(Hyväksytty
kevätkokouksessa 21.4.2016)
Hallinto ja kokoukset
Yhdistyksen
puheenjohtajana ja taloudenhoitajana toimi Jouni Luukkainen,
varapuheenjohtajana 16.2. alkaen Kimmo Sundström, sihteerinä Jari
Hakkarainen ja hallituksen varajäsenenä Tapio Tukiainen.
Toiminnantarkastajina toimivat Kalevi Korppi ja Hannu Töyri sekä
varatoiminnantarkastajana Juhani Heino. Kimmo Sundström oli
jäsenrekisterinhoitaja ja juhlapuhujayhdyshenkilö.
Yhdistyksen
kokouksia pidettiin kaksi (vuoden 2014 syyskokous 16.2., kevätkokous
14.6.;
syyskokous siirtyi pidettäväksi 22.1.2016) ja hallituksen kokouksia
kuusi (9.2., 16.2.,
21.4., puhelinkokous 4.6., sähköpostikokous 29.–30.7., sp-kokous
21.11.–10.12.;
syyskokouksen koolle kutsuva kokous siirtyi pidettäväksi 14.1.2016).
Jäsenkirjeitä lähetettiin neljä (9.2., 17.2., 21.4., 4.6.;
syyskokouskutsu siirtyi lähetettäväksi 14.1.2016).
Jäsenistö
Vuoden
lopussa A- eli aktiivijäseniä oli 6 (9) ja K- eli kannattajajäseniä 16
(20) eli
yhteensä 22 (29); suluissa vuotta aiemmat luvut.
Kotisivu ja puhelinluettelotiedot
Yhdistyksen
kotisivua www.ateistit.fi hoiti FM Janne Vainio. Sivuston luomisen
suurta aktiivisuutta kuvannee se, että Mitä uutta? -osastossa on 99
päiväystä vuodelta 2015. Sivut ovat tunnettuja Vapaa-ajattelijain
liittoa
koskevista kriittisistä kannoistaan, uutisistaan ja
artikkeleistaan.
Yhdistyksellä
on oma sähköpostiosoitteensa ateistit@ateistit.fi.
Yhdistyksellä
oli Helsingin seudun vuoden 2015 puhelinluettelossa
yhteystiedot: Pääkaupunkiseudun ateistit ry (Kimmo Sundströmin
matkapuhelinnumero, yhdistyksen posti-, sähköposti- ja
verkko-osoitteet).
Julkaisutoimintaa
Luukkaisella
oli kaksi painettua mielipidekirjoitusta.
Luukkaisella oli 28 (+14) kirjoitusta, Sundströmillä 53 kirjoitusta
sekä yhdistykseen kuulumattomalla Raimo Toivosella kaksi kirjoitusta
yhdistyksen kotisivujen Uutiset ja artikkelit -osastossa.
Luukkainen ja Sundström kirjoittivat myös sanomalehtien
verkkoversioiden keskustelupalstoille tai verkkosanomalehtiin.
Puheenjohtaja Jouni Luukkaisen
pyrkimykset vaikuttaa
uskonnonvapauslainsäädäntöön ja sen käytäntöihin päättäjissä ja
viranomaisissa
a) Kantelut eduskunnan
oikeusasiamiehelle
a1) Kantelu uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen järjestämisohjeista.
Luukkainen kanteli 13.10.2014 neljästä seikasta Opetushallituksen
16.9.2014 antamissa uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen
järjestämistä koskevissa ohjeissa. Hän antoi 16.5. vastineensa
Opetushallituksen selvitykseen 29.4. sekä täydensi 16.10.
kanteluaan vetoamalla eduskunnassa vasta vireillä olevaan asiaan, ks.
kohta b7) alla, ja siis ennenaikaisesti. Kantelu (dnro 4298/4/14)
ratkaistiin 5.11., mutta tavalla, josta Luukkainen 15.11. esitti
ihmettelynsä; tämä taas otettiin 1.12. uudeksi kanteluksi (dnro
4993/4/15). Opetushallitus ilmoitti selvityksessään olevansa itse
valmis tarkistamaan ohjeiden kohtaa elämänkatsomustiedon opetuksen
järjestämiseen velvoittavasta oppilas- tai opiskelijamäärästä.
a2) Kantelu (valmisteilla)
Kulosaaren yhteiskoulun elämänkatsomustiedon ja uskonnon
yhteisopetustunneista. Luukkaisen aiempi kantelu tästä
aiheesta huhtikuussa 2013 jätettiin käsittelemättä mukamas
ennenaikaisena. Uuden ja perusteellisemman kantelun jo kesäkuussa 2013
alkanut laatiminen on ollut keskeytyksissä helmikuun lopun 2014
jälkeen. Se on hyvin valitettavaa, sillä aihe on käymässä yhä
painavammaksi.
a3) Kantelu (valmisteilla)
sotilaspappien oppitunneista. Luukkainen kanteli vuosina
2009–2012 eduskunnan oikeusasiamiehelle puolustusvoimien kirkollisesta
työstä ja elämänkatsomustiedon opetuksesta. Kantelut ratkaistiin
lopullisesti 30.12.2013. Kanteluiden vaatimuksen mukaisesti
valtionkirkkoihin kuuluvien varusmiesten velvollisuus osallistua
puolustusvoimien uskonnollisiin tilaisuuksiin tuomittiin ratkaisussa.
Mutta sen sijaan, että kanteluiden vaatimuksen mukaisesti ja
aikuislukion tapaan puolustusvoimien elämänkatsomustiedon opetus olisi
sen sekulaari sisältö taaten tullut myös valtionkirkkoihin kuuluvien
varusmiesten valittavaksi kirkollisten oppituntien sijaan, ratkaisu
valitettavasti puolsi Maanpuolustuskorkeakoulun ehdotusta kaikkien
varusmiesten yhteisestä, kuvailun perusteella ei-sekulaarista
eettisestä opetuksesta.
Pelko
ei-sekulaarista yhteisopetuksesta toteutui saapumiserän 2/15 myötä; ks.
kohta b1) alla. Luukkainen ryhtyi laatimaan kantelua kyseisistä
sotilaspappien oppitunneista, mutta kantelu on ollut kesken lokakuun
jälkeen.
b) Yhdistyksen kannanotot
b1) Puolustusministeriön
työryhmäraportti. Puolustusministeriön kansliapäällikön
kohdassa a3) selostetun apulaisoikeusasiamiehen ratkaisun johdosta
asettama työryhmä julkisti 30.1. raporttinsa Puolustusvoimien eettinen opetus
ja sotilasparaatit. Yhdistys antoi 27.2. siitä
lausuntonsa. Lausunnon keskeinen kohta oli jakso "Työryhmä
vastaan kenttäpiispa". Kumpikin
esitti yhteistä eettistä opetusta, työryhmä uskonnotonta mutta
kenttäpiispa
(7.4.2014) uskontoista. Lausuntomme mukaan yhteinen opetus voi olla
vain
uskonnotonta. Ehdotimme, että jos työryhmä ei pysty torjumaan uskonnon
sisällyttämistä opetukseen, opetus olisi eriytettävä niin, että uskonto
olisi omissa erillisissä jaksoissaan uskonnottoman opetuksen rinnalla,
mahdollisesti toteutettuna sotilaspapin kyselytunteina.
Työryhmä
viestitti 26.5. lausunnon antajille, että se oli valmistellut raporttia
täydentävän ohjausasiakirjan ja esitellyt sen puolustusministeri Carl
Haglundin hyväksyttäväksi mutta että tämä oli lykännyt mahdollisen
lisäohjauksen antamisen
seuraajalleen.
Pääesikunnan
koulutusosasto antoi 7.4. käskyn Sotilaspappien pitämät
oppitunnit ja hartaustilaisuudet. Siihen liittyi
ohje Jumalanpalvelukselle
vaihtoehtoinen
tilaisuus sekä seitsemän oppituntikuvausta. Käskyä
sovellettiin saapumiserään 2/15
heinäkuussa. Pysyväismääräyksessä Varusmiehille yhteisesti
koulutettavat asiat, joka annettiin 1.10., todetaan, että
eettisen toimintakyvyn koulutukseen liittyvät sotilaspappien oppitunnit
toteutetaan Pääesikunnan koulutusosaston ohjeistuksen mukaisesti.
Kyseinen ohjeistus on mainittu käsky, joka on edelleen voimassa ja
koskee siis erityisesti myös saapumiserää 1/16 tammikuussa.
Kantelu
oppitunneista on valmisteilla; ks. a3) yllä.
Luukkainen
selvitti elokuussa saapumiserän 2/15 sotilasvala- ja
sotilasvakuutustilaisuuksien käytäntöjä eri joukko-osastoissa
varmistuakseen, että vakuutuksen antajat eivät joudu seuraamaan
valatilaisuutta vaan voivat liittyä ohimarssiin valatilaisuuteen
kuuluvan, kenttähartauden sisältävän paraatin tai katselmuksen jälkeen.
b2) Todistajan- ja
tuomarinvakuutukset. Eduskunta hyväksyi hallituksen
esitykset todistelusta yleisissä tuomioistuimissa sekä todistelusta
hallintolainkäytössä. Uskonnolliset todistajan ja asiantuntijan valat
poistuivat 1.1.2016, ja vakuutuksen
kaavat ovat yhdistyksemme aiemman lausunnon mukaiset (omistusliitteinen
"kunniani").
Myös
luonnoksessa hallituksen esitykseksi tuomioistuinlaiksi
tuomarinvakuutuksen kaava
on yhdistyksemme 29.4.2014 työryhmämietinnöstä antaman lausunnon
mukainen ("kunniani"). Lausuntojen tiivistelmä 20.10.2014 mainitsi
vaatimuksemme i-kirjaimen lisäämisestä mutta ei oikeusministeriön
lainvalmisteluosaston samaa vaatimusta; muut 80 lausuntoa
ohittivat ongelman. Hallituksen esityksen valmistuminen on
viipynyt.
b3) Lukion opetussuunnitelman
perusteet.
Opetushallitus julkisti 14.4. lukion opetussuunnitelman perusteiden
luonnoksen ja järjesti siitä avoimen verkkokyselyn. Luukkainen vastasi
29.4. yhdistyksemme puolesta. Hänen vastauksensa liittyivät lähinnä
uskonnonvapauteen, mutta silloin tavalla, jonka ei voinut odottaa
tuottavan tulosta. Hänen painokas vastustuksensa kieliaineiden
integrointimahdollisuuksista muun muassa katsomusaineiden ja
vaarallisesti siis erityisesti uskonnonopetuksen kanssa saattoi silti
osaltaan olla syynä siihen, että lokakuussa vahvistetuissa perusteissa
oli vain yleisluonteinen huomautus mahdollisuudesta oppiainerajojen
ylittämiseen.
b4) Varhaiskasvatus.
Luukkainen varoitti laajassa huhtikuisessa
kirjoituksessaan eduskunnan maaliskuussa hyväksymän varhaiskasvatuslain
uhkasta ateisminvapaudelle. Varhaiskasvatuslaista poistuu
uskontokasvatus mutta samalla myös päivähoitolain vaatimus lapsen
vanhempien vakaumuksen kunnioittamisesta. Varhaiskasvatuksen uusi
tavoite "antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä
kulttuuriperinnettä sekä kunkin uskonnollista ja katsomuksellista
taustaa" saattaa tarkoittaa kaikkien lasten yhteistä valtakirkollista
(uskonto)kasvatusta erityisesti, jos "yleistä" tarkoittaisikin
"kristillistä". Huoltajien olisi silloin huomattava turvata
ateisminvapautensa lapsen henkilökohtaista varhaiskasvatussuunnitelmaa
laadittaessa.
Opetushallitus
pyysi marraskuussa kommentoimaan verkkosivuillaan varhaiskasvatusta sen
ryhdyttyä laatimaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 1.8. voimaan
tulleen varhaiskasvatuslain mukaisesti. Luukkainen vastasi kyselyyn
yhdistyksemme puolesta.
Kysymyksiin varhaiskasvatuksen käytännöistä ja kehittämisestä sekä
osallisuudesta varhaiskasvatuksessa hän vastasi 19.11. hänen yllä
esitetyn huolensa mukaisesti. Kolmanteen kysymykseen tulevaisuuden
taidoista varhaiskasvatuksessa hän vastasi 20.11. asettavansa ihmiselle
tulevaisuuden taidoksi maallisuusperiaatteen ajamisen ja jo nyt sen
mukaisesti elämisen, jolloin varhaiskasvatuksen ei pidä riistää
lapselta tätä ajatusmallia.
b5) Euroopan neuvoston
suuntaviivat. Uskontotietouhkaa pitää vastustaa missä vain
voi. Syyskuussa yhdistyksemme vastasi ulkoministeriön lausuntopyyntöön
Euroopan neuvoston luonnoksesta
suuntaviivoiksi ihmisoikeuksien suojelusta ja edistämisestä
kulttuurisesti monimuotoisissa yhteiskunnissa. Luukkainen ehdotti seuraavaa
lisäystä suuntaviivaan 40 [Human rights education]: "The education in
question should not imply [obligatory] religious education of any form
for those presently free of religious education." Tämä "hyvä tarkennus"
luvattiin viedä eteenpäin.
b6) Varoitus
katsomusainekansalaisaloitteesta. Puheenjohtaja Luukkaisen
kirjoituksessa syyskuussa yhdistyksen verkkosivuilla varoitimme
osallistumasta
kaikille yhteistä katsomusainetta peruskouluihin vaativaan
kansalaisaloitteeseen, joka oli 13.8. aloittanut puoli vuotta kestävän
kannatusilmoitusten keruun. Kirjoituksessa kerrottiin yhdistyksemme
vastustavan kaikenlaisia hankkeita yhteiseksi katsomusaineeksi;
sellaisessa oppiaineessa, "uskontotiedossa", uskontojen opit vain
esitettäisiin totena, varhain ja laajasti. Vuodenvaihteessa kannatusten
määrä oli onneksi kaukana vaadittavasta.
Luukkaisella
oli aiheesta mielipidekirjoitukset Helsingin Sanomissa ja Kansan
Uutisissa
(Viikkolehti).
b7) Uskonnonvapauslain parannus.
Uskonnonvapauslain mukaan lapsen liittymisestä uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai siitä eroamisesta päättävät huoltajat yhdessä. Lakiin
oli kuitenkin lisätty kirkkoa (ja naisia) suosiva, nyt poistettava
poikkeussäännös, että lapsen huoltajana toimiva äiti voi vuoden
kuluessa lapsen syntymästä yksinkin päättää lapsen liittymisestä
uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi. Poikkeussäännöksen poisto sisältyy
hallituksen esitykseen (HE 65/2015 vp) lainmuutoksiksi, jotka
täydentävät avioliittolain muuttumista sukupuolineutraaliksi
1.3.2017.
Yhdistyksemme
antoi 23.11. eduskunnan lakivaliokunnalle asiasta lausunnon.
Kantamme oli seuraava. Yhdistyksemme kannattaa ehdotettua
uskonnonvapauslain muuttamista. Pientä lasta ei todellakaan tule voida
liittää uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi muuta kuin huoltajien
yhteisellä päätöksellä. Huoltajien jopa sukupuoleen perustuva
epäyhdenvertainen asema voimassa olevassa uskonnonvapauslaissa on ollut
väärin. Ei myöskään ole varmaa, onko äitiä koskevaa poikkeussäännöstä
sovellettaessa aina ollut siihen oikeutta
[tästä tarkemmin alla]. Edelleen avioliittolain säännösten muuttuessa
sukupuolineutraaleiksi ehdotus estäisi syntymästä eroa saman- ja
erisukupuolisten avioparien kesken jälkimmäisten vahingoksi.
Lausuntomme
kertoi tarkennuksena äskeiselle, että Luukkainen oli kannellut vuonna
2004 oikeuskanslerille, että jos huoltajat päättävät yhdessä jättää
lapsen uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolelle, jolloin lakia tarkkaan
tulkiten äidin poikkeusoikeus lakkaa, niin viralliseksi osoitukseksi
lakkaamisesta tämä päätös tulisi saada kirjatuksi
väestötietojärjestelmään. Oikeuskansleri asettui kantelun puolelle,
mutta jätti jatkon asianomaisten ministeriöiden harkittavaksi.
Todellisista tapauksista ei ollut tietoa; ainakaan oikeudenkäyntejä
lapsen oikeudettoman uskonnolliseen yhdyskuntaan liittämisen
purkamiseksi ei kai ole ollut. Mutta nyt kantelun ongelma siis
korjaantuisi paremmalla tavalla kuin siinä vaaditulla.
Valiokunnan
mietintö, johon liittyi vastalause, valmistui syysistuntokauden
viimeisenä päivänä. Eduskunnan täysistunto käsitellee asian loppuun
kevätistuntokaudella 2016.
b8) Arkipyhät. Hallitus
ehdotti kustannuskilpailukykyä vahvistavia toimia, joista yhtenä oli
loppiaisen ja helatorstain muuttaminen palkattomiksi vapaapäiviksi
työaikaa lyhentämättä. Pysyväksi tarkoitettu, mutta jo valmiiksi kovin
kestämättömältä
tuntuva ratkaisu ei olisi ollut mahdollinen, ellei juuri loppiaisen ja
helatorstain merkitys kirkollisina, saati muina juhlapäivinä olisi jo
pitkään ollut laajalti unohdettua. Siksi, kun työ- ja
elinkeinoministeriö esitti kyseisiä "pakkolakeja" koskevan
lausuntopyynnön, lausuimme 3.12., että nämä arkipyhät tulisi pysyvästi
poistaa sunnuntaityön piiristä, ja niiden tulisi olla tavallisia
työpäiviä. Jos
työaikaa pidennetään, tehtäköön se sekulaaristi.
c) Eri opetussuunnitelman
perusteiden valvonta
Luukkainen
perehtyi seuraaviin Opetushallituksen antamiin, 1.8.2016 käyttöön
otettaviin opetussuunnitelman perusteisiin: perusopetuksen [jossa oli
pyrkinyt vaikuttamaan], aikuisten perusopetuksen, nuorille tarkoitetun
lukiokoulutuksen [jossa pyrki vaikuttamaan;
ks. b3) yllä], aikuisten lukiokoulutuksen, (perusopetuksen)
lisäopetuksen ja perusopetukseen valmistavan opetuksen
opetusuunnitelman perusteet. Niissä ei ollut mitään hälyttävää
uutta.
Mutta
valitettavaa on, että Opetushallituksen 22.12.2014 antamiin esiopetuksen opetussuunnitelman
perusteisiin hän ehti perehtyä vasta yli vuotta myöhemmin,
jolloin hän viimeistään havaitsi, että ne ateistien ihmisoikeuksien
vastaiset uskontotietoajatukset perusteiden luonnoksessa, joista hän
oli Opetushallitusta moittinut syyskuussa 2013, olivat säilyneet, ja
että hänen on kanneltava asiasta.
Kimmo Sundströmin kirjoitussarja
vaihtoehtoisista hautausmaista
Kimmo
Sundström jatkoi yhdistyksen kotisivun Uutiset ja artikkelit -osastossa
vaihtoehtoisia hautausmaita koskevaa artikkelisarjaansa. Seuraava on
hänen laatimansa tämän sarjan esittely, joka on päivitetty vuoden 2015
osalta.
i) Tutkimuskohde.
Hautausmaakirjoitukset pohjautuvat kirjoittajan selvitykseen Vaihtoehtoiset hautausmaat
Suomessa (2007). Tässä vaihtoehtoisilla hautausmailla
tarkoitetaan kaikkia muita kuin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja
Suomen ortodoksisen kirkon hautausmaita. Toistaiseksi kirjoituksissa on
käsitelty vasta osaa tutkimuskohteesta,
yksityisiä hautausmaita ja yhtä laitoshautausmaata. Näiden omistajina
ja ylläpitäjinä toimivat ainakin aatteelliset yhdistykset,
uskonnolliset yhdyskunnat, uskonnollisten yhdyskuntien seurakunnat,
säätiöt, osakeyhtiöt ja yksityishenkilöt.
Kirjoituksissa
kerrotaan hautausmaiden sijainnista, syntysyistä ja -ajasta,
kiinteistötiedoista, rakennuksista ja varustuksista, toiminnan
laajuudesta, sen
organisoinnista ja rahoituksesta, ylläpitäjästä ja toimivista
yksityishenkilöistä, haudoista ja hautamuistomerkeistä sekä muustakin
aiheeseen
liittyvästä.
ii) Lähteet.
Lähteinä käytetään opetusministeriön ja lääninhallitusten arkistoja
(Kansallisarkisto, maakunta-arkistot), ylläpitäjien omia arkistoja,
Maanmittauslaitoksen ja kaupunkien karttoja,
kiinteistötietojärjestelmän
(kiinteistö-, lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri) tietoja,
kirjallisuutta,
lehtiartikkeleita, haastatteluja ja muita lähteitä. Kohteissa käydään
paikan
päällä maasto- ynnä muiden tietojen sekä ajantasaisten valokuvien
hankkimiseksi.
iii) Matkat. Tähän
mennessä tutkimuskohteita on ollut koko maassa Ahvenanmaata
lukuun ottamatta. Matkat — tuhansia kilometrejä — on tehty
lentokoneella,
junalla, linja-, henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla, taksilla,
peukalokyydillä,
kävelemällä sekä saaristolaivalla.
iv) Sarja.
Yksityisiä hautausmaita ei ole tässä laajuudessa järjestelmällisesti
aikaisemmin tutkittu. Opetusministeriöllä, aluehallintovirastoilla,
Maanmittauslaitoksella tai kenelläkään muullakaan ei ole tietoa, kuinka
paljon
yksityisiä hautausmaita on, missä ne sijaitsevat ja kenen omistamia tai
ylläpitämiä ne ovat.
Sarjassa
on julkaistu toistaiseksi vuonna 2007 yksi kirjoitus, vuonna 2012
17 kirjoitusta, vuonna 2013 21 kirjoitusta, vuonna 2014 11 kirjoitusta
ja vuonna 2015 15 kirjoitusta eli yhteensä 65 kirjoitusta (kaksi niistä
kertoo toteutumatta jääneestä hautausmaasta). Sarja jatkuu vuonna
2016.
v) Vuosina 2007 ja 2012–2015
ilmestyneet hautausmaakirjoitukset. Kirjoitukset
julkaisujärjestyksessä:
Ateistien hautausmaa Lepomäki
Siikaisissa (31.1.2007)
Marttakummun hautausmaa Kittilässä (5.9.2012)
Väinölän hautausmaa Siikajoella (25.9.2012)
Piehingin hautausmaa Raahessa (26.9.2012)
Rahjan hautausmaa Kalajoella (27.9.2012)
Kauhajoen Rauhanmaa (3.10.2012)
Poronkankaan hautausmaa Jurvassa (4.10.2012)
Kurikan Vapaaseurakunnan ja Kurikan Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Kurikassa
(5.10.2012)
Laihian vapaahautausmaa (15.10.2012)
Isonkyrön vapaahautausmaa (16.10.2012)
Ristinummen hautausmaa Marttilassa (29.10.2012)
Varmon hautausmaa Kesälahdella (27.11.2012)
Vallan nummen hautausmaa Humppilassa (30.11.2012)
Karinaisten Rauhamaa (2.12.2012)
Merikarvian Rauhanmaa (4.12.2012)
Merikarvian Lepomaa (5.12.2012)
Jämsän helluntaiseurakunnan hautausmaa Jämsässä (18.12.2012)
Kuusankosken Lepola (27.12.2012)
Forssan Rauhanmaa (11.5.2013)
Karkkilan Lepola (17.5.2013)
Kotkan Vapaa-ajattelijain hautausmaa (24.5.2013)
Kullervon aluehautausmaa Vaasassa (4.6.2013)
Santalan hautausmaa Hangossa (7.6.2013)
Käpylän hautausmaa Suonenjoella (11.6.2013)
Joensuun Rauhanmaa (20.6.2013)
Kajaanin Tuonenviita (27.6.2013)
Vapaitten kristittyjen hautausmaa Lapualla (4.7.2013)
Seinäjoen vapaaseurakunnan ja Seinäjoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa
Seinäjoella (10.7.2013)
Lavian ja Suodenniemen Helluntailähetyksen hautausmaa Laviassa
(24.7.2013)
Lauttakankaan hautausmaa Jämijärvellä (1.8.2013)
Villalan metodistihautausmaa Lappeenrannassa (9.8.2013)
Keltnummen hautausmaa Eurassa (5.9.2013)
Kihniön Vapaaseurakunnan hautausmaa Kihniössä (11.9.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Kuopiossa (27.9.2013)
Ilmajoen Helluntaiseurakunnan hautausmaa Ilmajoella
(7.10.2013)
Honkajoen Rauhanmaa (25.10.2013)
Vapaa-ajattelijain hautausmaa Jyväskylässä (3.11.2013)
Karttulan Vapaaseurakunnan hautausmaa Tervossa (19.11.2013)
Islamilainen hautausmaa Jyväskylässä (12.12.2013)
Katolinen hautausmaa Turussa (31.5.2014)
Kauhavan Lepomaa (3.6.2014)
Teuvan Rauhanmaa (13.6.2014)
Polvijärven vapaahautausmaa (20.6.2014)
Helluntaiseurakunnan hautausmaa Pyhäjärvellä (13.7.2014)
Juutalainen hautausmaa Haminassa (28.7.2014)
Peltokankaan hautausmaa Paltamossa (8.8.2014)
Kotivaaran hautausmaa Kolarissa (15.8.2014)
Luopioisten Lepomaa (18.9.2014)
Juuan Lepola (7.10.2014)
Ristikankaan hautausmaa Kemissä (12.12.2014)
Halikon
sairaalan hautausmaa Salossa (6.5.2015)
Forsbyn hautausmaa Pedersöressä (7.7.2015)
Pedersören Ebenhaeser (12.7.2015)
Kuorsalon hautausmaa Haminassa (20.7.2015)
Närpiön Solbacken (31.7.2015)
Oxkangarin hautausmaa Vöyrissä (14.8.2015)
Vassorin hautausmaa Mustasaaressa (22.8.2015)
Moikipään hautausmaa Korsnäsissä (27.8.2015)
Yttermarkin hautausmaa Närpiössä (3.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Aftonfrid (6.9.2015)
Maalahden Aftonro (18.9.2015)
Uudenkaarlepyyn Vilan (21.9.2015)
Sundomin hautausmaa Vaasassa (1.10.2015)
Närpiön Aftonvila (3.10.2015)
Korsnäsin kirkonkylän hautausmaa (15.11.2015)
Tähän
sarjan esittelyyn voi lisätä huomautuksen, että vapaa-ajattelijain
hautausmaat on nyt käsitelty.
Aihe
on yllättävästi ajankohtainen sikäli, että valtiovarainministeriön
työryhmä viittasi lokakuussa 2013 muistiossaan Evankelis-luterilaisten ja
ortodoksisten seurakuntien sekä muiden uskonnollisten yhteisöjen
yhteiskunnallisista tehtävistä aiheutuvien kustannusten korvaaminen
yksityisiin hautausmaihin: ''Tarkkoja tilastotietoja eri tahojen
ylläpitämille hautausmaille haudattujen määristä ei ole saatavissa,
mutta muille kuin evankelisluterilaisille hautausmaille haudattujen
osuuden voidaan arvioida olevan noin 1–2 prosentin luokkaa.''
Sundströmin hautausmaa-artikkelit sisältävät kyllä puolestaan arvion
vuosittain kullekin hautausmaalle haudattavista vainajista tai
kätkettävistä tuhkista.
Ateistien hautausmaat
Ateistit
tarvitsevat oman/omat hautausmaansa pääkaupunkiseudulle.
Hautaustoimilain vaatimat kirkon ylläpitämät tunnustuksettomat
hauta-alueet eivät meille käy. Merellinen tuhkanripottelualue ei taas
ratkaisuksi riitä. Vuonna 2015 monet muut asiat olivat kuitenkin tätä
kysymystä kiireisempiä. Asian hoitaminen vaatisi rahaa, vaivaa, aikaa
ja taitoa; maa-alueita kyllä olisi.
Juhlapuhujien tuki
Yhdistys
tuki kulukorvausten muodossa
Uskonnottomat juhlapuhujat ry:n jäseniä, pääkaupunkiseudulla toimivia
puhujia ja harkinnanvaraisesti muitakin, kuitenkin erityisesti
aloittelevia puhujia (enintään 80 euroa/puhe ja enintään 10 puheesta
kalenterivuodessa/henkilö).
Jäsenmaksut
Jäsenmaksut
olivat A- eli aktiivijäseneksi hyväksytyltä 33 euroa ja K- eli
kannattajajäseneltä 35 euroa. Yhdistys tilasi jäsenmaksuun sisältyvänä
Vapaa Ajattelija -lehden jäsenelle.
Talous
Yhdistyksen
taloudellinen tilanne oli tasapainoinen.
Tuloslaskelma oli 601,81 euroa ylijäämäinen. Tase 31.12.2015
oli 1003,95 euroa. Yhdistyksen talous perustuu jäsenmaksujen ohella
lahjoituksiin sekä ajoittain myös palkkatukeen.
|