KANTELIJAN
KAKSI SP-VIESTIÄ 29.8.2018 VASTAUKSEN VALMISTELLEELLE
Puhuin aamulla ke 29.8.2018 puhelimessa
oikeuskanslerin vastauksen valmistelleen vanhemman
oikeuskanslerinsihteerin Minna Ruuskasen kanssa ennen kuin hänelle oli
toimitettu 28.8.2018
vastauksesta lähettämäni huomautus (eli uusi kanteluni). Hänen ei
oikein ollut lupa puhua
vastauksen valmistelusta enempää kuin sen, mitä oli sanottu
kirjallisesti. Siksi en suoraan
kerro keskustelustamme enempää kuin sen, että minun taitaa olla turha
odottaa menestymistä
uudessa kantelussani.
Halusin kuitenkin tuolloin vielä puheluni
jälkeen purkaa mieltäni, ja lähetin hänelle kaksi
sähköpostiviestiä. Joku myös ne OKV:n kirjaamossa kuittasi. Otetaan ne
oikeuskanslerinvirastossa
sitten uuden kanteluni osaksi tai ei, haluan julkistaa ne
alla.
Kirjoitin viestini nopeasti, ja huomaan,
että ne eivät olleet niin huoliteltuja kuin olisin halunnut.
Lähetin viestieni kopiot hallitussihteeri
Matti Sillanmäelle (OKM), jolloin ne menivät ensin vahingossa ja
sitten tarkoituksella myös OKM:n kirjaamoon.
Jouni Luukkainen
Ensimmäinen viesti ”Vielä lukioasetuskantelustani” ke 29.8.2018 11:17
Hyvä Minna Ruuskanen,
(ja tiedoksenne, Matti Sillanmäki,)
Palaan aamuisen
puhelinkeskusteluumme.
1) Kantelussani (dnro OKV/1001/1/2018)
esitin toisenkin esimerkin, nuorisolukiosta vuodeksi vaihto-oppilaaksi
lähteneen, sinä aikana 18 vuotta täyttäneen ja sitten samaan (tai
vaikka toisen paikkakunnan) nuorisolukioon
palanneen opiskelijan. Vuodet 1999-2017 hänellä oli lukioasetuksen
perusteella vaihto-oikeus uskonnon ja
elämänkatsomustiedon opetuksen kesken. Mutta tämän vuoden alusta
lähtien ei enää ole, sillä kyllähän hän on aloittanut opintonsa alle
18-vuotiaana, eikö vain? Mutta jos vaikka hän saisi vaihto-oikeuden,
niin entä
sellainen, joka on nuorisolukiosta puolen vuoden sairaslomalla, jonka
aikana täyttää 18 vuotta? Tai vaikkapa
viikon sairaslomalla sopivasti syys- ja kevätlukukausien välillä? Tai
nuorisolukion muutaman kurssin (muun
kuin uskonnon/ET:n) suorituksen jälkeen jättäneen ja 18 vuotta
täytettyään aikuislukiossa jatkavan?
Sellainen opiskelija ja hänen rehtorinsa
olisivat ”tavallisia ihmisiä”, jotka joutuisivat tukeutumaan vain
lukiolain ja lukioasetuksen sanamuotoihin ja ihmettelemään, kun
lukioasetuksen säännös oli omituisesti kumottu
(vieläpä ilman perusteluita ja siirtymäsäännöksiä). Minkä vastauksen
esimerkkitapauksissani tuottaisi tiedustelu
Opetushallituksesta tai opetus- ja kulttuuriministeriöstä? Sieltäkään
ei voitaisi antaa mitään selvää ohjetta,
kun kerran lainsäädäntö ja sen valmisteluaineisto ei mitään aiheesta
kertoisi.
Edettäisiinkö todellakin lainsäädännön
täsmentämisessä vasta, kun ongelmasta tulisi viranomaisilta kyselyitä
kentältä? Miksi ei asiasta säädetty edes uudessa lukiolaissa? Miksi
odottaa tuollaisia kyselyitä, kun kerran
lainsäädäntö voitaisiin etukäteen miettiä valmiiksi (ja muuttaa taas
tarvittaessa)? Vaikkapa nyt jälkikäteen
kanteluni perustalta?
Näiden seikkojen perusteella pidän
lukioasetuksen muuttamisen esittelyä erehdyksenä – ja HARHAANJOHTAVANA
(mukamas ”tarpeeton”, ”voidaan kumota”, ”ei itsenäistä vaikutusta”) – olkoonkin, että siinä tukeuduttiin
HE 206/2016 vp:n tarkemmista säännöksistä ja määräyksistä olevaan
lukuun, jossa jo oli sama erehdys. On myös
korostettava, että tuohon HE:hen myös sisältyi lukiolain
siirtymäsäännös, mutta se koski vain terveystietoa
sekä taito- ja taideaineita, ei uskonnon/ET:n opetusta.
2) Virkavirhesyytteitä olen mietiskellyt,
kun lainsäädännön valmistelu on kerran ollut niin huolimatonta. Mutta
en tiedä sellaisten käytännöstä itse mitään, ja tarttuisivatko
tuomioistuimet edes sellaisten aikeisiin?
Lainsäädännön minä haluan kuntoon, kunnon perusteluineen.
Terveisin,
Jouni Luukkainen
Toinen viesti ”Yhä
vielä lukiokantelustani” ke 29.8.2018 12:17
Hyvät vastaanottajat!
(Menköön tämäkin viestini myös OKM:n
kirjaamoon, kuten vahingossa edellinenkin viestini tänään klo 11.17,
aiheena viime kädessä niin voimassa olevan kuin uudenkin lukiolain
uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksesta
säätävän pykälän viimeinen momentti – ministeriö seuratkoon näin
lainsäädännön tilaa.)
Minun on myönnettävä, että ehkä erehdykseksi
kuvaamani toiminta onkin saattanut olla tarkoituksellista. Siis
lukioasetuksen 15 §:n 2 momentin kumoaminen perusteluina ”tarpeettomuus”, ”ei enää käyttöä” sekä ”vailla
itsenäisiä vaikutuksia” olisi ollut tarkoituksellista
harhaanjohtamista, jotta yhteydestä lukiolain 9 §:n
7 momenttiin ei olisi tarvinnut puhua ja silloin momenttia täsmentää
ministeriön kannalta ehkä epätoivottavalla
tavalla. Ministeriössä ehkä laskettiin, että harhautus toimisi eikä
jälkikäteen kentältä mahdollisesti kuuluva
ihmettely olisi riittävän painokasta. Tähän asti ainakin oman
toimintani suhteen taktiikka olisikin ollut
onnistunutta, sillä minut on vain jätetty ihmettelemään.
Terveisin
Jouni Luukkainen
|