Vapaa
Ajattelija 3/2005, 16-23
NUORI, KIELTÄYDY LUKION
USKONNONOPETUKSESTA!
Jouni Luukkainen
Kaikki meidänkoululaisemme, jotka silloin
erosivat kirkosta,
erosivat vasta 18-vuotiaina, olivat
15-vuotiaina yrittäneet
turhaan saada vanhempiensa suostumuksen
eroamiseensa ja, jos
lukio olisi jo silloin ollut luokaton,
olisivat kieltäytyneet
uskonnon kursseista heti lukion alusta
alkaen.
***
Näin
varmasti ja vallankumouksellisesti osaan puhua, sillä viittasin
täsmälleen
itseeni, ja olen tutkiskellut itseäni. Oppikouluaikani
lankesi
60-luvulle; lukiosta tuli vuosiluokkiin sitomaton eli
kurssimuotoinen
90-luvun alkupuoliskolla. Voin silti verrata
tuolloista
itseäni nykynuoriin, kun nyt käännyn heidän puoleensa
kehotuksella:
Tehkää, kuten minä olisin tehnyt!
Todellakin,
lukioon menevä nuori, joka on päättänyt erota kirkosta
ja joka
haluaisikin heti niin tehdä, mutta joka joko ei ole saanut tähän
tarvitsemaansa
huoltajien suostumusta tai joka ei ole sitä edes tohtinut
pyytää,
voi silti kieltäytyä uskonnon kursseista, kunnes on päässyt
eroamaan
kirkosta, minkä jälkeen hän voi suorittaa vaadittavat
elämänkatsomustiedon
kurssit.
Käytännössä
tämä toteutuu seuraavasti. Nuori ei ota uskonnon kursseja
lainkaan
opinto-ohjelmaansa, vaan merkitsee elämänkatsomustiedon
pakolliset
kurssit ainakin alustavasti neljänteen opintovuoteen.
Jos
koulu kuitenkin loukkaavasti ja mahdollisesti myös virheellisesti
menetellen
vaatisi uskonnon kurssien merkitsemistä ohjelmaan, niin
näiltä
kursseilta voi kuitenkin jäädä pois, kunnes ne voi vaihtaa
elämänkatsomustiedon
kursseiksi. Muiden lukion aineiden kurssit ja
ylioppilaskirjoituksetkin
voi joka tapauksessa suorittaa normaaliin
tahtiin,
kolmessa vuodessa.
Elämänkatsomustiedon
kurssit olisi kannattavaa opiskella itsenäisesti
etukäteen.
Silloin saisi myös pohjan vastata ylioppilaskirjoituksissa
elämänkatsomustiedon
kysymyksiin. Jokainen ei omatoimiseen
opiskeluun
kuitenkaan ehkä kykenisi, vaan kaipaisi tuekseen
normaaleja
opetusryhmiä.
Huoltajien
suostumusta kirkosta eroamiselle kannattaa pyytää
vetoamalla
tähän uskonnon kursseista kieltäytymiseen. Pitää korostaa,
että
suostumuksen epääminen hankaloittaa nuoren koulunkäyntiä, ja
ehkäpä
kohtalokkain seurauksin. Siis pitää pyytää uudestaan, jos on
aiemmin
tullut torjutuksi, ja pitää rohjeta pyytää, jos ei ole aiemmin
rohjennut.
Silloin
voi käydä, että kirkosta pääsee sittenkin eroamaan aiemmin kuin
18
vuotta täytettyään. Tällöin, mutta myös jos on keväällä
syntynyt,
elämänkatsomustiedon kolmen pakollisen kurssin suoritus
pitää
yrittää saada mahtumaan kolmeen ensimmäiseen lukiovuoteen.
Tietysti
tällä vapaudella voi olla hintansa. Lukio saattaisi venyä
neljänteen
vuoteen elämänkatsomustiedon kurssien tähden varsinkin
sellaisen
osalta, joka täyttää 18 vuotta vasta kolmannen lukiovuoden
syksynä,
kuten itse täytin. Tältä seikalta en suinkaan ummista silmiäni.
***
Mutta
miksi nuori toimisi näin? Kyseessä olisi toisaalta
katsomuksellisen
ja toisaalta yhteiskunnallisen omantunnon asia.
Katsomuksellinen
omatunto koskee itse uskonnonopetusta. Se ei ole
oleellisesti
muuttunut kouluajoistani. Kesällä 2001 tutustuin kaikkiin
markkinoilla
oleviin lukion uskonnon oppikirjasarjoihin. Niistä
parhaimmaltakin
tuntunut katsoi maailmaa niin paljon kirkosta ja
kristinuskosta
käsin, että minua ahdisti kuvitelma, että joutuisin
sellaista
osana kouluopetusta lukemaan. Omana aikanani olin aineessa
mahdollisimman
passiivinen, ja käytin aineen tunnit muiden aineiden
läksyjen
lukuun. Mutta nyt tiesin, että sellaiseen en uudestaan lähtisi,
vaan
menettelisin arvokkaammin, ja kieltäytyisin koko aineesta.
Vuonna
2001 kävin läpi myös peruskoulun uskonnonkirjat. Opetus on
uskonnollista
todellisuuskäsityksen vääristämistä ja siis uskonnon
harjoittamista,
vaikkakaan ei eduskunnan kannan mukaan. Samasta
on kyse
koko koulun ajan. Lukion uskontoa kylläkin vähätellään miedoksi,
mutta
sillä ei ole merkitystä tiedostavalle, joka ei hyväksy koko
oppiainetta.
Opetus ei edes voisi muuttua lukiossa toisenluonteiseksi.
Todellinen
muutoshan menetelmiltään ateistiseksi johtaisi siihen, että
koulun
olisi pyydettävä anteeksi peruskoulun uskontoa ja lakkautettava
se.
Näin
ollen koululaisten, jotka moittivat uskonnonopetuksen sisältöä, on
sisällön
muuttamisen sijasta vaadittava koko oppiaineen lakkauttamista,
tai
ainakin itsensä osalta oppiaineesta vapautumista.
Koululainen
saattaa valittaa uskonnon pakollisuutta. Tuntuisihan
helpommalta
saada muutos oppiaineen kuin kirkon jäsenyyden pakollisuuteen.
Järkevä
vaatimus, ja lähempänä toteutumista oleva, on kuitenkin se,
että on
oltava oikeus erota kirkosta, jolloin voi jättää uskonnonopetuksen.
Kirkkoon
kuuluvalle nuorelle, joka ei halua olla kirkon jäsen ja joka ei
kenties
koskaan edes ole kokenut kirkon jäsenyyttään omakseen, kuten itse
en
ollut kokenut, tämä jäsenyys voi olla syvästi vastoin katsomuksellista
omaatuntoa
sekin. Sitä se oli minulle; kirkon jäsenyydestä eroon
pääsy
merkitsi "koko elämäni eheyttä".
Asiat
kytkeytyvät toisiinsa. Uuden uskonnonvapauslain valmistelussa
perimmäinen
perustelu sille, että 15--17-vuotias nuori tarvitsee huoltajien
suostumuksen
kirkosta eroamiseensa, oli, että huoltajat voisivat
suostumuksensa
eväämällä pitää nuoren uskonnonopetuksessa.
Näin
ollen lukiolaisen, joka on kirkon jäsenyyttään vastaan, on
huomattava,
että kieltäytyessään lukion uskonnonopetuksesta
hän
myös parhaiten vastustaa tätä jäsenyyttään. Kuinka voisikaan alistua
kirkon
oppien opetukseen, kun sillä tavoin alistuisi myös kirkon
pakkojäsenyyteen
ja sen viimekätiseen perusteluun?
Tässä
tuli esille uskonnon kursseista kieltäytymisen yhteiskunnallinen
omantunnonsyy:
väärän lain vastustaminen ja toiminta lain korjaamisen
puolesta.
Erityisesti
nuorella, joka on pyytänyt turhaan huoltajiensa suostumusta
kirkosta
eroamiseensa, olisi todella hyvät syyt kieltäytyä uskonnon
kursseista.
Suostumuksen eväämisestä ei tietenkään voi mitään hyvää
nuorelle
seurata. Kuinka hän voisikaan ottaa sellaisen kirkon mukaista
opetusta,
jonka yhä edelleen haluama laki oli häntä niin
suuresti
nöyryyttänyt? Mitä tahansa huoltajat olivatkaan torjunnallaan
ajatelleet,
he eivät ainakaan pystyisi sillä pitämään nuorta
uskonnonopetuksessa.
Suostumusta
ei tietenkään ole välttämättä edes helppo pyytää. Minulla
se
juuri asian hankaluuden tähden lykkääntyi kesään lukion alla, vaikka
siihen
suuntaan olin ajatellut jo vuosia. En sitten edes kenellekään
kertonut,
että olin pyytänyt vanhemmiltani suostumusta
kirkosta
eroamiseen ja uskonnonopetuksen jättämiseen mutta jäänyt
sitä
vaille. Kirkon jäsenyyteni oli siis aivan valheellinen. Tilanteeseen
olisi
kuitenkin tuonut raikkautta se, jos olisi voinut omalla
päätöksellään
kieltäytyä uskonnonopetuksesta, kuten nykyään voisi.
***
Osoittamallani
uskonnonopetuksesta kieltäytymisellä tavoiteltaisiin
viime
kädessä lakien muuttamista. Täsmällisemmin sanoen
uskonnonvapauslakia
tulisi muuttaa niin, että 15 vuotta täyttänyt
henkilö
saisi itsenäisesti päättää uskonnollisesta asemastaan eli
liittymisestään
uskonnolliseen yhdyskuntaan tai eroamisestaan siitä. Tämän
ikärajan
tulisi mielestäni kyllä olla alempi; oma tavoitteeni on muun
lainsäädännön
kannalta aivan mahdollinen 12 vuoden ikäraja. Kompromissi
olisi
14 vuoden ikäraja, joka ottaisi huomioon myös omista ajoistani
vuoden
varhennetun kirkon nykyisen rippikouluiän. Rippikouluun en
itse
osallistunut, enkä muuten olisi osallistunut, vaikka se olisi ollut
jo
aiemmin; olinhan kirkkoa vastaan.
Perusopetuslakia
tulisi vastaavasti muuttaa niin, että 15 (tai vastaavasti
12 tai
14) vuotta täyttänyt uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumaton
oppilas
osallistuu elämänkatsomustiedon opetukseen, ellei hän sitten itse
ilmoittaudu
enemmistön uskonnonopetukseen. Sääntö olisi siis sama kuin
lukiossa.
Tuon iän täyttäneen kirkon jäsenen, jonka jäsenyys perustuisi
siis
vapaaehtoisuuteen, olisi osallistuttava uskonnonopetukseen. Erityisenä
perusteluna
tälle kirkon jäsenten sulkemiselle elämänkatsomustiedon
opetuksesta
olisi uskonnottoman katsomusvähemmistön suojelu.
Lukiolakia
ei tarvitsisi muuttaa, sillä uskonnottoman
katsomusvähemmistön
suojelun ymmärrettäisiin koskevan (nuoriso)lukiotakin.
Vastaavastihan
suojellaan ortodoksivähemmistöäkin.
Olisi
varmaankin nuoria, jotka haluaisivat pysyä kirkon jäseninä
ja
silti osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen. Mutta heidän
mukaanottamisestaan
voisi juuri tulla oppiaineelle vaara, koska kirkko
saattaisi
sitten vedota siihen, että oppiaineeseen osallistuu sen jäseniä,
ja
vaatia opetuksen luonnetta muutettavan sen tähden uskonnonopetuksen
suuntaan.
Se olisi onnetonta, koska aineen kohderyhmä, uskonnottomat, ei
voisi
vaihtaa ainetta mihinkään muuhun. Oppiaine ei nykyiselläänkään edes
ole
kovin kelvollinen uskonnottomalle. Aineesta vaihtoehtoa etsivät
kirkon
halukkaat jäsenet joutuisivat silloin ehkä myös huomaamaan, että
juuri
heidän tähtensä kyseessä ei enää olisi mikään todellinen
vaihtoehto.
Erityisen
onneton olisi se ratkaisu, että lukiossa uskonnonopetus ja
elämänkatsomustieto
tulisivat vaihtoehtoisiksi, mutta kirkosta pääsisi
itsenäisesti
eroamaan vasta 18-vuotiaana. Kirkko voisi silloin käyttää
vaikutusvaltaansa
oppiaineeseen niidenkin osalta, jotka kirkko pakottaa
olemaan
jäsenensä vastoin omaatuntoa.
On myös
huomattava, että (nuoriso)lukion uskonnon kursseista voi
kieltäytyä
vain, jos on etukäteen päättänyt erota kirkosta ensimmäisen
tilaisuuden
tullen. Kaavailemaani taisteluun uskonnonvapauden puolesta
eivät
kirkon halukkaat jäsenet voisi osallistua; miksi heidän
sitten
tulisikaan saada haukata rusinat pullasta?
***
Taistelusta
siis olisi kysymys. Tähän taisteluun lähtemisessä
kynnys
olisi onneksi matala. Päätös olisi omissa käsissä. Keneltäkään
ei
tarvitsisi kysyä lupaa. Minulla asia olisi käynnistynyt jo siksi,
että
minun olisi omantunnonsyistä ollut aivan mahdotonta valita
*vapaaehtoisesti*
itselleni uskonnon kursseja.
Tietysti
taisteluun lähtemisessä voisi arveluttaa sen kova hinta
lukioajan
mahdollisena venymisenä.
Itse
olisin ollut valmis kestämään lukioaikani pitkittymisen. Minulla on
tähän
esittää perusteluksi vertauskohta. Jo keskikoululaisena 60-luvun
puolivälissä
päätin kieltäytyä aseista ja tietysti myös aseettomasta
palveluksesta
armeijassa, vaikka tuolloin se olisi voinut merkitä
pitempiaikaista
vankila- tai työleirituomiota. Juuri sensuuntaiset
lehtitiedot
kiihdyttivät ja innostivat mieltäni. En koskaan edes ehtinyt
vakavissani
ajatella itseäni armeijan käyväksi. Siviilipalvelukseen menin
sitten
väitöskirjani valmistuttua.
Aseistakieltäytyjäliike
sai vuonna 1969 aikaan toimivamman
siviilipalveluslain
ja vielä 1987 lopetetuksi koko mahdottomaksi
osoittautuneen
vakaumuksen tutkintajärjestelmän. Liikettä on arvosteltu
epärealistiseksi
sikäli, ettei se kykene vaikuttamaan armeijaan, mutta
tähän
voi vastata, että liikkeen jäsenet pystyvät ainakin estämään armeijan
vaikutuksen
itseensä. Liikkeen tavoitteena on toki koko asevelvollisuuden
kyseenalaistaminen,
ja siitähän on nykyään keskustelua käytykin, ei tosin
liikkeen
pakottamana.
Vastaavaa
voisin toivoa uskonnostakieltäytyjäliikkeeltä. Se voisi pakottaa
uskonnonvapauslain
korjaamiseen. Tämä liike ei ehkä voisi vaikuttaa
uskonnonopetuksen
asemaan, mutta liikkeen jäsenet voisivat lukiossa estää
uskonnonopetuksen
vaikutuksen itseensä.
Se,
etten olisi päässyt lukiosta kolmessa vuodessa, olisi tietysti
ollut
minulle hirvittävä isku, koska tein niin kovin paljon töitä koulun
eteen
ja halusin niin kovin lähteä yliopistoon lukemaan matematiikkaa.
Mutta
kaikkea hyvää ei saa uhrauksitta, ja joidenkin on aina oltava
edelläkävijöitä
ja maksettava siitä hintansa.
Se,
että järkeenkäypien omantunnonsyiden tähden joutuisi mahdollisesti
jopa
omasta ahkeruudestaan riippumatta käymään lukiota yli normaalin
ajan,
olisi mielestäni kylläkin vastoin perustuslaissa taattua kansalaisten
yhdenvertaisuutta
lain edessä.
***
Uuden
uskonnonvapauslain mukaan lapsen uskonnollisesta asemasta
päättävät
hänen huoltajansa yhdessä. Säännöksen lähtökohtana hallituksen
esityksessä
esitetyissä lain perusteluissa on lapsen uskonnollisesta
asemasta
päättämisen määrittäminen lapsen huollon piiriin kuuluvaksi
asiaksi.
Alle 15-vuotiaan lapsen huoltajat saivat näin lisää vapautta
lapsen
suhteen, mikä antaa myös lisää vapautta lapselle. Huoltajien
vastuu
samalla lisääntyi. Mutta erityisen suuresti, ennalta-arvaamattoman
paljon,
lisääntyi lukion uskonnonopetuksesta kieltäytyvän nuoren
huoltajien
vastuu.
Tällaisen
nuoren pyytäessä suostumusta kirkosta eroamiseksi huoltajat
eivät
enää voisi noin vain mielivaltaisesti ja itseään suojellakseen
hylätä
pyyntöä, kuten he pystyivät aina tekemään luokallisen lukion
aikana.
Nuoren koulunkäynnin sujuvuuden turvaaminen on yksi
keskeisimmistä
hänen huoltonsa seikoista. Sujuvuutta vaarantaisi
jo se,
että nuori ei pääsisi jatkamaan katsomusaineen, nyt
elämänkatsomustiedon,
opiskelua heti lukioon siirryttyään, vaan
joutuisi
järjestelemään aineen opinnot poikkeusaikatauluun. Tällöin
vaarana
olisi vielä aineen opintojen siirtyminen kolmannestakin
lukiovuodesta
tuonnemmaksi. Sellainen lapsen huolto olisi aivan
vastuutonta,
ja syynä siis olisi se, että huoltajat eivät tekisi
vaadittavaa
päätöstä toisessa lapsen huollon kysymyksessä, nuoren
uskonnollisen
aseman saattamisessa riittävän ajoissa kohdalleen.
Huoltajien
vastuuttomuus olisi erityisen selvää, koska he eivät
kuitenkaan
voisi pakottaa nuorta uskonnonopetukseen. Luokaton lukio
vei
heidän valtansa tähän. He voisivat ripustautua vain siihen, että
nuorella
irvokas kirkon jäsenyys jatkuisi vielä hetken aikaa, kunnes
hän
sitten entistäkin katkerampana pääsisi riuhtaisemaan itsensä irti
siitä.
Suostumuspyyntöjen
hylkääjät eivät liene koskaan tekoaan anteeksi pyytäneet,
eikä
heille olisi syytä sitä anteeksi antaakaan. Mutta nyt hylkääminen
voi
johtaa niin kohtuuttomiin konkreettisiin seuraamuksiin, ettei
anteeksipyyntö
riittäisikään niiden korjaamiseen.
Se,
että lukio-opinnot pääsisi päättämään vasta joskus
ylioppilaskirjoitusten
jälkeen, voisi johtaa lukion jälkeisten
opintojen
alun viivästymiseen vuodella. Tällöin viivästyisivät myös
ammattiin
valmistuminen ja ammatissa ansaitsemaan pääseminen. Siitä
aiheutuisi
elinikäisten tulojen ja eläkkeen lasku. Pitää huomata, että
pois
jäisi viimeinen työvuosi, jolloin kenties on uransa huipulla.
Tällaisesta
vastuuttomasta huollosta aiheutuneesta taloudellisesta
vahingosta
olisi nuoren sopivassa vaiheessa täysi syy nostaa
vahingonkorvausoikeudenkäynti
huoltajiaan vastaan. Minulle on sanottu,
että
vahinkoa voisi olla hankala osoittaa, mutta ainakin maan hallitus
nyt
talouspolitiikkansa linjauksessa kautensa puolivälissä piti
nelivuotiseksi
venyvää lukiota haitallisena kansantaloudelle.
Oikeusjutussa
menestymiseen toki tarvittaisiin, että kantaja voisi
osoittaa
huoltajien olleen perillä, mihin heidän vastuuttomuutensa
olisi
väistämättä johtamassa. Uskonnonopetuksesta kieltäytyvän
lukiolaisen
on siis parasta aina pitää huoltajat ajan tasalla, muutenkin.
Hänen
on pyydettävä huoltajilta suostumusta kirkosta eroamiseensa ehkäpä
uusiutuvasti
hankalaan opiskelutilanteeseensa vedoten, ja kerrottava,
mitä
haittaa kiellosta seuraa.
Voi
silti käydä, että selvistä varoituksista huolimatta huoltajat eivät
halua
tajuta ja että siitä sitten valitettavasti seuraa aihe
oikeudenkäyntiin;
mutta huoltajat eivät tällöin pääsisi pälkähästä
ainakaan
tietämättömyyteen vedoten.
Oikeudenkäynti,
jonka huoltajat häviäisivät, olisi arvokas. Se saisi
aikaan
huomiota ongelmalle, ja toivon mukaan johtaisi uskonnonvapauslain
pikaiseen
korjaamiseen.
Sellainen
olisi parasta myös oikeudessa hävinneille huoltajille, koska
kun
taistelu olisi sitten päättynyt voittoon eli lain korjaamiseen, voisi
lukiossa
uskonnosta kieltäytynyt antaa näille huoltajille anteeksi.
Huoltajille
on siis parasta, että jos he aiheuttavat vahinkoa nuoren
uralle,
he häviävät oikeudessa tälle nuorelle. Muuten voisi nimittäin
käydä
niin, että he häviävät tämän nuorensa. Sillä ainakin jos olisin itse
voinut
kieltäytyä uskonnonopetuksesta ja se sitten olisi johtanut
yliopisto-opintojeni
siirtymiseen, kyse olisi ollut niin
käsittämättömästä
vanhempieni piittaamattomuudesta kohtaani, että
olisin
katkaissut välini heihin. Lain korjaamiseen asti nimittäin.
Mutta
siihenhän olisi sitten voinut kuluakin paljon aikaa, sillä kirkko
ei ole
hyvä, kirkko on paha, jollaiseksi se on myös tehnyt niin monen
kirkosta
eroon haluavan nuoren vanhemmat.
Toki jo
molemminpuoliset inhimilliset vahingot taloudellisia ajattelematta
olisivat
niin suuret, että huoltajien olisi tarkoin kuultava nuorta ja
mukauduttava
ajoissa välttämättömyyteen.
***
Uskonnostakieltäytyjän
tavoitteena ei ole vain ajautuminen
eroamaan
kirkosta vasta 18 vuotta täytettyään, vaan tietysti kirkosta
eroamaan
pääseminen alle 18-vuotiaana vetoamalla huoltajiin nyt
hyvällä,
konkreettisella syyllä. Opiskelun sujuvuuden takaaminen
tuntuisikin
helpommalta keskustelunaiheelta huoltajien kanssa kuin
kirkosta
eroaminen; jälkimmäinenhän olisi vain keino edelliselle,
vaikkakin
myös vakaumuksen asia. Keskusteluasetelma olisi aivan toinen
kuin
luokallisen lukion aikaan.
Huoltajien
olisikin toimittava vastuullisesti, ja annettava nuorelle
suostumuksensa.
Voisi olla, että huoltajat kokisivat joutuvansa
tekemään
niin pakon edessä ja että se loukkaisi heitä. He voisivat
kysyä,
miksi laki vaatii suostumuksen pyytämistä, kun suostumuksen
antamiselta
ei voi kieltäytyä. Miksi nuori ei saa erota kirkosta omalla
päätöksellään?
Sellaista puhetta toivoisi tietysti tulevan julkisuuteen.
Mutta
tilanne on tällainen, sillä laista ehdotuksen tehnyt
uskonnonvapauskomitea
ei edes pannut merkille --- saati ottanut
varteen
--- sitä, että lukion muuttuminen kurssimuotoiseksi ja
opiskelijalle
puhevallan opinnoissaan antavaksi parantaa nuoren
uskonnonvapautta.
Kieltäytymällä uhrautumisvalmiisti uskonnonopetuksesta
nuori
voi yrittää pakottaa huoltajat suostumaan kirkosta eroamiseensa.
Tätä ei
komitea kyennyt ajattelemaan, kun ei halunnut; sen mukaanhan piti
käydä
päinvastoin. Nuori voi kyllä joutua antamaan vapaudestaan uhrinsa
opintojensa
pitkittymisenä, mistä myös huoltajat voivat joutua kärsimään.
Komitea
ei tätäkään pohtinut, vaan se jätti nuoret ja heidän huoltajansa
niin
vaarallisille vesille alttiiksi, että sen ehdotus 18 vuoden
ikärajan
säilyttämisestä oli aivan vastuuton.
***
On
sanottu, että koulu ehkä tulisi vastaan. Helsinkiläinen lukio,
johon
olin yhteydessä, vaatii elämänkatsomustiedon pakollisista kursseista
ensimmäisen
suoritettavan luokkatyöskentelynä; sen jälkeen kaksi
jälkimmäistä
saisi suorittaa tenttimällä. Tällöin kolmantena lukiosyksynä
18
vuotta täyttävä ja vasta silloin kirkosta eroamaan pääsevä
uskonnostakieltäytyjä
pystyisi suorittamaan elämänkatsomustietoa vasta
neljäntenä
syksynä. Suurella paikkakunnalla jonakin ajankohtana omasta
koulusta
puuttuva kurssi voisi löytyä toisesta koulusta. Mutta muuten
koululta
siis vaadittaisiin vastaantuloa tenttimahdollisuuksien
järjestämisenä,
ja opiskelijalta venymistä, jotta kolmen vuoden raja
ei
ylittyisi.
Kuitenkaan
ei opiskelija voisi olla varma eikä koulu voisi
taata
sitä etukäteen, että opiskelijalle kolme vuotta riittäisi.
Huoltajat
voisivat vielä vähemmän olla tästä vakuuttuneita.
Vastuunsa
tuntevien huoltajien olisikin oltava hyvin varovaisia
ja
annettava suostumuksensa heti lukion alkaessa. Koulun tulisi
varoittaa
uskonnostakieltäytyjän huoltajia siitä, että uskonnonvapauslaki
on
jäänyt jälkeen lukion kehityksestä ja on nyt seurauksiltaan arvaamaton.
Koulu
ei tietenkään saa sallia kirkkoon kuuluvan osallistuvan
elämänkatsomustiedon
pakollisiin opintoihin. Jos koulu muuten
pyrkii
joustavuuteen nuoren jo erottua itsenäisesti kirkosta ja
yrittää
näin pelastaa opiskelijan ja huoltajat neljännen lukiovuoden
hankaluudelta,
se itse asiassa nakertaa uskonnonvapauslain perusteluna
käytettyä
huoltajien uskontokasvatusoikeutta jälkikäteen.
Koulun
olisikin rehellisintä kehottaa jo aikaisemmassa vaiheessa huoltajia
luopumaan
järjestäytyneesti tämän oikeuden rippeistäkin ja sallimaan
nuoren
erota kirkosta.
***
Itse
havaitsin mahdollisuuden kieltäytyä lukion uskonnonopetuksesta
heti
kesäkuussa 2001 luettuani uskonnonvapauskomitean mietinnön ja
järkytyttyäni
uudistusten puutteesta. Internetin keskustelupalstoilla
näin
sitten annetun uskonnonopetuksesta eroon halunneelle kysyjälle
neuvon,
jonka nyt olen antanut kehotuksena. Samaa neuvoa on jaettu
Vapaa-ajattelijain
liiton toimistosta, ja neuvo on luettavissa myös
Pohjois-Savon
vapaa-ajattelijain Oikeustietoa-sivuilla.
Ryhdyin
levittämään tietoa. Aloitin verkossa toimineessa
kulttuuriministerin
vaikuttajaklubissa 20.2.2002. Olen
keskittynyt
aiheeseen tai sivunnut sitä 25 sanoma- ja
aikakauslehtikirjoituksessani.
Uskonnonvapauslain käsittelyn yhteydessä
lähetin
sähköpostiviestejä ja kirjeitä asianomaisille
ministereille
sekä kansanedustajille. Valistin sivistysvaliokuntaan
mennyttä
lukiolaisten liiton puheenjohtajaa. Eduskunnan
perustuslakivaliokuntaan
en päässyt asiantuntijaksi, mutta
lausunnokseni
tarkoittamastani kirjelmästä valiokunta sai kyllä
näkemykseni
tietoonsa, kuten sen puheenjohtaja minulle vastasi.
Asiasta
kuulla sai myös valtiosihteeri Raimo Sailas. Laki säilyi,
mutta
eduskuntahan tuleekin aina jälkijunassa.
Kirkon
pakkojäsenenä janosin uskonnonvapauden puutteen kritiikkiä.
Nyt
samassa tilanteessa oleville nuorille tarjoan parempaa:
keinon
auttaa itse itseään ja yhteistä asiaamme.
Omat
hylkääjävanhempani joutuivat muuten vielä kohtaamaan tekonsa.
Eivät
vain muisteluissa, vaan päätöksessäni, että en enää osallistu
kirkollisiin
tilaisuuksiin, en myöskään enkä eritoten niihin, jotka
olisivat
heidän hautajaistensa osana. Tähän päädyin, kun oivalsin,
että
niin minun olisi pitänyt päättää jo nuorena, ja kuten silloin
olisinkin
päättänyt, jos vain olisin jostain mallin saanut.
Kirkolle
ei saa antaa mitään, jos sen jäsen on pakko olla vastoin
tahtoa.