takaisin
otsikoihin
Uskontotiedosta
ja ihmisoikeuksista (Opettaja 6/8.2.2013)
Esa Hämäläinen torjui mielipidekirjoituksessaan (Opettaja 1-2/11.1.)
väitteeni, että pakollinen uskontotieto rikkoisi ateistien ihmisoikeuksia.
Kantelisin kuitenkin oppiaineesta kansainvälisiin ihmisoikeuselimiin,
sikäli kuin se minusta riippuisi, enkä olisi vailla esikuvaa.
Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteeri Erkki Hartikainen kanteli vuonna
1978 uskonnonopetuksesta vapautetuille peruskoulun oppilaille tarkoitetun
uskontojen historian ja siveysopin opetussuunnitelmasta YK:n
ihmisoikeuskomitealle. Kantelun ratkaisu vuonna 1981 totesi, että
opetussuunnitelma näytti ainakin osaksi uskonnolliselta mutta että
komitea uskoi ongelmien ratkaisemisessa ryhdytyn asianmukaisiin
toimiin. Oppiaine kuoli; syntyi elämänkatsomustieto.
Hämäläinen vastusti myös väitettäni, että tieteelle luonto on koko
todellisuus. Mutta niin toki on, ihmistieteillekin. Tieteelle uskonnolliset
opit ovat siksi ihmiskeksintöä vailla mielekkyyttä ja totuutta. Sen
tähden niille ei mielestäni pidä koulussa mitään rakentaa. Uskontoja
tietysti sopii koulussa esitellä, kuten erityisesti historiassa, jossa
itse tutustuin muinaisen Egyptin ja Kreikan uskomusmaailmoihin.
Hämäläisen mukaan uskontotiedossa eri uskomusjärjestelmistä
opetettaisiin puolueettomasti. Mutta olisi uskontojen puolueellista
suosimista suoda niille koulussa aikaa ja vaikutusmahdollisuuksia
uskontotietona, vaikka ne eivät pysty uskomuksiansa todistamaan.
JOUNI LUUKKAINEN
Matematiikan dosentti
|