takaisin otsikoihin

 

Et-opetuksen oltava uskonnon vaihtoehtona (Keskisuomalainen 4.8.2002)

 

Tutustuessani hiljan Päijänteen ja Keski-Suomen arkeologisiin kohteisiin

koin vahvaa yhteyttä menneiden polvien kanssa. Mutta otin niiden eri

uskomukset ja uskonnot, kristillisenkin, vain historiallisina ilmiöinä.

Niinpä en ajattelekaan, toisin kuin fil.yo Asmo Maanselkä (Kansa sanoo

26.7.), että kristinusko kuuluisi kansalliseen identiteettiimme, vaan

että uskonto tai uskonnottomuus on yksityisasia.

 

Maanselän mukaan tunnustuksellista uskonnon opetusta tarvitaan, jotta

lapsi sisäistää kristilliset traditiot ja oppii muistamaan ne

syvällisesti. Tämän selvemmin ei kuitenkaan voi kertoa, että

oppiaineessa siis kristillinen yhteisö harjoittaa uskontoa opetuksen

muodossa.

 

Lapsen sellaiseen opetukseen pakottaminen voi kuitenkin rikkoa sekä

hänen että hänen vanhempiensa perustuslaillista uskonnonvapautta.

Siksi juuri elämänkatsomustiedon tulisi olla uskonnonopetuksen kanssa

vaihtoehtoinen. Edellisen tulisi tällöin ehdottomasti saada säilyttää

uskonnoton luonteensa ja olla uskontokriittinenkin. Näin silloinkin,

jos opetus todella avattaisiin kirkkoon kuuluvillekin.

 

Vanhempien kannalta ongelma syntyy, jos sekä he että heidän kyseinen

lapsensa kuuluvat kirkkoon. Vähimmäisvaatimus olisi, että vanhemmat

(yhdessä heidän muiden lastensa kanssa) kirkossa pysyen saisivat

irrottaa tämän lapsensa kirkosta, jolloin he voivat siirtää hänet pois

uskonnonopetuksesta. Mutta en osaa päätellä uskonnonvapauskomitean

sekavasta lakiehdotuksesta, tulisiko tämä mahdolliseksi.

 

Lapsen kannalta ongelma on siinä, että hän ei vaikkapa 12-vuotiaana

voi itse päättää uskonnollisesta asemastaan ja sen mukana

katsomusopetuksestaan. Vahvin ja rehellisin peruste erota

kirkosta on kuitenkin juuri uskonnonopetusta vastaan syntynyt kanta.

 

Välttämättömintä olisi antaa 15-17-vuotiaille täysi uskonnollinen

päätösvalta sitomatta sitä enää vankempiin. Nimittäin luokattomaksi

muuttuneessa lukiossa kirkosta eroon haluava opiskelija voi kieltäytyä

omalla päätöksellään uskonnonopetuksesta. Hintana tosin on, että

korvaavat elämänkatsomustiedon kurssit pääsee ehkä suorittamaan

vasta neljäntenä vuotena. Voin kuitenkin kuvitella

omantunnonaran nuoren, joka ei voisi muutoin menetellä.

 

Joka tapauksessa olisi kiinnostavaa kuulla uskonnottoman

kasvatuksen saaneiden kokemuksista uskonnollisen kulttuurin

omaehtoisesta opiskelusta, jota kukaan ei voi välttää.

 

JOUNI LUUKKAINEN

matematiikan dosentti

Helsinki