takaisin otsikoihin

 

Missä uskonnonvapaus? (Yliopisto {Acta Universitatis Helsingiensis}

5/15.3.2002))

 

On tekeillä uskonnonvapauslainsäädännön kokonaisuudistus.

Pettymykseni on ollut suuri ehdotukseen perehdyttyäni. Komitean

enemmistö ei halunnut korjata niitä lain vikoja, joista itse

lapsena ja nuorena kärsin. Ikärajoja ei laskettaisi. Tätä

korjatakseen on komitean jäsen Martin Scheinin jättänyt asian

ytimeen osuvan, uskonnon opetusta käsittelevän eriävän mielipiteen.

 

Joka tapauksessa Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan

lausunto komitean välimietinnöstä on tältä osin ilahduttavan

rehellinen esittäessään, että nykytutkimuksen mukaan uskonnollinen

kehitys ei ihmisellä ole muuta psyykkistä kehitystä hitaampaa

ja että siksi 15 vuotta uskonnollisen täysivaltaisuuden

ikärajana olisi sopusoinnussa muun vastaavan lainsäädännön

kanssa. Valitettavasti lausunto kuitenkin sallisi kirkon ajaman

18 vuoden ikärajan.

 

Sellaista elämän kanssa ristiriitaista lakia ei nuori ole

tähänkään asti pitänyt legitiiminä. Se oli kokemukseni

15-vuotiaana jouduttuani ylipäätään pyytämään kirkosta

eroamiseeni vanhempieni suostumusta ja jäätyäni sitten vieläpä

sitä vaille sekä pystyttyäni täten eroamaan vasta 18-vuotiaana.

 

Muut lait ovatkin jo ajaneet ohi. Niinpä aikanani minun olisi

pitänyt keskeyttää koulunkäyntini 21-vuotiaaksi asti, mitä en

koskaan harkinnutkaan, voidakseni itsenäisesti vapautua

uskonnonopetuksesta. Mutta nykyisin lukio on luokaton. Tajuan siis,

että jos menisinkin lukioon vasta nyt, en ottaisi omantuntoni

vastaisesti uskonnon kursseja ohjelmaani, eikä laki siihen

pakottaisikaan. Voituani ensin erota kirkosta suorittaisin sitten

vaaditut elämänkatsomustiedon kurssit.

 

Tämä voisi kuitenkin johtaa siihen raskaaseen seuraamukseen,

että lukioni venyisi neljänteen vuoteen. Nimittäin ainakaan

eräässä lukiossa elämänkatsomustiedon kolmesta pakollisesta kurssista

ensimmäistä ei saa suoraan tenttiä. Mutta väärää lakia vastaan

näin yhteiskunnallisestikin toimiessani se olisi vain kestettävä,

ellei koulu sitten suostuisi muihin järjestelyihin.

 

Tämä kuvitelmani valmiudestani jopa vuoden uhraamiseen kesken

opintojeni on sikälikin realistinen, että päätin keskikoululaisena

kieltäytyä aseista vankilan uhallakin. Käytännössä aikojen muututtua

pääsin ongelmattomasti siviilipalvelukseen.

 

Scheininin mukaan lukiolaisen olisi saatava vapaasti valita

elämänkatsomustieto. Huomattakoon myös, että uskonnonopetukseen

osallistumiseen ei ole rajoituksia.

 

Uskonnonvapauslain olisikin ilman muuta seurattava aikaansa 15 vuotta

täyttäneiden suhteen. Varsinainen ongelma koskeekin alle 15-vuotiaita.

En mennyt keskikoulun toisella, 11-12-vuotiaana, luokan mukana laulamaan

jumalanpalveluksen kuorona musiikinopettajamme johdolla, eikä päätökseni

johtunut huonosta laulutaidostani, vaan, kuten sen muistan, kannastani

itse uskontoa vastaan. Pakollinen uskonnonopetus oli jossain vaiheessa

käynyt uskonnonvapauteni loukkaukseksi. Peruskoululaisena ilmaisisin

silloisen kantani vaatimuksena saada siirto elämänkatsomustiedon

opetukseen. Scheininin mukaan tähän suostuminen pitäisi olla vanhemmille

mahdollista heidän kirkosta eroamattakin. Edes se ei olisi välttämättä

riittänyt auttamaan minua. Mutta mietinnön mukaan 12-vuotiaalta

tarvittaisiin suostumus hänen uskonnollisen asemansa muuttamiseen, ja

tämä antaisi hyvän mallin sille, että hän myös itsenäisesti saisi

vapautua uskonnonopetuksesta.

 

Vaan miten on, antaisikohan Helsingin yliopisto minulle

erivapauden opiskella matematiikkaa rinnan esittämäni

absurdin neljännen lukiovuoden?

 

Jouni Luukkainen

Matematiikan dosentti

 

HUOMAUTUS. Tuli vastine: Missä järki? TM Pentti Kauppi, Tampere

(Yliopisto 7/12.4.2002).