(Hyväksytty vuoden 2017 sääntömääräisessä kevätkokouksessa 4.5.2017)
Hallinto ja kokoukset
Jouni Luukkainen oli yhdistyksen puheenjohtaja ja taloudenhoitaja, Kimmo Sundström
varapuheenjohtaja 6.9. voimaan astuneeseen eroonsa asti, Jari Hakkarainen sihteeri
ja Tapio Tukiainen hallituksen varajäsen kuolemaansa 10.8. asti.
Kalevi Korppi ja Hannu Töyri olivat toiminnantarkastajat sekä Juhani Heino varatoiminnantarkastaja. Kimmo Sundström oli
jäsenrekisterinhoitaja ja juhlapuhujayhdyshenkilö.
Yhdistyksen kokouksia
pidettiin kaksi (vuoden 2015 syyskokous 22.1., kevätkokous 21.4.;
syyskokous siirtyi pidettäväksi 19.1.2017) ja hallituksen kokouksia
viisi (14.1., 22.1., sähköpostikokous 6.–7.4., 26.8., 13.12.;
syyskokouksen koolle kutsuva kokous siirtyi pidettäväksi 9.1.2017).
Jäsenkirjeitä lähetettiin kolme (14.1., 22.1., 8.4.; syyskokouskutsu
siirtyi lähetettäväksi 9.1.2017).
Jäsenistö
Vuoden lopussa A- eli aktiivijäseniä oli 5 (6) ja K- eli kannattajajäseniä 15 (16) eli
yhteensä 20 (22); suluissa vuotta aiemmat luvut.
Kotisivu ja puhelinluettelotiedot
Yhdistyksen kotisivua www.ateistit.fi hoiti FM Janne Vainio. Sivuston luomisen
suurta aktiivisuutta kuvannee se, että Mitä uutta? -osastossa on 105
päiväystä vuodelta 2016. Sivut ovat tunnettuja Vapaa-ajattelijain liittoa
koskevista kriittisistä kannoistaan, uutisistaan ja artikkeleistaan.
Yhdistyksellä on oma sähköpostiosoitteensa ateistit(at)ateistit.fi.
Yhdistyksellä oli Helsingin seudun vuoden 2016 puhelinluettelossa
yhteystiedot: Pääkaupunkiseudun ateistit ry (Kimmo Sundströmin
matkapuhelinnumero, yhdistyksen posti-, sähköposti- ja verkko-osoitteet).
Julkaisutoimintaa
Luukkaisella oli
kolme painettua mielipidekirjoitusta.
Luukkaisella oli 19 (+4) kirjoitusta, Sundströmillä 61 kirjoitusta,
yhdistykseen kuulumattomalla Raimo Toivosella kaksi kirjoitusta ja
samoin yhdistykseen kuulumattomalla Janne Vainiolla yksi kirjoitus
yhdistyksen kotisivujen osastossa
Uutiset ja artikkelit. Luukkainen ja Sundström kirjoittivat kommentteja
sanomalehtien verkkosivuille.
Puheenjohtaja
Jouni Luukkaisen pyrkimykset vaikuttaa uskonnonvapauslainsäädäntöön ja
sen käytäntöihin päättäjissä ja viranomaisissa
a) Kantelut
Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisohjeista.
Luukkainen kanteli lokakuussa 2014 neljästä seikasta Opetushallituksen
16.9.2014 antamissa uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen
järjestämisohjeissa. Kantelu ratkaistiin 5.11.2015, mutta tavalla,
josta Luukkainen esitti ihmettelynsä, joka taas otettiin 1.12.2015
uudeksi kanteluksi. Tämä kantelu ratkaistiin 29.9., mutta ratkaisussa
vain todettiin, että Opetushallitus oli korjannut 12.5. annetuissa
uudistetuissa ohjeissaan jo selvityksessään huhtikuussa 2015
myöntämänsä virheen elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämiseen
velvoittavasta oppilas- tai opiskelijamäärästä.
Kantelu
eduskunnan oikeusasiamiehelle ruokarukouksista uskonnollisten
tilaisuuksien järjestämisohjeissa sekä itse ruokarukoilutuksesta.
Luukkainen kanteli 31.3. siitä, että Opetushallituksen 16.9.2014
antamat uskonnollisten tilaisuuksien järjestämistä koskevat ohjeet
puhuvat myönteisesti ruokarukouksista [ylipäätään ensimmäistä kertaa],
kun eduskunnan perustuslakivaliokunta oli ensin maininnut koulun
uskonnonharjoitustilaisuudet (esim. sisällöltään uskonnolliset
päivänavaukset ja ohjatut ruokarukoukset [ruokarukoukset nyt
ensimmäistä kertaa]) mietinnössään 2/2014 vp mutta pitäen niitä
ongelmallisina julkisen vallan neutraalisuuden vaatimuksen ja
indoktrinaatiokiellon tähden sekä pitäen kaiken kaikkiaan olennaisena
todellista ja aitoa vapautta valita, osallistuuko oppilas sellaisiin
tilaisuksiin. Kantelu piti virheellisenä koko opettajajohtoista
ruokarukoilutusta.
Mutta viiden aluehallintovirastoihin ruokarukoilutuksesta tehdyn kantelun tarkastelu
osoitti, että sitä ainoaa kelvollista ruokarukoukset sisältävää
käytäntöä ei ollut omaksuttu, että koulu (tai päiväkoti) olisi
tiedottanut julkisesti etukäteen, että oppilaat, jotka huoltajat
ilmoittavat ruokarukoukseen, jäävät sitä varten luokkaan muiden
poistuttua ruokailemaan (päiväkotiryhmän jako on silti aina pahasta).
Pahimmillaan huoltajat oli taivuteltu siihen, että oppilas on koko
alakoulun ajan päivittäin läsnä ruokarukouksessa mutta ilman
velvollisuutta ristiä käsiään.
Kantelun ratkaisu 29.9. ei tuottanut tulosta.
Kantelu oikeuskanslerille virkavalasta.
Luukkainen pyysi 24.11. oikeuskansleria estämään etukäteen tai
tutkimaan jälkikäteen virheellisenä sen virkavalasta ja
virkavakuutuksesta sekä tuomarinvalasta ja tuomarinvakuutuksesta
annetun asetuksen tiukan tulkinnan vastaisen menettelyn, että
valtioneuvoston jäsen ennen tehtävään ryhtymistään valtioneuvoston
yleisistunnossa vannoo (uskonnollisen) virkavalan virkavakuutuksen
antamisen sijasta,
vaikka hän ei enää voikaan vannoa tuomarinvalaa sen poistuttua laista
1.1.2017 vaan antaa tuomarinvakuutuksen.
Mutta oikeuskansleri
vastasi 1.12., että jos valtion virkamieslaki tuntee edelleenkin
virkavalan, sen vannomiselle ei uudella ministerillä ole estettä.
b) Yhdistyksen kannanotot
Tuomarinvakuutus ja virkavala.
Luukkainen lähetti 24.2. yhdistyksen oma-aloitteisen lausunnon
eduskunnan lakivaliokunnalle sen käsitellessä hallituksen esitystä
tuomioistuinlaiksi, joka sisälsi uskonnollisesta tuomarinvalasta
luopumisen. Lausunnon mukaan yhdistys oli aiemmilla lausunnoillaan
pitänyt huolen, että lakiin tulevan tuomarinvakuutuksen kaavan sana
'''kunniani'' on omistusliitteinen. Lausunto pyysi, mutta turhaan,
valiokuntaa ehdottamaan eduskunnalle pontta virkavalasta luopumiseksi.
Samassa virkavalasta
luopumisen tarkoituksessa Luukkainen lähetti 24.2. yhdistyksen
oma-aloitteisen lausunnon myös valtiovarainministeriöön, jossa
valmisteltiin valtion virkamieslain erään pykälän muutosta; samalla
olisi ollut helppo muuttaa
myös virkavalaa ja virkavakuutusta koskeva pykälä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Luukkainen kommentoi 22.4. yhdistyksen nimissä Opetushallituksen
verkkokyselyssä luonnosta varhaiskasvatussuunnitelman perusteiksi.
Kommenttien koosteessa
29.6. seuraavat kursivoidut kohdat kuvasivat Luukkaisen vastausta: ''Muutamat vastaajat toivoivat myös uskonto-
ja katsomuskasvatuksen selkiyttämistä tai poistamista.'' ja ''Katsomuskasvatus herätti osassa vastaajista ihmettelyä tai kritiikkiä ja sen kuvaus tekstissä koettiin epäselväksi. Eettisestä kasvatuksesta koettiin olevan melko vähän tekstiä.''
Luukkainen lähetti
5.9. pyytämättä Opetushallitukselle yhdistyksen lausunnon
varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toisesta luonnoksesta.
Opetushallitus julkaisi 26.9. pyydettyjen lausuntojen keskeiset
sisällöt sekä lausuntojen koosteen. Opetushallituksesta vastattiin
Luukkaiselle, että kaikki palaute silti huomioitiin, myös lausuntomme.
Opetushallitus antoi 18.10. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, jota Luukkainen tarkasteli 31.12. yhdistyksen verkkosivuilla. Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus on edelleenkin pelkona ateistien uskonnonvapaudelle, sillä perusteiden mukaan katsomuskasvatuksessa yhteisen
tutustumisen kohteena ovat lapsiryhmässä läsnä olevat uskonnot ja muut
katsomukset, ja perusteissa luontevina tapoina tarkastella katsomuksia
pidetään esimerkiksi
vuodenkiertoon liittyviä juhlia ja tapahtumia eli siis kristillisen
julistuksen kohteeksi joutumista. Mutta eihän se käy
ateistikodin lapsille. Katsomuskasvatuksessa sanotaan tehtävän
yhteistyötä huoltajien kanssa kunkin perheen taustaa, katsomuksia ja
arvoja kuullen ja kunnioittaen. Mutta oikeasti ei siis kuultaisi, jotta
katsomuskasvatuksen yhteisyys voitaisiin säilyttää. Yhdistyksemme
kanta on kuitenkin ollut ja on, että jos katsomuskasvatusta ei jätetä
toteuttamatta, se toteutetaan eriytettynä niin, että siinä on täyden
uskonnottomuuden vaihtoehto.
Kimmo Sundströmin kirjoitussarja vaihtoehtoisista hautausmaista
Kimmo Sundström
jatkoi yhdistyksen kotisivun Uutiset ja artikkelit -osastossa
vaihtoehtoisia hautausmaita koskevaa artikkelisarjaansa. Seuraava on
hänen laatimansa tämän sarjan esittely, joka on päivitetty vuoden 2016
osalta.
i) Tutkimuskohde. Hautausmaakirjoitukset pohjautuvat kirjoittajan selvitykseen Vaihtoehtoiset hautausmaat Suomessa
(2007). Tässä vaihtoehtoisilla hautausmailla tarkoitetaan kaikkia muita
kuin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon
hautausmaita. Toistaiseksi kirjoituksissa on käsitelty vasta osaa
tutkimuskohteesta, yksityisiä hautausmaita ja kahta laitoshautausmaata.
Näiden omistajina ja ylläpitäjinä toimivat ainakin aatteelliset
yhdistykset, uskonnolliset yhdyskunnat, uskonnollisten yhdyskuntien
seurakunnat, säätiöt, osakeyhtiöt ja yksityishenkilöt.
Kirjoituksissa kerrotaan hautausmaiden sijainnista, syntysyistä ja -ajasta,
kiinteistötiedoista, rakennuksista ja varustuksista, toiminnan laajuudesta, sen
organisoinnista ja rahoituksesta, ylläpitäjästä ja toimivista
yksityishenkilöistä, haudoista ja hautamuistomerkeistä sekä muustakin aiheeseen
liittyvästä.
ii) Lähteet. Lähteinä käytetään opetusministeriön ja lääninhallitusten arkistoja
(Kansallisarkisto, maakunta-arkistot), ylläpitäjien omia arkistoja,
Maanmittauslaitoksen ja kaupunkien karttoja, kiinteistötietojärjestelmän
(kiinteistö-, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri) tietoja, kirjallisuutta,
lehtiartikkeleita, haastatteluja ja muita lähteitä. Kohteissa käydään paikan
päällä maasto- ynnä muiden tietojen sekä ajantasaisten valokuvien hankkimiseksi.
iii) Matkat. Tähän mennessä tutkimuskohteita on ollut koko maassa Ahvenanmaata
lukuun ottamatta. Matkat — tuhansia kilometrejä — on tehty lentokoneella,
junalla, linja-, henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla, taksilla, saaristolaivalla, raitiovaunulla, peukalokyydillä
sekä kävelemällä.
iv) Sarja. Yksityisiä hautausmaita ei ole tässä laajuudessa järjestelmällisesti
aikaisemmin tutkittu. Ei opetus- ja kulttuuriministeriöllä, ei aluehallintovirastoilla, ei
Maanmittauslaitoksella eikä kenelläkään muullakaan ole tietoa, kuinka paljon
yksityisiä hautausmaita on, missä ne sijaitsevat ja kenen omistamia tai
ylläpitämiä ne ovat.
Sarjassa on julkaistu toistaiseksi vuonna 2007 yksi kirjoitus, vuonna 2012 17 kirjoitusta, vuonna 2013 21 kirjoitusta,
vuonna 2014 11 kirjoitusta, vuonna 2015 15 kirjoitusta ja vuonna 2016 16 kirjoitusta eli yhteensä 81
kirjoitusta (kuusi niistä kertoo toteutumatta jääneestä hautausmaasta). Kaikki vapaa-ajattelijain hautausmaat on käsitelty.
Sarja jatkuu vuonna 2017.
v) Vuosina 2007 ja 2012–2016 ilmestyneet hautausmaakirjoitukset. Kirjoitukset julkaisujärjestyksessä:
Ateistien hautausmaa Lepomäki Siikaisissa (31.1.2007)
Marttakummun hautausmaa Kittilässä (5.9.2012)
Väinölän hautausmaa Siikajoella (25.9.2012)
Piehingin hautausmaa Raahessa (26.9.2012)
Rahjan hautausmaa Kalajoella (27.9.2012)
Kauhajoen Rauhanmaa (3.10.2012)
Poronkankaan hautausmaa Jurvassa (4.10.2012)
Kurikan Vapaaseurakunnan ja Kurikan Helluntaiseurakunnan hautausmaa Kurikassa
(5.10.2012)
Laihian vapaahautausmaa (15.10.2012)
Isonkyrön vapaahautausmaa (16.10.2012)
Ristinummen hautausmaa Marttilassa (29.10.2012)
Varmon hautausmaa Kesälahdella (27.11.2012)
Vallan nummen hautausmaa Humppilassa (30.11.2012)
Karinaisten Rauhamaa (2.12.2012)
Merikarvian Rauhanmaa (4.12.2012)
Merikarvian Lepomaa (5.12.2012)
Jämsän helluntaiseurakunnan hautausmaa Jämsässä (18.12.2012)
Kuusankosken Lepola (27.12.2012)
Forssan Rauhanmaa (11.5.2013)
Karkkilan Lepola (17.5.2013)
Kotkan Vapaa-ajattelijain hautausmaa (24.5.2013)
Kullervon aluehautausmaa Vaasassa (4.6.2013)
Santalan hautausmaa Hangossa (7.6.2013)
Käpylän hautausmaa Suonenjoella (11.6.2013)
Joensuun Rauhanmaa (20.6.2013)
Kajaanin Tuonenviita (27.6.2013)
Vapaitten kristittyjen hautausmaa Lapualla (4.7.2013)
Seinäjoen vapaaseurakunnan ja Seinäjoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Seinäjoella (10.7.2013)
Lavian ja Suodenniemen Helluntailähetyksen hautausmaa Laviassa (24.7.2013)
Lauttakankaan hautausmaa Jämijärvellä (1.8.2013)
Villalan metodistihautausmaa Lappeenrannassa (9.8.2013)
Keltnummen hautausmaa Eurassa (5.9.2013)
Kihniön Vapaaseurakunnan hautausmaa Kihniössä (11.9.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Kuopiossa (27.9.2013)
Ilmajoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa Ilmajoella (7.10.2013)
Honkajoen Rauhanmaa (25.10.2013)
Vapaa-ajattelijain hautausmaa Jyväskylässä (3.11.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Tervossa (19.11.2013)
Islamilainen hautausmaa Jyväskylässä (12.12.2013)
Katolinen hautausmaa Turussa (31.5.2014)
Kauhavan Lepomaa (3.6.2014)
Teuvan Rauhanmaa (13.6.2014)
Polvijärven vapaahautausmaa (20.6.2014)
Helluntaiseurakunnan hautausmaa Pyhäjärvellä (13.7.2014)
Juutalainen hautausmaa Haminassa (28.7.2014)
Peltokankaan hautausmaa Paltamossa (8.8.2014)
Kotivaaran hautausmaa Kolarissa (15.8.2014)
Luopioisten Lepomaa (18.9.2014)
Juuan Lepola (7.10.2014)
Ristikankaan hautausmaa Kemissä (12.12.2014)
Halikon sairaalan hautausmaa Salossa (6.5.2015)
Forsbyn hautausmaa Pedersöressä (7.7.2015)
Pedersören Ebenhaeser (12.7.2015)
Kuorsalon hautausmaa Haminassa (20.7.2015)
Närpiön Solbacken (31.7.2015)
Oxkangarin hautausmaa Vöyrissä (14.8.2015)
Vassorin hautausmaa Mustasaaressa (22.8.2015)
Moikipään hautausmaa Korsnäsissä (27.8.2015)
Yttermarkin hautausmaa Närpiössä (3.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Aftonfrid (6.9.2015)
Maalahden Aftonro (18.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Vilan (21.9.2015)
Sundomin hautausmaa Vaasassa (1.10.2015)
Närpiön Aftonvila (3.10.2015)
Korsnäsin kirkonkylän hautausmaa (15.11.2015)
Suomen Islam-seurakunnan Helsingin Tataarihautausmaa (16.5.2016)
Helsingin juutalaisen seurakunnan Vanha juutalainen hautausmaa (17.5.2016)
Helsingin juutalaisen seurakunnan Uusi juutalainen hautausmaa (30.5.2016)
Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen Seurakunnan hautausmaa Helsingissä (5.6.2016)
Taivallahden sotilashautausmaa Helsingissä (8.6.2016)
Gravgårdsföreningen Fridin hautausmaa Vöyrissä (14.6.2016)
Kaunissaaren hautausmaa Pyhtäällä (28.6.2016)
Köklot Gravplatsföreningin hautausmaahanke Koivulahdessa (6.7.2016)
Högsåran hautausmaa Kemiönsaaressa (6.7.2016)
Kalle Sipilän hautausmaahanke Pohjois-Pirkkalassa (29.7.2016)
Siltasalmen hautausmaa Saarijärvellä (22.8.2016)
Pitkäniemen sairaalan hautausmaa Nokialla (31.8.2016)
Asarias Makkosen hautausmaahanke Tottijärvellä (11.9.2016)
Heinolan Vapaa-ajattelijain hautausmaahanke Heinolassa (25.9.2016)
Hyrylän varuskunnan uusi ortodoksinen sotilashautausmaa Tuusulassa
(6.10.2016)
Åbergin hautausmaa Helsingissä (4.12.2016)
Aihe on yhä enemmän ajankohtainen sikäli, että valtiovarainministeriön työryhmä viittasi lokakuussa 2013 muistiossaan
Evankelis-luterilaisten ja
ortodoksisten seurakuntien sekä muiden uskonnollisten yhteisöjen
yhteiskunnallisista tehtävistä aiheutuvien kustannusten korvaaminen
yksityisiin hautausmaihin: ''Tarkkoja tilastotietoja eri tahojen
ylläpitämille hautausmaille haudattujen määistä ei ole saatavissa,
mutta muille kuin evankelisluterilaisille hautausmaille haudattujen
osuuden voidaan arvioida olevan noin 1–2 prosentin luokkaa.''
Sundströmin hautausmaa-artikkelit sisältävät kyllä puolestaan arvion
vuosittain kullekin hautausmaalle haudattavista vainajista tai
kätkettävistä tuhkista.
Ateistien hautausmaat
Ateistit tarvitsevat oman/omat hautausmaansa pääkaupunkiseudulle.
Hautaustoimilain vaatimat kirkon ylläpitämät tunnustuksettomat
hauta-alueet eivät meille käy. Merellinen tuhkanripottelualue ei taas
ratkaisuksi riitä. Myös vuonna 2016 monet muut asiat olivat kuitenkin tätä
kysymystä kiireisempiä. Asian hoitaminen vaatisi rahaa, vaivaa, aikaa
ja taitoa; maa-alueita kyllä olisi.
Juhlapuhujien tuki
Yhdistys tuki kulukorvausten muodossa
Uskonnottomat juhlapuhujat ry:n jäseniä, pääkaupunkiseudulla toimivia
puhujia ja harkinnanvaraisesti muitakin, kuitenkin erityisesti
aloittelevia puhujia (enintään 80 euroa/puhe ja enintään 10 puheesta
kalenterivuodessa/henkilö).
Jäsenmaksut
Jäsenmaksut olivat A- eli aktiivijäseneksi hyväksytyltä 33 euroa ja K- eli
kannattajajäseneltä 35 euroa. Yhdistys tilasi jäsenmaksuun sisältyvänä
Vapaa Ajattelija -lehden jäsenelle.
Talous
Yhdistyksen taloudellinen tilanne oli tasapainoinen.
Tuloslaskelma oli 1933,71 euroa ylijäämäinen. Tase 31.12.2016
oli 2937,66 euroa. Yhdistyksen talous perustuu jäsenmaksujen ohella
lahjoituksiin sekä ajoittain myös palkkatukeen.
|