojen tunnustajien kanssa,
mitä
mahdollisuutta lausuntomme esityksen luonnoksesta korosti, niin sitä ei
olisi
tietenkään voinut esitykseen perusteeksi kirjata.
Valiokunnalle
asia kävi arvatenkin hankalaksi kuulemisten jälkeen.
Olisi tarvittu
uusi tai täydentävä hallituksen esitys, jossa olisi palattu aiempaan,
vähemmän
syrjivään valan kaavaan, mutta siihen ei ollut aikaa. (Yksi
asiantuntija
ei pitänyt valan vannomista uskonnon harjoittamisena vaan vain sen
tunnustamisena, mikä olisi saattanut vaikuttaa mahdolliseen uuteen
hallituksen
esitykseen niin, että siinä ei enää olisi ollut yllä mainittua
myönnytystä
yhdistyksellemme ministerin vapaudesta päättää, osallistuuko hän ja
mihin kohtaan juhlallista seremoniaa.) Näin asia onneksi raukesi, ja
yhdistyksellämme
saattoi äskeisen valossa olla siihen (merkittäväkin) osuutensa!
Toivottavasti uusi hallitus ei enää yritä ajaa ministerille valaa vaan
keskittyy
pohtimaan hyvää kaavaa ministerin vakuutukselle.
Luukkaisen
kantelu oikeudettomasta Raamatun käytöstä virkavala
vannottaessa
saattaa yllättäen nousta esiin, jos uuden hallituksen joku ministeri
vannoo virkavalan.
d) Yhdistyksen
kannanotot
d1) Toiminta uskontotietoa ja
katsomusaineiden yhteisopetusta vastaan. Kaikenlainen
kaikille pakollinen yhteinen katsomuskasvatus tai -opetus
niin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa, perusopetuksessa kuin
lukiossa on
jo tai olisi vastaisuudessa uskontoista ja siis uskonnonopetusta.
Samasta on
kysymys uskonnon eri oppimäärien ja elämänkatsomustiedon
yhteisopetuksesta
missä laajuudessa tahansa. Kaikki sellainen uskonnonopetus
uskontotietona
loukkaisi ja loukkaa ateistien (sekä monesti myös vähemmistöuskontoihin
kuuluvien) perus- ja ihmisoikeuksia. Yhdistyksemme vastustaa
ehdottomasti
tällaista uskontotieto-oppiainetta. Unohtaa ei sovi myöskään yhteisiä
sotilaspappien oppitunteja puolustusvoimissa.
Yhdistyksen
toiminta asiassa jäi kuitenkin alla käsitellyissä lausunnoissa
esitettyihin
kannanottoihin.
d2) Lausunnot lukiolaista ja
-asetuksesta. Kohdassa b2) mainitussa
lausunnossamme 25.1. luonnoksesta hallituksen esitykseksi lukiolaiksi
esitimme
lisäksi muun muassa seuraavaa: ”Jo lukiolain tähden olisi ryhdyttävä
toimiin
uskonnollisesta asemasta itsenäisesti päättämisen 18 vuoden ikärajan
alentamiseksi perustelluimmin 12 vuoden tai kompromissina 14 vuoden
ikärajaksi.”
Kohdassa
b2) mainitussa lausunnossamme 19.4. sivistysvaliokunnalle hallituksen
esityksestä (HE 41/2018 vp) lausuimme aluksi seuraavaa yleistä:
”Yhdistyksemme
vastustaa ehdottomasti mahdollista yhteistä katsomusainetta,
sillä se olisi vain kaikille pakollista uskonnonopetusta. Tyydyttävää
esityksessä
onkin, että se ei puutu elämänkatsomustiedon asemaan (16
§). Mutta
oppiainerajat ylittävät temaattiset opinnot eivät saa johtaa edes
osittaiseen
elämänkatsomustiedon ja uskonnon yhteisopetukseen eikä muissakaan
oppiaineissa
kenenkään tekemisiin uskonnon opetuksen kanssa vastoin tahtoa
(11 §). Filosofian oppiaineessa
pakollinen etiikan opintojakso nuorille
tarkoitetussa
lukiokoulutuksen oppimäärässä tulee säilyttää; aikuisille tarkoitettuun
lukiokoulutuksen oppimäärään taas sille tulisi tilaa, jos uskonnon ja
elämänkatsomustiedon pakollisuus poistettaisiin.”
Yhdistyksemme
lausui 27.6. opetus- ja kulttuuriministeriölle luonnoksesta
valtioneuvoston asetukseksi lukiokoulutuksesta. Huomautimme, että
asetuksen
2 §:n mukaisen tavoitteen, että koulutus
vahvistaa perustaa opiskelijan
henkiselle hyvinvoinnille, kanssa ristiriitaisesti lukiokoulutuksen
uskonnonopetusta
varten edelleenkin ylläpidetty korkea 18 vuoden ikäraja oikeudelle
erota kirkosta omalla päätöksellään estää opiskelijoita tunnustamasta
kirkotonta
vakaumustaan, mikä tuottaa henkistä pahoinvointia. Jatkoimme, että
saman pykälän mukaan koulutus vahvistaa tieteellistä ja siihen
sisältyvää
kriittistä ajattelua mutta että uskonnonopetus on juuri vastoin
tieteellistä
ajattelua, eikä opiskelijan kriittinen ajattelu saa kuitenkaan toteutua
kirkosta
eroamisena ja sitä kautta elämänkatsomustiedon opetukseen siirtymisenä.
d3)
Seuranta: Opetushallituksen ohje varhaiskasvatuksesta ja muiden
ohjeiden päivitys. Yhdistyksen verkkosivujen 5.2.2018
päivätyssä
uutisessa
Luukkainen tarkasteli seikkaperäisesti seuraavaa neljää
Opetushallituksen
12.1.2018 antamaa ohjetta:
Ohje varhaiskasvatuksen
katsomuskasvatuksen toteuttamisesta ja uskonnollisista
tilaisuuksista varhaiskasvatuksessa,
Ohje perusopetuksen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon sekä esiopetuksen
katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä uskonnollisista tilaisuuksista
esi- ja
perusopetuksessa,
Ohje uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisestä sekä uskonnollisista
tilaisuuksista lukiossa ja
Ohje uskonnollisista
tilaisuuksista ammatillisissa oppilaitoksissa.
d4) Opetushallituksen uusista
ohjeista. Luukkaisen mielipidekirjoitus
Lapin Kansassa 19.2. esitti kannan, että Opetushallituksen tammikuista
ohjetta
uskonnon ja omantunnon vapaudesta erityisesti perusopetuksessa on
toteutettava mahdollisten ruokarukousten osalta niin, että niihin
osallistumaton
oppilas ohjataan ruokailemaan ennen rukouksen alkamista
luokkahuoneessa,
sillä rukoilijoiden kanssa samassa tilassa häntä ei voi pitää.
d5) Lausunnot
varhaiskasvatuslaista. Vuoden 1973 päivähoitolaki
uudistettiin
kokonaisuudessaan 1.9.2018 voimaan tulleeksi varhaiskasvatuslaiksi
(HE 40/2018 vp). Nyt oli kyseessä vuonna 2015 tehdyn
osittaisuudistuksen
loppuunsaattaminen, eikä siinä puututtu ensimmäisessä vaiheessa
säädettyyn
3 §:ään Varhaiskasvatuksen
tavoitteet, jonka 1 momentin kohta 6
antoi Opetushallitukselle mahdollisuuden määrätä Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteissa 2016 vastustamastamme yhteisestä
katsomuskasvatuksesta.
Kohtaan 6 kyllä lisättiin (myös) yhdenvertaisuuden edistäminen, mutta
pykälän yksityiskohtaiset perustelut eivät antaneet mitään uutta.
Lausuimme
17.3. opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esityksen
luonnoksesta
ja laajemmin 13.5. eduskunnan sivistysvaliokunnalle hallituksen
esityksestä.
Keskityimme katsomuskasvatukseen liittyviin pykäliin, mutta huomautimme
myös kirjoitusvirheistä, joita lopulta lakiin korjattiinkin.
Edellisessä
lausunnossamme
vaadimme, että tavoitepykälän (3 §) kohdasta
6
pitää poistaa ateisminvapaudelle tuhoisat sanat ”yleistä [lue:
valtakirkollista]
kulttuuriperinnettä” sekä ”uskonnollista ja katsomuksellista”.
Totesimme, että
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden yhteinen katsomuskasvatus on
epäonnistunut, mahdoton ajatus.
Jälkimmäisessä
lausunnossamme totesimme, että jos ja vain jos äsken
mainitut
poistot tehtäisiin, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 väite,
että varhaiskasvatus on uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja
puoluepoliittisesti
sitouttamatonta, pitäisi paikkansa ja voitaisiin nostaa poistettujen
sanojen
tilalle samaan tavoitekohtaan. Jatkoimme tavoitepykälän ja
katsomuskasvatuksen
moittimista. Yleisellä kulttuuriperinteellä laissa on tahdottu viitata
kristilliseen kulttuuriperinteeseen, joka ei kuitenkaan ole yleistä,
jota ei
tarvitse ymmärtää ja jonka kunnioittamisen edistäminen ei voi olla
varhaiskasvatuksen
tavoite. Tavoite antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa kunkin
uskonnollista ja katsomuksellista taustaa tarkoittaa varhaiskasvatuksen
katsomuskasvatusta, jossa ”yhteisen tutustumisen kohteena ovat
lapsiryhmässä
läsnä olevat uskonnot ja muut katsomukset”. Mutta katsomuskasvatusta
on vain siksi, että lapsille voitaisiin luoda uskonnollinen usko,
jollaista harvemmalla
on entuudestaan. Uskonnottomuutta ei samanaikaisesti voida kunnioittaa.
Ateistikodin lapsi ei kaipaisi minkäänlaista saati varhaiskasvatuksen
välttämättä uskonnollista katsomuskasvatusta, joka päinvastoin on
tuhoisaa
hänelle.
Lausuntomme
havainnollisti katsomuskasvatuksen ongelmia neljällä
esimerkillä.
Niinpä Opetushallituksen 12.1.2018 antama Ohje varhaiskasvatuksen
katsomuskasvatuksen toteuttamisesta ja uskonnollisista tilaisuuksista
varhaiskasvatuksessa
väittää eduskunnan perustuslakivaliokunnan kantoja venyttäen,
että perinteistä juhlaa ei siihen mahdollisesti sisältyvän yksittäisen
virren tai hengellisen
laulun laulamisen
johdosta voida pitää uskonnon
harjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena. Mutta sellaista hengellistä
laulua
(oppikirjaan runoksi painettuna) on perusopetuksen uskonnonopetuksessa
käytetty julistamaan kristinuskon Jumala, jolloin opetus on jatkossa
perustunut
sille, että lapset on myös samalla saatu tämä Jumala tunnustamaan.
Lausuntomme
jatkoi, että 3 §:n 1 momentin 8 kohdassa asetettu tavoite
ohjata
lasta toisten ihmisten kunnioittamiseen riittäisi korvaamaan
katsomuskasvatuksen.
Katsomuskasvatuksessa järjestäytyneet uskonnot tulevat lasten
väliin ja ovat ulkopuolinen uhka. Katsomuskasvatuksen lopettaminen
synnyttäisi
tällöin juuri sopivan kunnioituksen uskontoja kohtaan.
Kolmospykälän
1 momentin 10 kohdan mukainen tavoite toimia yhdessä
lapsen
sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa sekä tukea lapsen
vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä ei katsomuskasvatuksessa
toteudu,
sillä siinä poiketaan tieteen todellisuuskäsityksestä. Tämäkin osoittaa
yhteisen katsomuskasvatuksen sisäisen ristiriitaisuuden.
Osallisuuden
ja vaikuttamisen (20 §) suhteen lapsen huoltajien on
saatava
ennen kaikkea vaikuttaa lapsen saamaan katsomuskasvatukseen.
Lapsen
ateistihuoltajien on voitava 3 §:n 1 momentin
kohdan 10 nojalla
saada
kirjatuksi lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan (23 §)
se, mikä koskee
3 §:n 1 momentin kohdan 6 toteuttamista
katsomuskasvatuksena.
Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden mukaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa
laadittaessa huomioidaan myös lapsen kielellinen, kulttuurinen ja
katsomuksellinen
tausta. Jos katsomuskasvatuksessa lapsen mahdollinen ateistinen
tausta todellakin sitten otetaan huomioon, se tarkoittaa joko lapsen
poissa pitämistä uskontokasvatuksesta tai uskontokasvatuksen välitöntä
kumoamista
nimenomaisella ateismikasvatuksella. Kummassakaan tapauksessa
katsomuskasvatus ei voi olla yhteistä.
Seurakuntaa
ei enää hallituksen esityksessä mainita yhteistyötahona,
kuten
aiemmin kerhotoiminnan järjestäjänä. Mutta jälkimmäinen lausuntomme
totesi
muutoksen ilmeisesti tarkoittaneenkin vain poistaa tämän rajoituksen,
josta ei ole edes piitattu, vaan seurakunnan on annettu pyrkiä ottamaan
varhaiskasvatuksen
katsomuskasvatus hoitoonsa, joko sen edustajan toimiessa
lapsiryhmän tosiasiallisena opettajana tai varsinaisen henkilökunnan
ohjaajana.
Huomautimme, että se taas oli nurinkurista siihen nähden, että
henkilöstöasiat
olivat nousseet varhaiskasvatuslain säätämisen toisen vaiheen yhdeksi
keskeisimmistä ja kiistellyimmistä kysymyksistä. Uskonnottomuuden
kunnioittaminen seurakuntajohtoisessa kasvatuksessa ei voi
toteutua.
d6) Lausunnot Jehovan todistajien
vapautuslain kumoamisesta. Yhdistys
antoi 28.7. puolustusministeriölle lausunnon puolustusministeriön
työryhmän
mietinnöstä, joka sisälsi luonnoksen hallituksen esitykseksi Jehovan
todistajien vapautuslain kumoamislaiksi. Puolsimme vapautuslain
kumoamista
kuten jo lausunnossamme 10.3.2008 silloisesta puolustusministeriön
komiteanmietinnöstä. Nyt kumoamislakiin ehdotettiin myös kohtuullista
siirtymäsäännöstä,
jonka mukaan kolmen kuukauden kuluessa vapautusta voisi
hakea tarvitsematta odottaa kaikkia lykkäyksiä. Lausuntomme
perusteluina
mainitsimme seuraavaa: ”Paitsi, että vapautuslaki kohtelee eri
totaalikieltäytyjäryhmiä
epäyhdenvertaisesti vastoin perustuslakia, se vastoin maallisen
valtion tavoitettamme antaa etuoikeuden yhdelle uskonnolliselle
yhdyskunnalle
ja vieläpä sellaiselle, joka tuottaa useimmat nimenomaiset uskontojen
uhrit. Tyydymme siihen, että työryhmälle asetettu rajoite olla
vaarantamatta
yleisen asevelvollisuuden asemaa Suomessa ei tällöin anna
mahdollisuutta
muihin ratkaisumalleihin.”
Muina
huomioina mietinnöstä sanoimme seuraavaa: ”Totaalikieltäytymiseen
on uusi syy, johon valitettavasti johtivat yhdistyksemme puheenjohtajan
vuosina
2009–2012 eduskunnan oikeusasiamiehelle tekemät kantelut
puolustusvoimien
kirkollisesta työstä ja elämänkatsomustiedon opetuksesta.
Saapumiserästä
2/2015 alkaen on varusmieskoulutuksesta lakkautettu sotilaspappien
kirkollisten oppituntien rinnalla ollut elämänkatsomustiedon opetus,
johon
olivat oikeutettuja valtionkirkkoihin kuulumattomat, ja sen sijaan,
että elämänkatsomustiedon
opetus olisi kanteluissa vaaditusti sallittu myös valtionkirkkoihin
kuuluville, kaikille tulikin yhteiset sotilaspappien pitämät
oppitunnit.
Vakaumuksen syistä sotilaspapit sekä heidän oppituntinsa torjuva
ja sekulaaria opetusta sekulaarien opettajien johdolla niiden sijaan
vaativa
aseelliseen palvelukseen muutoin suostuva asevelvollinen saattaisi
siviilipalveluksen
sijasta valita totaalikieltäytymisen sen lyhyen keston ja
valvontarangaistusmahdollisuuden
tähden. Sillä miksi pelkän sotilaspappien asiattoman
osuuden tähden kenenkään täytyisikään joutua kärsimään
siviilipalveluksen
rangaistusluonteinen pitkä kesto varsinkaan, kun kyse ei olisi
aseistakieltäytymisestä
sen perinteisessä mielessä?”
Yhdistyksemme
antoi 9.10. eduskunnan puolustusvaliokunnalle
oma-aloitteisen
lausunnon hallituksen esityksestä kumoamislaiksi (HE 139/2018 vp).
Lausunnossa ensin toistettiin lyhyesti mutta, kuten samalla
myönnettiin, silti
sinänsä tarpeettomasti yhdistyksen kannatus kumoamislaille. Varsinainen
sanoma valiokunnalle oli äsken selostettu uusi mahdollinen syy
totaalikieltäytymiselle.
Jehovan todistajat saattaisivat haluta välttää valtionkirkolliset
sotilaspapit ja siksi(kin) koko aseellisen palveluksen (vaikka toki
suostua siviilipalvelukseen).
Mutta lausuntomme varsinainen tarkoitus oli päästä kertomaan
valiokunnalle tyytymättömyytemme sotilaspapeille annettuun asemaan.
Eduskunta
hyväksyi 27.2.2019 hallituksen esityksen muutettuna
perustuslakivaliokunnan
kannan mukaisesti siten, että laista poistettiin kolmen kuukauden
siirtymäaika. Epäyhdenvertaisuus lakkaa siis heti. Tasavallan
presidentti
vahvisti lain 15.3.2019 ja määräsi sen tulemaan voimaan 1.4.2019.
Kimmo
Sundströmin kirjoitussarja
vaihtoehtoisista hautausmaista
Kimmo
Sundström jatkoi yhdistyksen kotisivun Uutiset ja artikkelit
-osastossa
vaihtoehtoisia hautausmaita koskevaa artikkelisarjaansa. Seuraava on
hänen laatimansa tämän sarjan esittely, joka on päivitetty vuoden 2018
osalta.
i) Tutkimuskohde.
Hautausmaakirjoitukset pohjautuvat kirjoittajan
selvitykseen Vaihtoehtoiset
hautausmaat Suomessa (2007). Tässä
vaihtoehtoisilla hautausmailla tarkoitetaan kaikkia muita kuin Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon
hautausmaita. Toistaiseksi kirjoituksissa on käsitelty vasta osaa
tutkimuskohteesta, yksityisiä hautausmaita ja neljää
laitoshautausmaata. Näiden omistajina ja ylläpitäjinä toimivat ainakin
valtio, kunnat, osakaskunnat, aatteelliset yhdistykset, uskonnolliset
yhdyskunnat, uskonnollisten yhdyskuntien seurakunnat, säätiöt,
osakeyhtiöt ja yksityishenkilöt.
Kirjoituksissa
kerrotaan hautausmaiden sijainnista, syntysyistä ja
-ajasta,
kiinteistötiedoista, rakennuksista ja varustuksista, toiminnan
laajuudesta, sen
organisoinnista ja rahoituksesta, ylläpitäjästä ja toimivista
yksityishenkilöistä, haudoista ja hautamuistomerkeistä sekä muustakin
aiheeseen
liittyvästä.
ii) Lähteet.
Lähteinä käytetään opetusministeriön ja
lääninhallitusten arkistoja
(Kansallisarkisto eri maakunnallisine toimipisteineen), ylläpitäjien
omia arkistoja,
Maanmittauslaitoksen ja kaupunkien karttoja,
kiinteistötietojärjestelmän
(kiinteistö-, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri) tietoja,
kirjallisuutta,
lehtiartikkeleita, haastatteluja ja muita lähteitä. Kohteissa käydään
paikan
päällä maasto- ynnä muiden tietojen sekä ajantasaisten valokuvien
hankkimiseksi.
iii) Matkat. Tähän
mennessä tutkimuskohteita on ollut koko maassa
Ahvenanmaata
lukuun ottamatta. Matkat — tuhansia kilometrejä — on tehty
lentokoneella,
junalla, linja-, henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla, taksilla,
saaristolaivalla, raitiovaunulla, peukalokyydillä sekä
kävelemällä.
iv) Sarja.
Yksityisiä hautausmaita ei ole tässä laajuudessa
järjestelmällisesti
aikaisemmin tutkittu. Ei opetus- ja kulttuuriministeriöllä, ei
aluehallintovirastoilla, ei
Maanmittauslaitoksella eikä kenelläkään muullakaan ole tietoa, kuinka
paljon
yksityisiä hautausmaita on, missä ne sijaitsevat ja kenen omistamia tai
ylläpitämiä ne ovat.
Sarjassa
on julkaistu toistaiseksi vuonna 2007 yksi kirjoitus, vuonna
2012 17 kirjoitusta, vuonna 2013 21 kirjoitusta, vuonna 2014 11
kirjoitusta, vuonna 2015 15 kirjoitusta, vuonna 2016 16 kirjoitusta ja
vuonna 2017 kymmenen kirjoitusta eli yhteensä 91 kirjoitusta (kuusi
niistä kertoo toteutumatta jääneestä hautausmaasta). Vuonna 2018 ei
ilmestynyt uusia kirjoituksia, mutta aiempia päivitettiin. Kaikki
ateistien
ja vapaa-ajattelijain hautausmaat on käsitelty. Sarja jatkuu vuonna
2019.
v) Vuosina 2007 ja 2012–2018
ilmestyneet hautausmaakirjoitukset.
Kirjoitukset julkaisujärjestyksessä:
Ateistien
hautausmaa Lepomäki
Siikaisissa (31.1.2007)
Marttakummun hautausmaa Kittilässä (5.9.2012)
Väinölän hautausmaa Siikajoella (25.9.2012)
Piehingin hautausmaa Raahessa (26.9.2012)
Rahjan hautausmaa Kalajoella (27.9.2012)
Kauhajoen Rauhanmaa (3.10.2012)
Poronkankaan hautausmaa Jurvassa (4.10.2012)
Kurikan Vapaaseurakunnan ja Kurikan Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Kurikassa (5.10.2012)
Laihian vapaahautausmaa (15.10.2012)
Isonkyrön vapaahautausmaa (16.10.2012)
Ristinummen hautausmaa Marttilassa (29.10.2012)
Varmon hautausmaa Kesälahdella (27.11.2012)
Vallan nummen hautausmaa Humppilassa (30.11.2012)
Karinaisten Rauhamaa (2.12.2012)
Merikarvian Rauhanmaa (4.12.2012)
Merikarvian Lepomaa (5.12.2012)
Jämsän helluntaiseurakunnan hautausmaa Jämsässä (18.12.2012)
Kuusankosken Lepola (27.12.2012)
Forssan Rauhanmaa (11.5.2013)
Karkkilan Lepola (17.5.2013)
Kotkan Vapaa-ajattelijain hautausmaa (24.5.2013)
Kullervon aluehautausmaa Vaasassa (4.6.2013)
Santalan hautausmaa Hangossa (7.6.2013)
Käpylän hautausmaa Suonenjoella (11.6.2013)
Joensuun Rauhanmaa (20.6.2013)
Kajaanin Tuonenviita (27.6.2013)
Vapaitten kristittyjen hautausmaa Lapualla (4.7.2013)
Seinäjoen vapaaseurakunnan ja Seinäjoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Seinäjoella (10.7.2013)
Lavian ja Suodenniemen Helluntailähetyksen hautausmaa Laviassa
(24.7.2013)
Lauttakankaan hautausmaa Jämijärvellä (1.8.2013)
Villalan metodistihautausmaa Lappeenrannassa (9.8.2013)
Keltnummen hautausmaa Eurassa (5.9.2013)
Kihniön Vapaaseurakunnan hautausmaa Kihniössä (11.9.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Kuopiossa (27.9.2013)
Ilmajoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa Ilmajoella
(7.10.2013)
Honkajoen Rauhanmaa (25.10.2013)
Vapaa-ajattelijain hautausmaa Jyväskylässä (3.11.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Tervossa (19.11.2013)
Islamilainen hautausmaa Jyväskylässä (12.12.2013)
Katolinen hautausmaa Turussa (31.5.2014)
Kauhavan Lepomaa (3.6.2014)
Teuvan Rauhanmaa (13.6.2014)
Polvijärven
vapaahautausmaa (20.6.2014)
Helluntaiseurakunnan hautausmaa Pyhäjärvellä (13.7.2014)
Juutalainen hautausmaa Haminassa (28.7.2014)
Peltokankaan hautausmaa Paltamossa (8.8.2014)
Kotivaaran hautausmaa
Kolarissa (15.8.2014)
Luopioisten Lepomaa (18.9.2014)
Juuan Lepola (7.10.2014)
Ristikankaan hautausmaa Kemissä (12.12.2014)
Halikon sairaalan hautausmaa Salossa (6.5.2015)
Forsbyn hautausmaa Pedersöressä (7.7.2015)
Pedersören Ebenhaeser (12.7.2015)
Kuorsalon hautausmaa Haminassa (20.7.2015)
Närpiön Solbacken (31.7.2015)
Oxkangarin hautausmaa Vöyrissä (14.8.2015)
Vassorin hautausmaa Mustasaaressa (22.8.2015)
Moikipään hautausmaa Korsnäsissä (27.8.2015)
Yttermarkin hautausmaa Närpiössä (3.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Aftonfrid
(6.9.2015)
Maalahden Aftonro (18.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Vilan (21.9.2015)
Sundomin hautausmaa Vaasassa (1.10.2015)
Närpiön Aftonvila (3.10.2015)
Korsnäsin kirkonkylän hautausmaa (15.11.2015)
Suomen Islam-seurakunnan Helsingin Tataarihautausmaa
(16.5.2016)
Helsingin juutalaisen seurakunnan Vanha juutalainen hautausmaa
(17.5.2016)
Helsingin juutalaisen seurakunnan Uusi juutalainen hautausmaa
(30.5.2016)
Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen Seurakunnan hautausmaa Helsingissä
(5.6.2016)
Taivallahden sotilashautausmaa Helsingissä (8.6.2016)
Gravgårdsföreningen Fridin hautausmaa Vöyrissä (14.6.2016)
Kaunissaaren hautausmaa Pyhtäällä (28.6.2016)
Köklot Gravplatsföreningin hautausmaahanke Koivulahdessa
(6.7.2016)
Högsåran hautausmaa Kemiönsaaressa (6.7.2016)
Kalle Sipilän hautausmaahanke Pohjois-Pirkkalassa (29.7.2016)
Siltasalmen hautausmaa Saarijärvellä (22.8.2016)
Pitkäniemen sairaalan hautausmaa Nokialla (31.8.2016)
Asarias Makkosen hautausmaahanke Tottijärvellä (11.9.2016)
Heinolan Vapaa-ajattelijain hautausmaahanke Heinolassa
(25.9.2016)
Hyrylän varuskunnan uusi ortodoksinen sotilashautausmaa Tuusulassa
(6.10.2016)
Åbergin hautausmaa Helsingissä (4.12.2016)
Fagervikin kartanon hautausmaa Inkoossa (9.5.2017)
Itäharjun kolerahautausmaa Turussa (20.6.2017)
Kärsämäen kunnallinen
hautausmaa Turussa (21.6.2017)
Vanhankylänmaan hautausmaa Kotkan
saaristossa (7.7.2017)
Honkanummen saksalainen sotilashautausmaa Vantaalla
(13.7.2017)
Norvajärven saksalainen sotilashautausmaa Rovaniemellä
(21.7.2017)
Nikkilän sairaalan hautausmaa Sipoossa (20.8.2017)
Kauniaisten kaupungin hautausmaa (26.9.2017)
Suomen Islam-seurakunnan Turun hautausmaa (29.10.2017)
Seilin hautausmaa Paraisilla (5.12.2017)
Kimmo Sundströmin hanke ateistisen
esinekulttuurin eteen
Uusi toimintalohko on
esinekulttuuri, joka on siirtynyt yhdistyksemme tehtäväksi
Kimmo Sundströmin johdolla. Yhdistyksemme kehittää, vuokraa ja
myy ateistiseen esinekulttuuriin lukeutuvia tuotteita. Tietoja ja
valokuvia
näistä on yhdistyksen kotisivun osaston Palvelut ja
avustukset alaosastossa Hautapaikat ja
myyntituotteet.
Tuotteisiin
kuuluvat
*
tuhkauurnat;
* hautakiviin tai uskonnottomien hautausmaiden rakennuksiin ja
rakenteisiin kiinnitettävät liekkimaljat;
* liekkimaljan esittävät puuvaakunat;
* Noitaneito-patalaput;
* uskonnottomien hautajaiskukkakortit (2016);
* uskonnottomien (ajatuksellisesti) väliaikaiset (2018) ja pysyvät
hautamuistomerkit;
* merkkitikut uskonnottomien haudoille tai muihin tarkoituksiin
(2018);
* A-telineet esittelytoimintaa varten (2018). — Kun aamulla avaat
ateistikahvilasi tai -kirjakauppasi, kirjoita tähän liidulla päivän
parhaat tarjoukset ja aseta teline liikkeen edustalle :).
Valokuvia
ja lisätietoja yhdistyksemme kotisivun Uutiset ja artikkelit -osaston
artikkeleissa Ateistinen
esinekulttuuri kehittyy
(14.10.2018) ja Ateistien
esinekulttuuriin A-teline
(19.11.2018). Kaikki tuotteet kertovat uskonnottomasta esine-
ja tapakulttuurista. Tällaisia tuotteita ei toistaiseksi ole ollut
markkinoilla laajemmin ja tehdasvalmisteisina, sillä kulttuurin muutos
ja kasvu vie aikaa. Uusia tuotteita julkistetaan vuonna 2019.
Juhlapuhujien tuki
Yhdistys
tuki kulukorvausten muodossa
Uskonnottomat juhlapuhujat ry:n jäseniä, pääkaupunkiseudulla toimivia
puhujia ja harkinnanvaraisesti muitakin, kuitenkin erityisesti
aloittelevia puhujia (enintään 120 euroa/puhetapahtuma ja enintään 1200
euroa
kalenterivuodessa/puhuja).
Jäsenmaksut
Jäsenmaksut
olivat A- eli aktiivijäseneksi hyväksytyltä 33 euroa ja K-
eli
kannattajajäseneltä 35 euroa. Yhdistys tilasi jäsenmaksuun sisältyvänä
Vapaa Ajattelija -lehden jäsenelle.
Talous
Yhdistyksen
taloudellinen tilanne oli tasapainoinen.
Tuloslaskelma vuodelta 2018 oli 2597,13 euroa alijäämäinen. Tase
31.12.2018 oli 1104,10 euroa. Yhdistyksen talous perustuu jäsenmaksujen
ohella
lahjoituksiin sekä ajoittain myös palkkatukeen.
|